A sérült lakk kálváriája, avagy hogyan lettem kényszer-profi – Polírozás házilag
A polírozás menete a kényszerprofi tapasztalatai alapján:
- A felületeket mindenképp tisztítsuk meg. Ha nem akarunk egy nagymosással kezdeni, a Procycle tisztítóval is előkészíthetjük polírozandó felületet.
- Ha csak finomítani szeretnénk a felületen, akkor egy, a gyártók által a legfinomabb pasztának titulált verzióval kezdjünk. Ha a felület már erősen karcos és matt, akkor két, vagy három keménységi fázisban kell a polírozást végrehajtani. Mélyebb karcok sajnos így nem távolíthatók el. Értelemszerűen a legdurvább pasztával indul a menet, és a közepes, majd a finom összetételűvel zárul. Általában két lépcső elég szokott lenni. A durvább paszta felhordásához használjunk fillérekért kapható polírszivacsot, a finomabb pasztához mikroszálas törlőkendőből levágott kis darabot. Utóbbi művelethez is kapható puha szivacs, de ezek is durvák lehetnek sokszor, és apró karcokat hagynak maguk után.
Ha a pasztát felhordtuk körkörös mozdulatokkal a kezelendő felületre – egyszerre csak kisebb területekre, maximum 0,5 m2-re hordjuk fel, és azonnal polírozzunk is, ne pedig az egész motoron lévő összes felület kenjük be, mert hamar kiszárad – ne hagyjuk abba a dolgot, hanem közepes erővel nyomva, szintén körkörösen polírozzuk. Ha érezzük, illetve látjuk, hogy a paszta kezd kiszáradni, azonnal spricceljünk rá kevés vízpermetet, – pl. ablakmosó flakon spray-ből – mert a száraz paszta hamar karcol. A víz hatására a paszta fel tud hígulni, és folyni fog oda, ahová nem kellene. Ezt azonnal töröljük le. Ha 3-4 alkalommal átmentünk az adott felületen, és a paszta újra szárad, abbahagyhatjuk a műveletet. - Egy puha pamut ronggyal töröljük le a paszta nagyját óvatosan, hogy ne karcoljuk a felületet. Ez után mikorszálas törlőkendővel töröljük szárazra, fényesre a kezelt részt, hogy lássuk, mennyire volt eredményes a munkák. Ha szükséges, az adott keménységű pasztával ismételjük meg a műveletet. Ha már alakul a csillogás, akkor jöhet a következő, finomabb paszta.
- Amennyiben úgy látjuk, hogy elértük a kívánt minőségű felületet, akkor a tisztára törlést követően jöhet az utolsó fázis, a wax felhordása. A waxok szintén folyékony paszta formájában kaphatók, de másképp kell használni, mint a polírozókat. Szintén mikroszálas kendő darabbal, körkörösen hordjuk fel a felületre úgy, hogy eloszlása egyenletes, vékony legyen. Várjuk meg, amíg bemattul, kiszárad. Ennek ideje a levegő hőmérsékletétől függ. Hidegben lassabb a folyamat. Amikor fehér, matt felületet látunk, mikroszálas kendővel töröljük foltmentesre a kezelt rész. A wax vízlepergető és védő réteget alkot a lakkon, és még jobban emeli annak ragyogását.
A polírozást hasonlóképp elvégezhetjük lemattult, műanyag lámpabúrákon, szélvédő plexiken, bukósisakok plexijén és fényezésén is. A krómozott elemeket, illetve kezeletlen alumínium alkatrészeket is ragyogóvá varázsolhatjuk az arra a célra készült pasztákkal.
Használattól függően érdemes pár évente ezt az amúgy rövid műveletet elvégezni motorunkon, mivel az esztétikai minőségen sokat javíthatunk amellett, hogy hosszú ideig meg tudjuk őrizni gépünk újszerű állapotát. Nem utolsó szempont az sem, hogy a karbantartott fényezést később takarítani is egyszerűbb lesz.