A láthatatlan alkatrész – Amit a guminyomásról tudni érdemes
Sok motoros hajlamos elfelejteni azt, hogy kedvence hány olyan alkatrészt tartalmaz, amik nélkül nem működne az, és hogy ezek között számos létfontosságú, a biztonságos közlekedésért felelős összetevő is van. Egy activity partin valószínűleg sokáig folyna a találgatás, hogy melyik az, ami nem csak azért láthatatlan, mert valamely egységen belül helyezkedik el.
Többek között a fékek, a futómű, a gumik, az ABS és a modern kor egyéb biztonsági berendezései mind fontos kellékei annak, hogy egy kiadós tekergésről sérülésmentesen és tele pozitív élményekkel érj haza. Ha ezek valamelyike felmondja a szolgálatot, akkor könnyen baj lehet az örömködésből.
Azonban, ha úgy is tűnik, hogy látszatra minden rendben van, sok esetben elfelejtkezhetsz arról, ami megbújik a háttérben, úgymond láthatatlan, de lényeges eleme a teljes összhangnak. Ez nem más, mint a gumikban rejlő levegő, melynek megfelelő mennyisége, nyomása elengedhetetlen ahhoz, hogy a gondosan kiválasztott, jó minőségű gumiabroncs megfelelőképp végezze dolgát.
Ők ketten – a gumi és annak nyomása – alkotnak egy egységet.
Ha egyikük nem megfelelő, akkor nem vagy biztonságban.
Hiába vettél frankó gumikat, ha nem törődsz a bennük lévő nyomással, akkor ugyanott vagy. Veszélyezteted saját magadat. Sajnos, Magyarországon jellemző az, hogy az autósok és a motorosok nem fordítanak megfelelő figyelmet járműveik gumiabroncsaira, illetve a megfelelő guminyomás szinten tartására, ami elég nagy hiba.
Ha már régóta foglalkoztat a gondolat, hogy meg kellene tanulni motorozni, életed legnagyobb kalandja most kezdődik. Töltsd le ingyenes e-bookunkat, amivel megteheted az első lépéseidet a motorossá válásod felé! Add meg az adataidat és már érkezik is a postafiókodba az ingyenes e-book. |
A gumiabroncs kora
Gyakran látunk olyan autókat, amiken már kőkemény, elöregedett gumik vannak, vagy télen is nyári gumival, illetve egész szezonban a megkopott téli abronccsal hazárdírozik tulajdonosuk, hogy így néhány ezrest megspóroljon, de emellett magát és utasait is nagy veszélynek teszi ki. Ezt csak súlyosbítja az a tény, hogy a nemtörődömség miatt a guminyomás fontosságát sem ismerik fel, és annak rendszeres ellenőrzését még hírből sem ismerik.
A motorosok között is sokan hajlamosak akár anyagi okokból, akár hanyagságból már lefutott, régi, vagy használt gumikkal közlekedni, de ha legalább a guminyomásra figyelnének, akkor némileg javíthatnának a túlélési esélyeiken, ami vacak gumival amúgy sem sok.
Abban az esetben, ha van della a megfelelő gumira, de nem verték volna a fejedbe azt, hogy néha ellenőrizni kellene a láthatatlan alkatrészt, könnyen ronthatsz a menettulajdonságokon, gyakrabban cserélheted a gumikat a motorodon, de legrosszabb esetben rendszeres vendége lehetsz a traumatológia hotelnek is. Ugye, ezt te sem akarod?
Milyen gyakran ellenőrizzük a guminyomást?
A gumiabroncsok nyomását érdemes legalább 2-3 hetente ellenőrizni, de a legjobb, ha minden út előtt rápillantasz a műszerre. Persze, ez nem kivitelezhető, ha napi szinten használod a gépet, így marad a pár hetente való csekkolás.
Ha a szokatlannál nehezebb csomagokkal indulsz útnak, vagy utast viszel magaddal, a hátsó rugóstag rugó-előfeszítése mellett a guminyomást is növeld a gyártó ajánlása szerinti értékre.
Olyankor, ha a nyomás feltűnően gyakran szökik el, mindenképp járj utána, mi lehet a kiváltó ok. Ha nem jössz rá magad, látogasd meg a legközelebbi motor gumist. Biztosan segíteni fog, te pedig megnyugodhatsz, hogy biztonságos marad a géped.
Mit okoz az alacsony guminyomás?
