Közlekedésbiztonság
Kíváncsi vagy, mik a leggyakoribb okok és okozók egy motorbalesetnél? A 2004 és 2010 közötti időszak motorbaleseteiből készült tanulmány meglepő tényeket és a jövőre nézve fontos tanulságokat tartalmaz.
Így készül a baleseti statisztika
A balesetek elemzése a helyszínelők által felvett KSH adatlap alapján készült. Az adatok egy adott időpontra érvényesek, amelyeket jellemzően a balesetet követően, illetve 30 nap után rögzítettek. Ebből adódóan a helyszínen megállapított feltételezett okozó személye és a baleset elsődleges oka a bírósági igazságügyi szakvélemény ismeretében megváltozhat. Ezeket a későbbi módosításokat azonban KSH adatállomány nem tartalmazza.
Vannak statisztikai szempontból látens könnyű sérüléses balesetek, amelyekről nem készül statisztikai feljegyzés. Ezek azok a balesetek, ahol a motorkerékpáros enyhébb sérülései lehetővé tették, hogy elhagyja a helyszínt, így rendőri intézkedésre, helyszíni vizsgálatra sem került sor.
A vizsgált időszakban a legtöbb (1803) motorkerékpáros baleset 2006-ban következett be, a legkevesebb (1218) 2010. évben. A halálos kimenetelű közlekedési balesetek száma az elmúlt három év alatt közel a felére csökkent: 2007-ben 111, 2010-ben 57 halálos baleset történt. A vizsgált időszakban a halálos kimenetelű motoros balesetek 6%-os aránya állandónak tekinthető, a súlyos és a könnyű sérüléses balesetek aránya 45-50% között alakult.}
Látni és látszani
A balesetek több mint négyötöd része nappal következett be. A nappali balesetek szinte minden esetben természetes fénynél, jó látási körülmények között következtek be. A nappali korlátozott látási körülményeknél történt balesetek aránya mindössze 1-2%.
Ha már régóta foglalkoztat a gondolat, hogy meg kellene tanulni motorozni, életed legnagyobb kalandja most kezdődik. Töltsd le ingyenes e-bookunkat, amivel megteheted az első lépéseidet a motorossá válásod felé! Add meg az adataidat és már érkezik is a postafiókodba az ingyenes e-book. |
A bekövetkezett baleseteknél a motorosok láthatóságát, észlelhetőségét nem az időjárási körülmények korlátozták, hanem más tényezők szerepét kell keresni (pl. figyelmetlenség, gondatlanság, illetve a gépjárművezető képzés hiányosságai). A járművek összeütközésével bekövetkezett baleseteknél jelentős szerepet játszik a motorkerékpár láthatósága és felismerhetősége.