60 éves lett a Sportster
A versengés szülte Sportster kemény küzdelmek árán lett az, ami – úgy a versenypályán, mint a szalonokban – története pedig a folyamatos fejlődésről szól. Ahogy változik, úgy változtat meg. A Sportster utat mutat – immáron 60 éve.
A Harley-Davidson Sportster idén 60 éves – gondoljunk csak bele, mekkora dicsőség ez, hiszen a világ hatalmasat fordult a bemutatása óta – emellett az 1957-es névválasztás annak idején teljesen szokatlannak számított. A motorgyártók közötti mind szorosabb versengés kiélezett helyzetet szült. A Harley-Davidson a K-modell (1952-56) műszaki alapjait használta fel a fejlesztéshez.
A Sportster XL platform azonnal bizonyította létjogosultságát, széleskörű alkalmazhatósága gyorsan megmutatkozott az eladásokban is. A modell fejlesztései mindig a piaci igényeknek megfelelően történtek, de emellett egyfajta irányvonalat is kijelöltek. Ékes bizonysága ennek, hogy az 1958-as, off-road stílusú XLCH (Competition Hot) Sportster rövidített hátsó sárvédőjével, és a Forty-Eight modell mogyoró alakú benzintankjával, még a mai modern vasak mellett is feltűnő jelenség.
A ‘60-as évekre a Sportster tovább szelídült, az évtized végére az XLH elterjedése okán egyre megszokottabbá vált. 1970-ben aztán megérkezett a legendás XR750. A csodálatosan szép modell megbirkózott a murvás, sáros utakkal is, ráadásul egy 1969-es szabályváltozás pedig lehetővé tette, hogy a 750 köbcentis felülvezérelt modell versenyen is indulhasson az Államokban, a Harley-Davidson tehát felkészülhetett a versenyzésre. Az XR750 innentől kezdve folyamatosan bizonyította, hogy győzelemre alkották.
Az American Dirt Track versenyeken az XR750 mintegy 3 évtizeden át juttatta versenyzőit a dobogó legfelső fokára. A legendás, örökké népszerű nevek, mint Jay Springsteen, Chris Carr, Ricky Graham, Mert Lawwill és Kevin Atherton mindkét lábukat a levegőbe emelve borzongtatták meg rajongóikat a villámló XR nyergében. És ki érhetne fel a majd 100 győzelemmel bíró, kilencszeres bajnok Scott Parkerrel, aki legtöbb győzelmét XR-el aratta?
Ha már régóta foglalkoztat a gondolat, hogy meg kellene tanulni motorozni, életed legnagyobb kalandja most kezdődik. Töltsd le ingyenes e-bookunkat, amivel megteheted az első lépéseidet a motorossá válásod felé! Add meg az adataidat és már érkezik is a postafiókodba az ingyenes e-book. |
Az 1972-es XL a népszerű “Iron Head” hajtóegység 1000 köbcentis változatát kapta. 1976-ra a sebességváltó balra, a hátsó fék pedig a kormány jobb oldalára került. Az 1977-es XLCR (Café Racer) minden várakozást felülmúlt, az XR750 ihlette első felfüggesztés, az új váz, a tripla tárcsafékek, a kovácsolt alumínium kerekek, a hátraszerelt lábtartók a legsportosabb Sportster modellé tették.