Felnőttek játékszere: Can-Am Ryker Rally 900 2022 VIDEÓVAL!!!
Csak két napig volt izomlázam, azután összeszoktunk, és végül nagyon élvezetes volt az együtt töltöt idő. Persze az időjárás lehetett volna jobb is, de már kezdek hozzászokni a zimankóhoz a Can-Am Ryker trike nyergében.
Három évvel ezelőtt, amikor a 2019-es Can-Am Ryker-t teszteltem, hasonló volt az időjárás, mint most. Mondjuk akkor március vége volt és még a hó is esett. Azért választottuk most az áprilist a tesztre, hogy végre jó időben is motorozhassak egyet a háromkerekű szörnyecske nyergében. Hát ez nem jött össze.
Egyébként a hidegtől és az esőtől eltekintve nem lehet panasz a Rykerre, hiszen ilyen körülmények között is tudja nyújtani azt az élvezetet, amire tervezték. Nem hiába, a gyártó kanadai BRP (ti. Bombardier Recreational Products Inc. – Bombardier Szabadidős Termékek) fő profilja a hószánok gyártása és forgalmazása, és nem hiába, a Rally verzió még a vizes-saras úton is rendkívül stabil. De ne szaladjunk ennyire előre.
Három éve azt hittem, hogy a Rally verziót tesztelem – mert azt mondták, amikor a motort átvettem. Akkor is megjárattam földúton, majd jól lefikáztam, hogy túl alacsony az építése ahhoz, hogy regepezni lehessen vele. Na idén tényleg a Rally verziót kaptam meg, ráadásul nullkilométeresen, így én lehettem az első, aki meghajtja terepen, meg mindenféle úton is.
Hogy mi a különbség a sima változat és a Rally edition között?
A Can-Am Ryker Rally felszereltsége
Ami elsőre feltűnt, hogy a kormányon kézvédők vannak, és nem valami gagyi műanyagból, hanem fémből a még nagyobb védelem és biztosnág érdekében. Hogy a lengéscsillapítók is állíthatóak, azt csak később vettem észre. A kis-piros gomb 2. fokozatra volt állítva, mikor átvettem a Rykert, és így nekem tökéletes is volt a földúton, a KYB HPG teleszkópok tökéletesen teszik a dolgukat terepen.
Ha már régóta foglalkoztat a gondolat, hogy meg kellene tanulni motorozni, életed legnagyobb kalandja most kezdődik. Töltsd le ingyenes e-bookunkat, amivel megteheted az első lépéseidet a motorossá válásod felé! Add meg az adataidat és már érkezik is a postafiókodba az ingyenes e-book. |
A hivatalos leírás szerint az utasülés előkészítés is gyári tartozék a Rally változaton, ehhez képest a teszmotort üléssel együtt kaptam meg. Meg is motoroztattam vele a kislányom, aki nagyon élvezte a háromkerekű kalandot. (Csak most nézem, hogy a műszaki leírás szerint eredetileg csak egyszemélyes, a forgalmiban azonban 2 ülés szerepel.)
Apropó kerekek: természetesen elmaradhatatlan kellék a rally kerék egy ilyen járművön. A fehérre festett, megerősített alumínium felniken széles autógumikat találunk, amitől még szigorúbban néz ki az amúgy sem csillámpónis szerkezet. Ugyancsak megerősítették a lábtartókat, amiknek a felülete bordás, hogy a terepen ne csússzon le róla a sofőr lába.
Ami még megkülönbözteti a Rally kiadást a többitől, hogy az állítható üzemmódok között a Sport és az Eco mellett a Rally módot is kiválaszthatjuk. Ezt sajnos nem tudtam kipróbálni, mert a tesztmotoron nem voltak meg az állítási lehetőségek.
Pedig az Eco módra lett volna igény. Ezt az üzemmódot épp azért fejlesztették ki ehhez a járműhöz, hogy az üzemanyaggal spórolni lehessen. Ahogy visszaolvastam a három évvel ezelőtti cikkemet, már ott is említést tettem a Ryker fogyaszásáról. Idén azonban felülmúltam a korábbi rekordomat, első utamon a szalotól hazáig 50 kilométer alatt 14,8 literes átlagfogyasztást sikerült elérnem.
