5+1 tanács esőben motorozáshoz a Víz Világnapján
3. Tarts nagyobb távolságot!
Ha elkezd esni az eső, helyezkedj úgy a sávban, hogy minél nagyobb helyed legyen minden irányban. Ez elsősorban a még nagyobb féktávolságot jelenti, de ilyenkor érdemes az út jobb széléről beljebb húzódni. Az útszéli pocsolyák eltakarhatják az esetleges kátyúkat, amik általában a padkához közel gyakoribbak, és ha az út közepéhez közelebb húzódsz, a többi közlekedő is jobban észrevehet. Kerüld a fényes, vizes foltokat, próbálj a szárazabb részeken motorozni. Ha csapatban motoroztok és cipzárban haladtok, akkor is érdemes kicsit széjjelebb húzódni, mert akár egy vízátfolyás is megdobhatja a motorokat, ami váratlan manőverek forrása lehet. Arra is figyeljetek, hogy mindig a lassabb, kezdő motorosok haladjanak a csapat elején.
4. Óvatosan fékezz!
Ahogy a gumi tapadása megváltozik, változik a fékek viselkedése is. Fotos, hogy esőben is nyugodt maradj, mert ha befeszülsz, izgulni kezdesz, a reakcióid is hirtelenek lesznek, ez pedig nem segíti a helyes fékezést. Ilyenkor még fontosabb, hogy az első és hátsó féket egyszerre használd, de semmiképp ne fékezz hirtelen, mert a gumi megcsúszhat és annak nagy perec lehet a vége. És nem győzöm hangsúlyozni, hogy esőben fontos a lassabb tempó és a nagyobb féktávolság megtartása. Ha a szükségesnél egy sebességi fokozattal magasabba kapcsolsz, akkor a kisebb nyomaték miatt a gázadásokra sem csúszik meg a motor kereke.
5. Legyél látható és láss te is!
Ha esik az eső, romlanak a látási viszonyok is. Lehet köd, de maga a lehulló víz is egy párás, fátyolos közeget hoz létre. Mindenképp kapcsold fel a motorod világítását, és ha biztos vagy benne, hogy a szembejövőket nem zavarja, akár a reflektort is. Fontos, hogy a motoros felszereléseden legyenek fényvisszaverő elemek, de ezek általában ilyen rossz látási körülmények között keveset érnek, úgyhogy legyen nálad fényvisszaverő szalag vagy egy erős fényvisszaverő csíkokkal ellátott, rózsaszín láthatósági mellény!
Ha már régóta foglalkoztat a gondolat, hogy meg kellene tanulni motorozni, életed legnagyobb kalandja most kezdődik. Töltsd le ingyenes e-bookunkat, amivel megteheted az első lépéseidet a motorossá válásod felé! Add meg az adataidat és már érkezik is a postafiókodba az ingyenes e-book. |
A motorod és a sisakod plexijét érdemes még motorozás előtt lekezelni valami páramentesítő szerrel illetve olyan anyaggal, ami elvezeti a vízcseppeket. Előfordul azomban, hogy már ez sem elég, akkor jó szolgálatot tehet a plexitörlő gumi.
+1. Örökké nem eshet!
Hogy mit teszel, ha elkezd esni az eső, sokmindentől függ, például, hogy milyen távol van a cél. Ha csak a városon belül gurulsz és úgy látod, hogy csak egy futó záporról van szó, elég lehet, ha rövid időre behúzódsz egy buszmegálló bódéja alá, vagy félreállsz egy híd alatt. Ha viszont hosszabb túrán vagy, az eső úgy esik, mintha dézsából öntenék, és számolni kell azzal, hogy az egész utazásra csomagolt minden holmid sz…rá ázik, akkor lehet, hogy érdemesebb aznapra befejezni a motorozást, és gyorsan valami szállást keresni, hogy másnap ismét száraz ruhában indulhass útnak.
Bár a szervezetünk 70%-a víz (igen, még a motorosoké is), a napi 2-2,5 liternyit belőle nem szeretjük eső formájában megkapni. Viszont ha már úton vagyunk, nincs mit tenni, vigyázzunk magunkra és motorozzunk a körülményeknek, és a látási viszonyoknak megfelelően!