A Nagy Főnök: Indian Big Chief 1925-ből
Az Indian a legrégebbi motorkerékpár-márka, amelyet a mai napig gyártanak az Egyesült Államokban. Az 1901-ben George M. Hendee és Carl Oscar Hedström kerékpárversenyzők által alapított Hendee Manufacturing Company a Massachusetts államban lévő Springfield városkában működött 1953-ig, amíg csődbe nem ment.
A később Indian Motocycle Manufacturing Company névre keresztelt gyár az 1910-es években világviszonylatban a legnagyobb motorgyártó volt. A márka ekkor érte el legnagyobb sportsikereit is: 1911-ben az Isle of Man TT-n az első három helyezettnek járó díjat az Indian gyári csapata vihette haza.
A legnépszerűbb Indian modellek a Charles B. Franklin által tervezett, 1920-1946 között gyártott Scout, valamint az 1922-től a gyár bezárásáig gyártott Chief voltak. Ahogy a fenti versike is bizonyítja, mindkettő az erejéről és megbízhatóságáról volt híres.
Utóbbi modell tulajdonképpen az 1920-ban bemutatott Indian Scout 1000 cm3-es (61 köbhüvelykes), nagyobb változataként került a piacra 1922-ben. Egy évvel később ismét megnövelték a hengerűrtartalmat. Az immár 1200 cm3-es, 74 köbhüvelykes változat a Big Chief (Nagy Főnök) nevet kapta.
You can’t wear out an Indian Scout,
or its brother the Indian Chief.
They are built like rocks to take hard knocks;
it’s the Harleys that cause grief.
Ebben az évben – a növekvő keresletnek és a szélesedő termékpalettának köszönhetően – a cég is nevet változtatott. Az Indian Motocycle Company nevet egy darab „r” betűvel bővítették ki, így innentől névleg is motorkerékpár gyár lettek. (A bemutatott modell kuplungdeklijén még a régi felirat található.) A bezárása után, 1953-1970 között a márkanév többé-kevésbé legálisan tovább élt. Különböző cégek import motorjaikra festették rá az Indian logót.
Ha már régóta foglalkoztat a gondolat, hogy meg kellene tanulni motorozni, életed legnagyobb kalandja most kezdődik. Töltsd le ingyenes e-bookunkat, amivel megteheted az első lépéseidet a motorossá válásod felé! Add meg az adataidat és már érkezik is a postafiókodba az ingyenes e-book. |
Az 1990-es évek végén az Indian márkanevet ismét bejegyezte az Indian Motorcycle Company of America nevű cég. Mindössze négy évig, 1999-2003-ig gyártották új motorkerékpárjaikat Kaliforniában, majd ez a cég is csődbe ment.
Legközelebb 2006-ban sikerült ismét új tulajdonost szerezni a márkának. Az Indian Motorcycle Company a North Carolina államban lévő Kings Mountain városában kezdte újra működését, ahol immár teljesen új technológiával gyártják a motorokat.
A Mórocz „Művész” Zoli által restaurált 1925-ös Indian Big Chief Ausztriából került Magyarországra. Származásának köszönhetően nem esett át az itthon fellelt veteránmotoroknál ismert, szokásos kommunista országokra jellemző gányoláson. A felújítást komoly kutatómunka előzte meg, hiszen a cél a minél eredetibb állapot visszaadása volt.
A gyár szinte évente változtatott valamit a modelleken, és a pontos információkra még az internet segítségével is nehéz rábukkanni. Szerencsére Művész talált Magyarországon egy Big Chiefet, és azt is alaposan körbefotózta, mielőtt nekiállt a munkának.
Habár a gép igen hiányosan érkezett Művész műhelyébe – a sárvédőket érthető okból az elmúlt 84 év alatt például kompletten megette a rozsda – Csehországban jó minőségű utángyártott alkatrészeket sikerült beszerezni. Szerencsére a blokk egész jó állapotban volt, amit az is mutat, hogy a felújítás után a gyári vezérműtengely került bele vissza.
A 45 fokos, V-twin elrendezésű motorblokk úgynevezett zsákhengeres megoldással készült. Hátránya, hogy nem lehet külön levenni a hengerfejeket, ezért nagyon nehéz felújítani. Magyarországon ezt a műveletet egyedül Csík Jocó tudta elvégezni.
Ugyancsak használható volt még a fellelt gép gyári üzemanyagtartálya is, és a fékrendszer. Három németországi börzén sikerült beszerezni a még így is hiányzó alkatrészek nagy részét, a két sárvédőt és a láncvédőt pedig itthon gyártották le a motorhoz az eredeti méretek alapján.
Az Indián motorok a kor divatjának megfelelően első fék és fényszóró nélkül készültek ekkoriban. Ez az 1925-ös példány viszont már komplett elektromos hálózattal rendelkezett.
Műszaki adatok
Motor: 1200 cm3-es, zsákhengeres, 45 fokos, V-twin
Váz: króm-vanádium ötvözetű csövekből készült dupla bölcsőváz
Kuplung: többtárcsás, olajban úszó
Váltó: tolókerekes, háromsebességes
Primer: Fogaskerekes
Lengéscsillapítás: laprugós első villa, rugós ülés
Kerekek: 20 collos felni, gumifalcos gumival
Hátsó fék: szalagfék, azbeszt szövettel
Olajzás: Olajvesztéses, kézi olajpumpával
Csak pár évvel később, 1928-ban álltak át a motorgyárak világszerte a gumifalcos gumikról az acélperemesekre, így a közlekedés igen veszélyes volt: egy durrdefekt esetén a gumi azonnal leugrott a felniről.
Az amúgy kényelmesnek mondott Nagy Főnököt mai motoros rutinnal érdekes vezetni. A szívató például úgy működik, hogy a tankon lévő, erre a célra felszerelt kis pipettával benzint kell fecskendezni a hengerbe. A gáz bal kéznél van, jobb kézhez került az előgyújtás szabályzója. Ezen kívül lábkuplung és kézi váltó nehezíti a közlekedést.
A kormányon látható kézi fékkar sem pont az, aminek látszik. Mivel első fék nincs a motoron, ezzel a karral lehet rögzíteni, hogy kuplungolás közben nehogy elguruljon. Egyébként nincs semmi fékhatása.
A modell érdekessége, hogy bár az 1200 cm3-es változatot mindenhol Big Chiefként említik, a Big felirat soha nem jelent meg a fényezésen. Ahogy a motor felújításának legtöbb mozzanatát, természetesen a festést is Művész készítette el a sprinfildi gépek jellegzetes színkombinációjában. A vörös alapra arannyal került a csíkozás és az Indian Chief felirat.
Mivel ebben az esetben is meglehetősen ritka modellt sikerült fellelni, a kész motor értékét nehéz lenne meghatározni. Az eszmei értékén felül csak az internetre hagyatkozhatunk, ahol a hasonló korú és állapotú motorok több tízezer euróért cserélnek gazdát.