A fogyasztás később a városi és város környéki gurulgatások során természetsen lejjebb ment, de nagyjából 130 km volt a motorban, amikor 17 litert tankoltam bele. Mivel az üzemanyagtartály 20 literes, kiszámolhatjuk, hogy ilyen fogyasztásztás mellett elég sűrűn kell tankolni. Habár a gyári adat 6 liter körül adja meg a Ryker fogyasztását, ennek a közelébe sem sikerült kerülnöm a teszt alatt.
Szabadidős játékszer
Motoros ismerőseim nagy része első látásra azt a kritikát fogalmazta meg a Rykerrel kapcsolatban, hogy ez egy semmire sem jó jármű, mert az autó és a motorkerékpár minden rossz tulajdonságát egyesíti.
Az ő szempotjukból ez teljesen igaz: a háromkerekű szerkezettel nem lehet elmenni a sorok között és megázunk az esőben, sőt, a kanyarban nem lehet dönteni – ettől volt izomlázam az első napokban, mert eleinte birkóznom kellett a kormánnyal, hogy be tudjam venni a kanyarokat. A kerekek nem dőlnek, ellenbn a centrifugális erő folyamatosan sodorna ki a nyeregből. Állítólag akiknek korábbi kvados vagy oldalkocsis tapasztalata van, nincs ilyen problémájuk a vezetésével.
Ha azonban abból a szempontból nézzük, hogy a BRP eleve szabadidős járműveket gyárt (jet-ski, hószán, side-by-side quad, trike és már motorkerékpár is van), akkor rájöhetünk, hogy a Ryker nem azért készült, hogy ezzel ingázzon valaki munkába vagy ezzel vigye a gyerekét iskolába, és nem is azért, hogy nagybevásárlásra menjen. (Alapból a 7 literes kesztyűtartón kívül nincs is rajta semmi rakodóhely.)
A Ryker és a nagytestvére a Spyder is egy örömjármű. Olyan sporteszköz, amivel az ember a hétköznapokból próbál kiszakadni, és egy kicsit megőrül a nyergében. Lehet vele rosszalkodni terepen, feltűnősödni a városban, és ha akarunk, túrázhatunk is vele a hasonlóan feltűnésre vágyó barátanikkal.
Hogy ezeket a vágyakat kielégítsék, a BRP több mint 75.000 darabos kiegészítő katalógussal várja a Can-Am tulajdonosokat. Ezek között az alkatrészek között vannak olyan praktikus dolgok, mint a szélvédő – ami nekem nagyon hiányzott, amikor az M0 autóúton jöttem vele haza – és a csomagtartó illetve az oldaltáskák, de lecserélhetjük a sárvédőket, a légyszűrőt és az első rácsot is.
A nagy okosság azonban az, hogy a Ryker minden műanyag panelje egyedileg változtatható. Már a rendelésnél összeállíthatjuk, hogy pontosan milyen felszereltséggel szeretnénk megvásárolni, de az igazi Ryker fanatikusok több garnitúra műanyag panelt vásárolnak össze különböző fényezéssel, és hangulatuktól függően cserélgetik őket, így biztos soha nem unják meg.
Tehát a Ryker egy igazi játékszer. Egy olyan kirakós, amit felnőtteknek fejlesztettek ki. A 900-as (889 ccm-es), háromhengeres Rotax blokkal szerelt változat még belépő modellnek számít a Can-Am palettáján, bár létezik 600-as blokkal szerelt kistesó is belőle. Az automata CVT váltó lehetővé teszi, hogy bárki néhány perc alatt megtanulja vezetni, és mivel hátramenet is van rajta, az sem baj, ha a sofőr nem túl erős, nem túl magas… vagy akár nő. Nem véletlen, hogy a modell rajongói között rengeteg hölgyet is találunk.
Hogy ne csak a külseje legyen testre szabható, a lábtartókat és a kormányt is csavar nélkül tudjuk beállítani a kellő távolságra, így tényleg mindenkinek tökéletes választás lehet.
Az egyetlen akadály talán csak az, hogy jelenleg Magyarországon csak A kategóriás (vagyis motoros) jogosítvánnyal vezethető. Na meg az ára… Jelenleg a legolcsóbb Can-Am Ryker Rally a magyar forgalmazónál 5.460.000 Ft.
