Kiegészítő motorvizsga
Ahhoz, hogy a motorosok le tudjanak vizsgázni ezen az újfajta teszten, semmi különösre nincs szükség, csupán azt kell megmutatniuk a vizsgán, hogy tisztában vannak a motorkerékpárjuk képességeivel, és uralni is tudják azt.
Az Amerikai Egyesül Államok negyvennyolc államából huszonkilencben megszavazták azt a kiegészítő motorvezetői vizsgát, amellyel a sofőrök az aktuálisan használt közlekedési eszközük ismeretéről tesznek bizonyságot. Tizenhat állam saját hatáskörében kifejlesztett, az utcai közlekedéstől független tesztet használ, a többi államban pedig az alapvizsgába illesztették bele a motorkerékpár ismeretéről szóló tesztet.
Ahhoz, hogy a motorosok le tudjanak vizsgázni ezen az újfajta teszten, semmi különösre nincs szükség, csupán azt kell megmutatniuk a vizsgán, hogy tisztában vannak a motorkerékpárjuk képességeivel, és uralni is tudják azt. Az új rendszer egyik oka éppen az, hogy sokszor az új jogosítvány tulajdonosa nem a tudásának, tapasztalatának megfelelő járművet választ.
A vizsga legtöbb feladata lassú tempójú vezetésből áll, amit arra alapoztak, hogy lassan vezetni – mind autót, mind motorkerékpárt – sokkal nehezebb. Ahogy nálunk mondják: ahhoz nem kell ész, hogy valaki tudja húzni a gázt. A biztonságos, jó vezetés feltétele, hogy a sofőr tisztában legyen a gáz, a kuplung, a fékerő adagolásával, és az ellenkormányzás hatásaival is. Mindezeket – ezt az amerikai szakemberek is tudják – már az alapvizsgán meg kellene tanulniuk a részvevőknek, de ez a legtöbb esetben mégsem így történik.
A sofőröknek a következő, elsőre egyébként nagyon egyszerűnek hangzó, a mindennapi közlekedésben gyakran előforduló helyzeteket kell megoldaniuk: bal kanyar, ellenőrzött megállás, szlalom, jobbra visszafordulás, vészfékezés, akadály kikerülése, lassítás és megállás. A vizsgán a feladatokat kombinálva kell végrehajtani, és a hibákért pontlevonás jár. Aki bizonyos mennyiségű hibapontot gyűjt össze, vagy elesik a motorjával, megbukik a vizsgán.
Ha már régóta foglalkoztat a gondolat, hogy meg kellene tanulni motorozni, életed legnagyobb kalandja most kezdődik. Töltsd le ingyenes e-bookunkat, amivel megteheted az első lépéseidet a motorossá válásod felé! Add meg az adataidat és már érkezik is a postafiókodba az ingyenes e-book. |
Az új rendszer egyébként nem csak a motorosokat, hanem a trájkok vezetőit és az oldalkocsisokat is sújtja, és néhány államban az 50 köbcenti alatti gépek sofőrjeinek is bizonyítaniuk kell képességeiket.
Szerintetek milyen hatása lenne, ha nálunk is bevezetnének valami hasonlót?