Jó tanácsok kezdőknek egy öreg motorostól
A motoros nők mellett – jó esetben van egy aggódó motoros férfi, aki ahol tud, segít, és sok éves tapasztalatával tanácsokkal látja el a kezdő motorosokat. József szintén ezek közé a férfiak közé tartozik, így alább olvashatjuk részletes tanácsait.
Tisztelt hölgyeim!
Tanítottam már meg, még sosem motorozott embereket, az alapokra. Már ami a kezelőszervek kezelését, az elindulás-megállást, az irányjelzést, irányváltásokat, az ehhez kapcsolódó, ezért igen fontos, súlypont-áthelyezéseket illeti. De ez, nem az első, hanem a külön-külön, meg az együttes fékhasználatot, (AZ ELSŐ FÉK, NEM MAJRÉVAS!) ill. a szlalomozást, nyolcasozást, ezek kombinációját, utassal is, a végén. A többit, magától sajátítja el mindenki is, lehetőleg ésszel közlekedvén.
Jó tanács!
Térdvédő, könyökvédő, meg kesztyű is kell, nem csak sisak. Nem azért húzunk kesztyűt, mert fázik a kezünk, ugyebár.
Megfelelő lábbeli, az nem árt. Itt sem a motoros csizma, azonnali megléte a lényeg, hanem egy olyan lábbeli, amely a bokát is tartja ugyan, viszont érezni is kell benne, a sebességváltót, meg a hátsó féket. (!!!)
Mert váltós motor kell, nem robogó, azt leszögezném. Ez fontos kritérium, mert váltós motorral tanulva, jobban átülhetünk később, egy valamilyen robogóra, mint fordítva.
Nem is szükséges, azonnal beszerezni, egy méregdrága, fullprotektoros overállt, mert csak belerohad, a gyakorlás során megizzadván, mert mindez, viszonylag lassú tempóval történik, lehetőleg földúton. Hogy miért? Mert amit földúton begyakorolt, az az aszfalton, tutira menni fog. Hepe-hupa, az is akad, szép számmal, ezért nem is lesz tán, túlságosan vakmerő sem, túl korán, az a tanuló.
Ha már régóta foglalkoztat a gondolat, hogy meg kellene tanulni motorozni, életed legnagyobb kalandja most kezdődik. Töltsd le ingyenes e-bookunkat, amivel megteheted az első lépéseidet a motorossá válásod felé! Add meg az adataidat és már érkezik is a postafiókodba az ingyenes e-book. |
Az első, amit el szoktam mondani, hogy a relatív (!!!) gyorhajtás az, ami a leghamarabb, meg a legbiztosabban öl meg, az utakon. Meg az, ha nem pislogsz bele, a q. tükörbe, mindensűrűn. Főleg, irányváltoztatásra készülvén… stb.
Ja, meg a közút, az nem versenypálya! A „kétszáz alatt szédülő”-típusú emberek, csupáncsak azt nem veszik figyelembe, hogy olyan gyorsan történnek a dolgok, meg fogynak el, az értékes távolságok, méterben kifejezve, hogy az lereagálhatatlan, bárki számára is, mármint akkora tempónál.
Motorválasztás
A motorválasztás terén, ki szoktam hangsúlyozni, az ülésmagasság, meg az önsúly kérdését. Teljesítményben, mind tud annyit, amennyi kell, egy kezdő motorosnak. Az ülésmagasság, az a lábak leérése szempontjából, a súly meg, pont azért lényeges, hölgyek esetében, mert aki alacsony és/vagy nem olyan erős fizikumú, mint egy női súlyemelő, vagy testépítő, annak ezek, kardinális kérdések.
Néhány centit, még lehet is csalni, egy vastagabb sarkú lábbelivel. Viszont, aki nagyon picire nőtt, annak a Honda Dax, vagy a Honda Monkey-szerű motorok valók. A köbcenti is, untig elég lesz, elsőre. A filigránabb, gyengébb fizikumú hölgyeknek meg, jó megoldás lehet, egy könnyebb, aluvázas motor. Keskenyebb felépítésű, könnyebb, viszont nem alacsony motor pld. egy Derbi Senda / Aprilia RX.
A Derbikhez pl. 50/70/88 cm³-es hengerszett is van, ezért bőven van benne, egy pár év használhatóság, mert a fokozatos fejlődést követve, szépen meg lehet növelni, a motorunk teljesítményét.
Nem kell lenézni, az 50-cm³-es segédmotorokat se. Azzal is, jót lehet ám bukni, viszont legalább nem egy olyan kb. 200+kg-os motorral takarózik be! Ez is egy lényeges szempont.
Én, a magam részéről, egy betekerős, pedálos Verhovinával kezdtem. Még 1987-88-ban. Majd Simson, kis MZ, nagy MZ… és így tovább!
Könyörgöm, ne akarjon már, pl. egy Hayabusára ülni, egy kezdő! Több szerénységet!
Egyébként, az ilyen túlhúzott sportmotorokra, rendszámot se adnék, a közlekedési hatóságok helyében. Tedd futóra, vagy mikrobuszba, aztán irány, a versenypálya. Az illetéket kifizeted, aztán go! Úgy szállsz el, mint a győzelmi zászló, ahogy akarsz. Ennyit, erről. Ez csupán, egy magánvélemény.
Japánban pl. 400 cm³-ben maximálták, az újonnan forgalomba helyezhető motorok esetében, a hengerűrtartalmat. Ami enyhe túlzás ugyan, viszont elgondolkodtató, hogy mindez, pont a Hondák, Yamahák, Suzukik, Kawasakik szülőhazájában történt. Vajon miért!? Hogy ne halj meg, meg más sem, azért! Legalábbis gondolom.
Mindenkit is, csak buzdítani tudok arra, aki még nem teszi, hogy motorozni kezdjen. De a józan eszét, meg az ítélőképességét, azt ne hagyja otthon, mert különben nem lesz más, mint „élő szövet, a fémvázon.” (!!!)
A fenti poszt az abszolút laikus, teljesen kezdő hölgyekről szólt, akiket motorozásba kezdésre bíztatnak. Az apukám, gépjárművezető-oktató volt, anno. Tudom, hogy mennyire küzdelmes is lehet, egy hölgy számára, a vezetni tanulás. Ezen belül, a motorozás az, ami nagyon is kardinális kérdéseket vet fel, a hölgyek esetében. A „nehéz napokon”, pl. Ugyebár, ez nekünk pasiknak, még csak eszünkbe sem jut, pedig annak a motornak, bizony súlya van, azokon a bizonyos napokon is. És így tovább… sorolhatnám…
Széles utat, mindenkinek is, tisztelt hölgyek! Csak arra vigyázzanak/vigyázzatok, hogy ezeken a jó rázós, hazai utakon, „meg ne egye, az a bizonyos macska, azt a nyerget!”
XD