Végül a rossz időjárás miatt sajnos nem tudtam olyan sokat menni a Can-Am Ryker Rally 900-zal, amennyit szerettem volna, és sajnos a Föld napja alkalmából szervezett szülinapi faültetést is elhalasztoták, de a forgalmazó Jet Power Hungary Kft. elmondása szerint lesz még alkalom idén, hogy testközelből meglesük a Can-Am-eket, és akár szelfizzünk is vele értékes ajándékokért, hiszen idén 5 éves a Ryker.
Can-Am Ryker Rally 900 2022 műszaki paraméretek
Motor | |
Motor típusa | Típus Rotax® 900 ACE ™ soros 3 henger, folyadékhűtéses, elektronikus üzemanyag-befecskendezéssel és elektronikus fojtószelep vezérlés |
Furat és löket | 74 x 69,7 mm (2.9 x 2.7 in.) |
Teljesítmény | 82 hp (61.1 kW) @ 8000 RPM |
Nyomaték | 79.1 Nm (58.3 ft-lb) @ 6500 RPM |
CO2 -kibocsátás | 143 g/km |
Üzemanyag-fogyasztás | 6.08 l/100 km (38.7 mpg) |
Váltó | |
Típus | Automata (CVT), hátramenettel |
Fokozatok | – |
Szerkezet | |
Szín | fekete |
Első felfüggesztés | Dupla keresztlengőkar, KYB HPG 4 pozíciós kompresszióval állítható csillapítás és előfeszítés / 185 mm (7,28 hüvelyk) |
Hátsó felfüggesztés | Multi -link – mono lengőkar KYB HPG 4 pozíciós kompresszióval állítható csillapítás és előfeszítés beállítás / 179 mm (7.05 coll) |
Fékrendszer | Lábbal működtethető, hidraulikus összkerék fék |
Első fék | 270 mm-es tárcsák Nissin 2 dugattyús úszó féknyergekkel |
Hátsó fék | 220 mm-es tárcsa, 1 dugattyús úszónyereg |
Rögzítő fék | van |
Első abroncsok | MC 145/60 R16 66T |
Hátsó abroncs | MC 205/55 R15 81T |
Első alumínium felnik | Rally, fehér, 406 x 114 mm (16 x 4,5 hüvelyk) |
Hátsó alumínium felni | Rally, fehér, 381 x 165 mm (15 x 6,5 hüvelyk) |
Kapacitás | |
Szállítható személyek | 1 |
Jármű terhelhetőség | 187 kg |
Tároló kapacitás | 7 liter |
Üzemanyag tartály | 20 liter |
Méretek | |
szé x ma x mé | 2,532 x 1,522 x 1,090 mm (92.6 X 59.9 X 42.9 in.) |
Tengelytáv | 1,709 mm (67.3 in.) |
Ülésmagasság | 676 mm |
Hasmagasság | 122 mm |
Száraz tömeg | 303 kg |
Hangrendszer | |
Típus | 4.5 coll digitális kijelző |
Főbb funkciók | Sebességmérő, fordulatszámmérő, kilométer -számláló, utak, az üres távolság, a motor lámpái, az üzemanyag -kijelző, az óra, ECO mód és Rally mód |
Biztonság | |
Stability Control System (SCS) | stabilitásszabályozó rendszer |
Traction Control System (TCS) | TCS kipörgésgátló rendszer |
Anti-lock Braking System (ABS) | ABS blokkolásgátló fékrendszer |
Lopásgátló | Digitálisan kódolt biztonsági rendszer (D.E.S.S. ™) |
Egyéb jellemzők | |
Tulajdonságok | 2 halogén fényszóró (55 W), első sárvédők beépített LED -lámpák, kettős USB -port, kesztyűtartó MAX rögzítési szerkezet, megerősített felnik, Rally abroncsok Elülső rácsvédelem, Szerkezeti kézvédők Rally mód, tempomat, Akrapovic † kipufogó, Rally kormány, Rally komfort ülés, állítható nagy csúszásgátló lábcsapok, első járművédelem, Nagy alumínium csúszótányér, Légbeszívás előszűrővel, Rally sárvédők |
Ha tetszett ez a cikk, akkor iratkozz fel a YouTube-csatornánkra is még több motoros tartalomért. Megtalálsz minket a Facebookon, az Instagramon, a TikTokon és a Twitteren is.