A motoros protektorok típusai, anyagai és szabványai
A motorozás veszélyes üzem, ezért elengedhetetlen a megfelelő védőfelszerelések használata. A motoros ruházat egyik legfontosabb eleme a protektor, amely baleset esetén csökkenti a sérülés kockázatát. Ebben a cikkben bemutatjuk a különböző típusú protektorokat, azok anyagait és a biztonsági szabványokat.
CE/Európai biztonsági normák
A legtöbb Európában forgalmazott protektort illetve motoros védőruházatot „CE” jelöléssel minősítik. A „CE” betűk a francia „Conformité Européene” kifejezés rövidítése, ami szó szerint azt jelenti, hogy „európai megfelelőség”. Az eredetileg használt kifejezés az „EK-jelölés” volt, amelyet 1993-ban a 93/68/EGK irányelvben hivatalosan a „CE-jelölés” váltott fel.
A „CE-jelölést” ma már minden hivatalos uniós, európai motorkerékpár-biztonsági szabvánnyal kapcsolatban használják. 2018 áprilisa óta minden Európában forgalmazott motorkerékpáros ruházat a PPE-rendelet hatálya alá tartozik, ami alapvetően azt jelenti, hogy ha motorkerékpáros védőruházatként árulják, akkor az egyéni védőfelszerelésnek minősül, és egy hivatalos bejelentett szervezetnél szigorú szabványok alapján kell tesztelni, hogy megfeleljen a PPE-rendeletnek.
A motoros protektorok típusai
- Gerincprotektor – különálló vagy a kabátba épített változata is van. Létezik a teljes hátat védő, csupán a gerincet védő vagy csak a lumbáris (derék) szakaszt védő protektor
- Váll- és könyökprotektor – Leggyakrabban a motoros kabát része, de előfordul különálló is.
- Térdprotektor – nadrágokban és kabátokban megtalálható, de különálló verzióban is kapható.
- Csípőprotektor – gyakran a motoros ruházat része a nadrágba építve vagy kivehető változatban.
- Sípcsont védő – általában a motoros csizma része, a bokát és sípcsontot védő megerősített elemek.
- Mellkasprotektor – egyre gyakoribb, főleg versenyzők és túramotorosok körében.
- Kesztyűbe épített protektorok – a kézfej és az ujjak védelmére szolgálnak.
- Légzsákos protektorok – modern, intelligens védelmi megoldások, amelyek balesetkor automatikusan aktiválódnak. (Olvasd el a Straub-légzsákok kálváriáját!)
Anyagok és technológiák
A motoros protektorok különböző anyagokból készülhetnek, amelyek eltérő szintű védelmet biztosítanak:
- Kemény műanyag (pl. polikarbonát, ABS) – merev, ütésálló külső réteg, amely eloszlatja az ütközési energiát.
- PU (poliuretán) hab – rugalmas anyag, amely ütközéskor megkeményedik.
- Memory foam (memóriahab) – puha és kényelmes, de erőhatásra keményedik.
- D3O és SAS-TEC intelligens protektorok – normál állapotban hajlékonyak, de ütés hatására megmerevednek.
- Légzsákos technológia – érzékelők által aktivált védelmi rendszer, amely jelentősen csökkenti a sérülés kockázatát.
Biztonsági szabványok
A motoros protektoroknak meg kell felelniük az európai EN 1621 szabványnak, amely két fő kategóriát különböztet meg:
- EN 1621-1 – végtagprotektorokra vonatkozó előírások (könyök, térd, váll, csípő stb.).
- EN 1621-2 – gerincprotektorokra vonatkozó szabvány.
- EN 1621-3 és EN 1621-4 – mellkas- és légzsákos protektorokra vonatkozó előírások.
A protektorok kétféle védelmi szinttel rendelkezhetnek:
- CE Level 1 – alacsonyabb ütéselnyelés (max. 18 kN átengedett ütési erő).
- CE Level 2 – magasabb védelem (max. 9 kN átengedett ütési erő), ajánlott versenyzéshez és nagyobb biztonságot igénylő motorosoknak.
Kockázati zónák
A protektorok a test különböző részeinek védelmére szolgálnak. A motoros ruházatokon úgynevezett kockázati zónákat határoznak meg annak alapján, hogy egy esetleges baleset esetén mennyire valószínű a testrész sérülése. A sérülés valószínűsége alapján 4 kockázati zónát tartunk számon:
Ha már régóta foglalkoztat a gondolat, hogy meg kellene tanulni motorozni, életed legnagyobb kalandja most kezdődik. Töltsd le ingyenes e-bookunkat, amivel megteheted az első lépéseidet a motorossá válásod felé! Add meg az adataidat és már érkezik is a postafiókodba az ingyenes e-book. ![]() |
- A motorkerékpárosok védőruházatának azon területei, amelyeken nagy a sérülés kockázata, pl. ütés, kopás és szakadás. Az 1. szintű védelemhez 4 másodpercet kell kibírnia a kopásvizsgálaton, a 2. szintű védelemhez pedig 7 másodpercet.
