Közlekedésbiztonság
A motoros is hibázhat
Az összes motorbaleset közel felét a motor vezetője okozta. A halálos kimenetelű balesetek során a motor vezetője által okozott balesetek aránya meghaladja a balesetek felét, évente jelentős ingadozást mutatva (átlag 59% szórás 6,3%). A súlyos sérüléses kimenetelű motorkerékpáros balesetek több mint felét a motor vezetője idézte elő (átl. 53%). A könnyű sérüléses kimenetelű balesetek kevesebb, mint felénél a motor vezetője a baleset okozója (átl. 43%).
A balesetben megsérült vagy meghalt motorosok közel egytizede nem viselt bukósisakot. 2010-ben a meghalt motorkerékpárosok 14%-a sisak nélkül vezetett. A vizsgált időszakban a balesetek 12%-ánál kimutatható volt a vezető alkoholos befolyásoltsága, sőt közel egytized részüknél (8%) ennek mértéke meghaladta a 0,41mg/l értéket.
A motorkerékpár vezetője által okozott balesetek többsége nem pusztán vezetési hibával függ össze, hanem gyakran valamilyen szabályokat felülbíráló, deviáns viselkedéssel is („egykerekezés”, rendkívüli mértékű sebességtúllépés, stb).
Két keréken nagy veszélyben
A nem motorkerékpáros által okozott balesetek közel kilenctized része (88%) járművek összeütközése. Az azonos irányba haladó járművek esetén bekövetkezett balesetek magas arányából arra lehet következtetni, hogy az előzés, kikerülés, a sebesség nem megfelelő megválasztása („alkalmazása”), azaz a vezetéstechnikai hibák aránya nagy. Ezzel szemben a motorkerékpár-vezetők körültekintőbben viselkednek az útkereszteződésben, mint a személy- és tehergépjármű-vezetők.
A tehergépkocsik magas, közel 10%-os arányát ezeknek a járműveknek a nagyobb méretükből fakadó nehezebb sebesség- és irányváltoztatási képességei, valamint a teherjármű jelentős láthatósági holt tere magyarázhatják. Az állatok által előidézett motorkerékpáros balesetek jelentős 3%-os aránya a motorkerékpárosok stabilitási jellemzőivel és sérülékenységével indokolható.