Egy autó esetében, ha a guminyomást elhanyagolod, kevésbé kritikus a helytelen levegőmennyiség, mivel mégiscsak négy keréken támaszkodik fel az úton, de itt is sok veszélyt rejt magában. Ha egy motoron történik ugyanez, már sokkal durvább a dolog.
Alacsony guminyomásnál nehézkessé, pontatlanná válik a motor irányítása, és olyan érzésed lesz, mintha takonyban – na jó, mély homokban – motoroznál. Szenvedni fogsz és nem lesz élvezetes a haladás, és emellett az anyafölddel való közvetlen kontaktus is borítékolt. A gumi kopása is rendellenessé válik, melynek szélei így hamarabb kopnak félre.
Ha túl kemény a motorgumi
Ha ökör módjára túlfújod a gumikat, mondván, hogy így majd ritkábban kell ellenőrizni, csak magaddal szúrsz ki. A motor irányítása ilyenkor túl érzékennyé válik, minden kis mozdulatra, úthibára hevesen fog reagálni a kormány, a futómű, és a gumi középső része is jobban, helytelenül fog kopni.
Fékezéskor, tempós kanyarnál hamar meg fog csúszni a gumi, mivel a nagy nyomás miatt a kelleténél kisebb lesz a tapadási felülete. Ha pedig kifogsz egy kátyús, hullámos útszakaszt, akkor nagyon fogod bánni, hogy ilyen lazán veszed ezt a témát. Keményebbé válik a menetkomfort, kanyarban hamar elpattoghat a motor hátulja, vagy akár az eleje is, és a rodeó után megpihenhetsz az árokban, vagy valamelyik fán, míg valaki meg nem talál.
A nem megfelelő guminyomás a fékezésre is erős hatással van. Semmi sem fog úgy történni, ahogy megszoktad, ahogy rendes guminyomás esetében normális. Megnőnek a fékutak, féktávolságok. A vészfékezések halálossá válhatnak a könnyebben megcsúszó tapadási felületek esetében. Szerinted megéri kockáztatni? Ugye, nem.
Az ideális guminyomás
Érdemes böngészgetned a felhasználói kézikönyvet, hogy adott körülmények esetén mennyi is az ideális guminyomás. Azt se felejtsd el, hogy ha az abroncsaid jól tartják a nyomást, az a levegő, az időjárás melegedésével megnő, illetve alacsonyabb hőmérséklet esetén csökken. Ajánlott mindig megfelelően beállítani az értékeket.
Az se vegye el a kedved, ha nehezen hozzáférhető, macerás ez a művelet, mivel a guminyomást mindig hidegen, még a motorozás kezdetekor kell elvégezni, így otthon van időd matatni vele. A menet közbeni, benzinkútnál elvégzett nyomáspróba amellett, hogy nehézkes is, nem pontos, mivel ilyenkor az abroncsok üzemmelegek, így az azokban lévő nyomás is magasabb.
A gyártók mindig hideg állapotra adják meg a nyomásértékeket. Egyszer próbáld ki, hogy otthon megméred a nyomást a gumikban, majd mész mondjuk 50 kilométert autópályán, vagy kanyargós szakaszokon jó tempóban, és utána is mérj rá. Látni fogod, hogy mennyivel nagyobb melegen a nyomás. Ha meleg állapotban állítod be pl. az előírt 2,5 bar nyomást, az hidegen kevés lesz, tehát puha gumival fogsz közlekedni, és jön a takony meg az árok.
A megfelelő mérőműszer
Ha gagyi mérőműszered van, akkor azonnal szerezz be egy normális nyomásmérőt, mert hiába vagy te gondos gazdi, és nézegeted a nyomásokat, ha téves adatokat mutat a kijelző. Persze, vannak 3-5000 forint értékben is használhatók, de azokkal is érdemes elmenni egy gumishoz, és az ott található, profi műszerrel összevetni, hogy tudd, mi az ábra.
Az igazán hanyag userek, akiknek ez az aprócska művelet tehert jelent, de el vannak eresztve anyagilag, vegyenek olyan motort, amin van guminyomás ellenőrző rendszer, így ők csillióért mindig megfelelő guminyomással motorozhatnak. De te, akit nem a milliárdosok klubjából való anyukák, apukák neveltek, vagy nem vagy tőzsdecápa, nézzél már rá sűrűbben arra a nyomásértékre mindenki érdekében.