Ha leszakad az ég alja – 10 hasznos tanács esőben való motorozáshoz
7. A kiváló állapotú gumik elengedhetetlenek az esőben való motorozáshoz
Hogy esőben is biztonsággal motorozhass, elengedhetetlen hogy motorod gumijai jó állapotúak legyenek. A megfelelő mintamélység mellett – mely a jó vízelvezető képességet garantálja – figyelj arra is, hogy ne legyen elöregedett, mert ha régi, felkeményedett gumival mész a vízre, akkor garantált a csúszkálás. Ügyelj ezek mellett a megfelelő guminyomásra is, hogy gumijaid minden esetben megfelelő felülettel feküdjenek fel az útra.
Ne feledd, hogy akkor a legveszélyesebb az eső, amikor épp rákezd, mert ilyenkor a poros úton csak épp feláztatja a koszt és a port, amin kiválóan csúsznak a gumik. Ekkor légy a legkörültekintőbb! Ha már órák óta mossa az eső az utat, akkor már majdnem normális tempóban motorozhatsz, persze, tartsd fejben, hogy hiába a szuper gumid, a nedves, lehűlt felület azért jobban csúszik, mint a száraz és meleg. Csodák nincsenek.
8. A fékeknek nedves állapotban is megfelelően kell működniük
Sok esetben az elöregedett, vagy egyszerűen rossz minőségű fékbetétek vizes állapotban nem tudják produkálni a megfelelő fékhatást, így azokat teszteld le egy esős napon, hogy ne a túra közben szembesülj a hibával. Ha szükséges, cseréld ki őket új, jó minőségűekre. Ezen és a gumin semmiképp ne spórolj! Inkább ázzon el a vacak csizmád, mint hogy halálos baleseted legyen. Ha már időszerű, akkor érdemes ilyenkor a fékfolyadékokat is lecserélni, és átnézni a fék egyéb alkatrészeit is.
9. Esőben a lánc nagyobb törődést igényel
Kardán-, illetve szíj hajtás esetében nincs karbantartási teendőd, de ha motorod szekunder hajtása láncos, akkor ne feledd, hogy esőben használva fokozottabban ki van téve az elemeknek, és neked is jobban oda kell figyelned arra, hogy megfelelő ápolást, kenést kapjon. Folyamatosan figyeld, és ha már azt látod, hogy az eső lemosta róla a kenőanyagot, akkor fújd újra. Azért olyan gyorsan nem távozik a cucc, mert egy mai, korszerű láncspray elég jól tapad, de hosszabb távon, esetleg saras területeken haladva hamarabb eltűnik a ragacs, mint szárazon.
10. A motorod is megérdemli, hogy ne ázzon feleslegesen
Túra esetén, ha kempingezel, vagy a szálláson nincs garázs a motorod számára, akkor érdemes éjszakára letakarni egy egyszerű ponyvával. Esőben csapatáskor ugyan amúgy is rommá ázik a motorod, de a menetszél és a hő nagyjából kiszárítja a kényes részeket. Ha éjjel is folytatódik a csapadékos időjárás, akkor lehet, hogy egy kellemetlen hibát okozhat a beázás. Kisméretűre összehajtható ponyva jó megoldás lehet. Felhelyezése előtt várd meg, míg a motor kihűl. Ha munkába jársz motorral, robogóval, akkor is jó szolgálatot tehet.
Bár az említett aktív fűthető megoldások lehet, hogy túlzásnak tűnnek a tavasztól őszig tartó időszakban, ismerve az időjárásban az utóbbi években bekövetkezett változásokat, talán még nyáron is jól jöhetnek a 10 fokban úgy, ahogy a megfelelő esőruházat is. Készülj fel arra, hogy nem csak tavasszal és ősszel lehet kellemetlen az elázás motoron. Nyáron, pl. az Alpok útjain könnyen találhatod magad drasztikusan megváltozott időjárási körülmények között, ami sokszor már hazánkban is előfordul. Ha fel vagy készülve mindenre, akkor szinte bármikor biztonságban és kényelemben motorozhatsz akár a legnagyobb égszakadásban is.
Ha már régóta foglalkoztat a gondolat, hogy meg kellene tanulni motorozni, életed legnagyobb kalandja most kezdődik. Töltsd le ingyenes e-bookunkat, amivel megteheted az első lépéseidet a motorossá válásod felé! Add meg az adataidat és már érkezik is a postafiókodba az ingyenes e-book. |