MotorokMotorozás

Közlekedésbiztonság


A motoros is hibázhat

altAz összes motorbaleset közel felét a motor vezetője okozta. A halálos kimenetelű balesetek során a motor vezetője által okozott balesetek aránya meghaladja a balesetek felét, évente jelentős ingadozást mutatva (átlag 59% szórás 6,3%). A súlyos sérüléses kimenetelű motorkerékpáros balesetek több mint felét a motor vezetője idézte elő (átl. 53%). A könnyű sérüléses kimenetelű balesetek kevesebb, mint felénél a motor vezetője a baleset okozója (átl. 43%).

altA balesetben megsérült vagy meghalt motorosok közel egytizede nem viselt bukósisakot. 2010-ben a meghalt motorkerékpárosok 14%-a sisak nélkül vezetett. A vizsgált időszakban a balesetek 12%-ánál kimutatható volt a vezető alkoholos befolyásoltsága, sőt közel egytized részüknél (8%) ennek mértéke meghaladta a 0,41mg/l értéket.

A motorkerékpár vezetője által okozott balesetek többsége nem pusztán vezetési hibával függ össze, hanem gyakran valamilyen szabályokat felülbíráló, deviáns viselkedéssel is („egykerekezés”, rendkívüli mértékű sebességtúllépés, stb).

Két keréken nagy veszélyben

altA nem motorkerékpáros által okozott balesetek közel kilenctized része (88%) járművek összeütközése. Az azonos irányba haladó járművek esetén bekövetkezett balesetek magas arányából arra lehet következtetni, hogy az előzés, kikerülés, a sebesség nem megfelelő megválasztása („alkalmazása”), azaz a vezetéstechnikai hibák aránya nagy. Ezzel szemben a motorkerékpár-vezetők körültekintőbben viselkednek az útkereszteződésben, mint a személy- és tehergépjármű-vezetők.

altA tehergépkocsik magas, közel 10%-os arányát ezeknek a járműveknek a nagyobb méretükből fakadó nehezebb sebesség- és irányváltoztatási képességei, valamint a teherjármű jelentős láthatósági holt tere magyarázhatják. Az állatok által előidézett motorkerékpáros balesetek jelentős 3%-os aránya a motorkerékpárosok stabilitási jellemzőivel és sérülékenységével indokolható.

Páros motoros karkötők a CsamShopban

NaNa

Motoros újságírói pályafutásomat 1995-ben kezdtem gyakornokként a Born to be Wild Motoros Magazin szerkesztőségében. 2000-ben államvizsgáztam a JATE BMI Kommunikáció és PR szakán. 2006-ban alapítottam meg a Csajokamotoron.hu oldalt. További info itt

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük