fbpx

Hogyan konzerváld a motorkerékpárodat több évtizedre?

motorkerekpar konzervalas Ha tudod, hogy motorkerékpárodat nagyon hosszú ideig, több évig vagy talán évtizedig nem fogod tudni használni, és nem is tudod elővenni időnként, hogy megjárassad, de eladni sem szeretnéd, elmondom, hogyan tudod úgy elrakni, hogy akármikor pöcc-röff elinduljon.

Nem tudok elképzelni olyan helyzetet a mai világban, amikor a motoromat több évtizedre hibernálni kellene. Szerintem manapság az emberek ilyenkor eladják a motort és később vesznek egy másikat, ami megfelel a kor elvárásainak. Vidék, aki rendszeresen újít fel sufniszökevény veterán gépeket, a saját dolgát könnyítené meg előrelátásával, hogy kiképez minket minden eshetőségre. Tedd meg neki azt a szívességet, hogy normálisan teszed el azt a motort, hogy annak, aki évtizedek múlva megtalálja, ne kelljen évekig restaurálnia! – A szerk., NaNa

{loadposition cikkreklam}

A motorblokkot, beleértve a váltót, a kupplungrészt (ha nedves rendszerű) és a forgattyús házat töltsd színültig olajjal. Kétüteműeknél ez nem teljesen lehetséges, a kipufogórés aljáig tudod csak tölteni. Ezt résvezérlés esetén a karburátor felől teheted meg, membránvezérlésnél a kipufogó felől.

Csavard ki a gyertyát, a dugattyút hajtsd felső holtpont közelébe, és azt a teret is töltsd meg olajjal. Ugyanez négyüteműnél, ott a szelepekre is kell olajat tölteni.

Ürítsd teljesen ki a karburátort! Ha párás lehet a tároló hely, töltsd fel azt is olajjal. A kipufogó végét dugaszold el olyan anyaggal, amit rágcsáló szét nem rághat. A papírbetétes légszűrőt szereld ki, tekerd zacskóba, úgy tedd vissza.

A bowdeneket olajozd meg. A szabad vezetékeket tekrd be ronggyal. A gyújtás alkatrészeit és az akkusarukat zsírozd meg. Az ülést tekerd teljesen körbe fóliával, utána erős zsákkal. A benzintankot töltsd színültig olajjal. Az akkumulátort vedd ki, és a motortól távolabb tárold.

A teleszkópvilla csúszó részeit alaposan zsírozd meg. Tisztítsd meg alaposan a motor minden részét, töröld szárazra, majd vondd be viaszos védőanyaggal (wax) a teljes felületén.

A gumiabroncsokat fújd üzemi nyomásra, és fújd be vastagon szilikonnal. Állítsd nagyon kemény talajra a gépet középállványra, akaszdd ki a rugóját. Középállvány hiányában föl kell bakolni a gépet középen. Ha valamelyik kerékre nagyobb súllyal támaszkodik a gép, azt a tengelyt bakoljuk alá.

A valódi bőrből készült dolgokat babaolajjal kezeld. A letakarást úgy oldd meg, hogy egyetlen része se legyen takaratlanul a gépnek. Járja a takarást a levegő, de állatok ne tudjanak alábújni, kutya ne tudja oldalba vizelni stb. Erős napfény, magas hőmérséklet, csapadék ne érje. A takarás alá tegyél egy leírást, hogyan konzerváltad a gépet (aki nagyon bizonytalan, több nyelven is).

Ha konzerválás után használatba akarod venni a gépet, gondosan távolíts el belőle minden konzerváló anyagot, a gumiabroncsot töröld le alaposan, üzemi folyadékokkal előírás szerint töltsd fel a gépet, új akksit bele, guminyomás-ellenőrzés, minden rendszer működésének ellenőrzése az indítási próbálkozás előtt, csak ezután indíthatod be a gépet.

Az olajjal feltöltött blokkra rárúgni tilos! Ha biztos akarsz lenni a dolgodban, konzerváláskor vedd le a berúgókart, és drótozd a gépre pl. a lábtartóra.

 

Kép: 123rf.com

NaNa

Motoros újságírói pályafutását 1995-ben kezdte gyakornokként a Born to be Wild Motoros Magazin szerkesztőségében. 2000-ben államvizsgázott a JATE Budapest Média Intézetében Kommunikáció és PR szakon, diplomamunkáját a Magyarországon kapható motorkerékpármárkák image és a vásárlói attitűdök címmel írta. 2006-ban alapította meg a Csajokamotoron.hu oldalt. További info itt

Hozzászólások

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Facebook Hozzászólások