- A motorkerékpárosok védőruházatának ezen területein mérsékelten fennáll a sérülés, például a kopás és a szakadás veszélye. Az 1. védelmi szint teljesítéséhez 4 másodpercet kell kibírnia a kopásvizsgálaton, a 2. szint teljesítéséhez pedig 7 másodpercet.
- A motorkerékpárosok védőruházatának ezen területein alacsony a sérülés, pl. a szakadás kockázata, ami az 1. és 2. szint esetében 1,8 másodpercet, a 2. szint esetében pedig 5 másodpercet igényel a kopásvizsgálat során.
- Ezek a területek használhatók szellőző- és stretchpanelekhez, de az 1. szintű kopásvizsgálatnál 1 másodpercet, a 2. szintűnél pedig 1,5 másodpercet kell kibírnia.
A CE jelölést többféle módon szokták megjeleníteni:
- CE-Tested: A kifejezés általában azt jelenti, hogy a gyártó saját létesítményében tesztelte a ruhadarab egészét vagy csak egy darabját, amely megfelelhet bizonyos szabványoknak. A ruhadarabot azonban nem feltétlenül egy tanúsított vizsgáló létesítményben tesztelték, hogy megfeleljen a hivatalosan akkreditált szabványoknak.
- CE Certified: Biztonságosabb, mint az előző jelzés, mivel azt állítja, hogy a ruhadarab mintáit tanúsított vizsgáló létesítményekben tesztelték, bár nem feltétlenül lehet tudni, hogy a ruhadarab melyik részét vizsgálták.
- CE Approved: Ez azt jelenti, hogy a ruhadarab több részét tanúsított létesítményekben vizsgálták, és akkreditálták, hogy minden zónában megfelelnek vagy meghaladják az előírt szabványokat.
A 2018 után gyártott, CE tanúsítvánnyal rendelkező motorkerékpáros felszereléseken a CE-címkén vagy -jelölésen szerepel az „Osztály” szakasz. A legfrissebb műszaki szabvány, amely alapján a motorkerékpáros védőruházat CE-tanúsítványt kaphat, az UNI PrEN 17092, amely 5 védelmi osztályt határoz meg: AAA, AA, A, B és C. Ezek a védelmi osztályok a használat típusától és a védelem szintjétől függően különböznek:
- Class AAA: (prEN 17092-2:2017) A legmagasabb szintű védelem, amellyel a legmagasabb szintű kockázatot lehet vállalni. Az így besorolt ruházati cikkek maximális védelmet nyújtanak, de nehezebbek és kevésbé kényelmesek is.
- Class AA: (prEN 17092-3:2017) A második legmagasabb védelmi szint, amellyel a motorkerékpározás által jelentett kockázatok széles skáláját vállalhatja.
- Class A: (prEN 17092-4:2017) A harmadik legmagasabb védelmi szint. A védőképesség kisebb, mint az előző osztályoké, de a ruhadarabok könnyebbek és kényelmesebbek a mindennapi viseléshez.
- Class B: (prEN 17092-5:2017) Ahol a kopás elleni védelem szintje megegyezik az A osztállyal, de ütésvédők nélkül. Az ebbe az osztályba tartozó ruházati cikkek az A szintnek megfelelő kopásállóságot nyújtanak, de nincsenek protektorokkal ellátva. A védelem nélküli farmerek például ebbe az osztályba tartoznak.
- Class C: (prEN 17092-6:2017) A legkevésbé védő osztályban találunk úgynevezett „védőtárolókat”, amelyek ellenállnak az ütésnek, de a kopásnak nem (például beépített ütésvédővel ellátott alsónemű).
Összegzés
A megfelelő protektorok kiválasztása elengedhetetlen a motoros biztonság érdekében. Érdemes a legújabb technológiákat és a minőségi anyagokat választani, hogy maximális védelmet nyújtsanak baleset esetén. Mindig ellenőrizzük, hogy a protektor megfelel-e a szükséges – lehetőleg európai – szabványoknak, mert azok sokkal szigorúbbak, így sokkal biztonságosabbak is, mint más szabványok.
Te szoktad figyelni a biztonsági szabványt motoros felszerelés választásakor vagy teljesen új volt ez az információ?
Forrás, Címlapkép: 123rf