Kína „legerősebb” motorkerékpárja a Zontes triple már majdnem kész
A kínai motorkerékpár-gyártók évente több millió motorkerékpárt gyártanak, de egészen a közelmúltig ezek szinte mind 125 köbcentiméter alatti mopedek és ingázó motorok voltak. Mostanra azonban jelentősen megnőtt az érdeklődés a nagy teljesítményű motorok iránt az országban, és a kínai gyártók igyekeznek kielégíteni ezt a keresletet.
Lehet, hogy a Zontes viszonylag fiatal cég, de mind a hazájában, mind az exportpiacokon – beleértve Európát is – komoly hírnevet szerzett magának a viszonylag magas műszaki színvonalú 312 köbcentiméteres egyhengereseivel. Kínában a Zontes-t kritika érte, amiért nincs a kínálatában középkategóriás kéthengeres modell. Hogy válaszoljon ezekre a kritikákra, a cég teljesen átugrotta ezt a területet, és rögtön egy 650-es és egy 1000 köbcentiméteres, háromhengeres modellcsalád építésébe kezd.
Várhatóan a nagyobbik motor debütál elsőként, és Zontes már be is mutatta az első képeket a motorról és néhány alkatrészéről. Köztük a forgattyús tengelyekről, hengerekről és vezérműtengelyekről – nyilvánvalóan egy gyártósoron. A motort elsőként megkapó motorkerékpár – egy egyoldalas lengőkarral ellátott csupasz sportmodell – vázlata is napvilágot látott.
A vállalat elismeri, hogy a Yamaha MT-09 motorja inspirálta a terveket, de néhány kevésbé lelkiismeretes kínai vállalattól eltérően úgy döntöttek, hogy nem a japán konstrukció tökéletes másolatát készítik el. A Yamahához hasonlóan a hengereket és a felső motortokot egybeöntik. A Zontes azt állítja, hogy egy új eljárással érték ezt el, ami extra szilárdságot ad a motornak, és azt jelenti, hogy nagyobb teljesítményre lehet hangolni.
Ha már régóta foglalkoztat a gondolat, hogy meg kellene tanulni motorozni, életed legnagyobb kalandja most kezdődik. Töltsd le ingyenes e-bookunkat, amivel megteheted az első lépéseidet a motorossá válásod felé! Add meg az adataidat és már érkezik is a postafiókodba az ingyenes e-book. |
Ennek eredményeként a sűrítési arány 13,5:1, ami magasabb, mint bármelyik rivális háromhengeresnél. Az MT-09 csak 11,5:1 arányt ér el, és még az MV Agusta F3 motorja is 13,3:1 sűrítésű. Zontes azt is állítja, hogy az 1000 köbcentis blokk erősebb lesz, mint a piacon lévő hasonló méretű motorok 80%-a, ami 150 lóerő körüli csúcsteljesítményre utal.
Jelenleg Kína legerősebb hazai gyártású motorjai a CFMoto 1250 túramotor és a Benelli 1200GT. Mindkettő régebbi, európai tervezésű motorokból származó motorokat használ, és 140 lóerő körüli teljesítményt nyújt. A Zontes motor további részletei közé tartozik a sok modern superbikeban alkalmazott szelepvezérlés és a 240 fokos gyújtási intervallum.
Az 1000 köbcentis blokkot egy 650 köbcentis háromhengeres fogja követni. Bár egyelőre nem világos, hogy ez ugyanannak a konstrukciónak a lecsupaszított változata lesz-e, vagy egy teljesen különálló motor. Ez utóbbinak van több értelme, mivel egy lefojtott, egyliteres blokk feleslegesen nagy és nehéz lenne egy 650 köbcentis motorhoz.
Tekintettel arra, hogy a Zontes jelenleg a 312 köbcentiméteres egyhengeres motorját a naked sportmotoroktól a cruiserekig és a kalandmodellekig számos gépben kínálja, kettős és egyoldali lengőkarokkal egyaránt, a jövőben várhatóan a háromhengeres motorok is megjelennek majd a modellek széles skáláján. A világszerte meglévő kereskedői hálózatnak köszönhetően a gépek a hivatalos kínai bevezetés után nem sokkal biztosan elérik az európai piacokat is.
Várhatóan még az év későbbi kiállításain többet láthatunk majd a motorblokkból, és talán még egy komplett motort is. A sorozatgyártás valószínűleg még legalább 12 hónapig várat magára.