2025-re elterjedhet az Autoliv légzsákja a motorkerékpárokon
Az Autoliv (Stockholm, Svédország) több mint 70 éve gyárt biztonsági berendezéseket autókhoz, és egy mérföldkőnek számító lépéssel a motorkerékpárok felé fordul azzal a céllal, hogy 2025-re a légzsáktechnológiát a tömegpiacra is bevezesse.
Lehet, hogy az Autoliv nem egy közismert név, de a vállalat évtizedek óta a gépjárművek biztonságának élvonalában van. Már 1956-ban kifejlesztette az első biztonsági övet, 1989-ben a biztonsági övfeszítőt, 1995-ben a térdlégzsákot, 1998-ban pedig az oldalsó függönylégzsákot. 2021-ben szerződést kötött a Piaggióval egy megfizethető árú, motorkerékpárokhoz és robogókhoz való légzsákrendszer kifejlesztéséről.
Most a vállalat azt mondja, hogy a kerékpárra szerelhető légzsákok 2025 első negyedévében kerülnek gyártásba, a vállalat ambiciózus céljának részeként, amely 2030-ra évi 100 000 élet megmentését tűzte ki célul. Jelenleg az Autoliv becslése szerint biztonsági berendezései évente mintegy 35 000 életet mentenek meg, így a motorkerékpárokkal kapcsolatos halálesetek számának csökkentése jelentős lépés lehet e cél felé.
Bár a Honda 2006-tól kezdődően a motor két generációján keresztül légzsákokkal szerelt fel néhány Gold Winget, a technológia nem terjedt el. Az Autoliv úgy véli, hogy a légzsákok kis teljesítményű motorkerékpárokon és robogókon való alkalmazásával – amelyek olyan helyeken, mint Kína és India, rendkívül népszerűek – számos életet lehetne megmenteni.
Ha már régóta foglalkoztat a gondolat, hogy meg kellene tanulni motorozni, életed legnagyobb kalandja most kezdődik. Töltsd le ingyenes e-bookunkat, amivel megteheted az első lépéseidet a motorossá válásod felé! Add meg az adataidat és már érkezik is a postafiókodba az ingyenes e-book. |
Ezeken a piacokon kevésbé használják a bukósisakot, és a motorkerékpáros forgalom nagy része a városokban összpontosul, ami azt jelenti, hogy sok olyan baleset történik, amikor egy autó kihúzódik a motorkerékpár elé, és közvetlen frontális ütközést okoz a motorosnak. Ilyen körülmények között a légzsákok különösen hasznosnak ígérkeznek.
Az Autoliv légzsákrendszere általában hasonló a Honda Gold Wingben található rendszerhez, amely a frontális ütközés érzékelésekor felfúj egy zsákot a motoros előtt. A rendszer robogókhoz és a legtöbb egyenes üléspozíciójú motorkerékpárhoz alkalmas (az előredőlő üléspozíciójú sportmotorok nehezebb kihívást jelentenek, mivel a motoros feje közelebb van az ütközési ponthoz, ami csökkenti a légzsák felfújódásának idejét).
A világ legnagyobb autóipari biztonsági beszállítója két kerékre száll
A rendszer érzékelőkből, kábelkötegből, elektronikus vezérlőegységből és magából a légzsákból áll – amely elektromos jelet használ egy kémiai reakció elindítására, amely ezredmásodpercek alatt megtölti a zsákot gázzal, akárcsak az autókban. Mivel a technológia az autós légzsákokhoz hasonló, elég olcsó lehet ahhoz, hogy akár olcsó motorkerékpárokba és robogókba is beépíthető legyen.
A kihívás, amelyet az Autoliv a jelek szerint megoldott, az, hogy a légzsákok elég gyorsan reagáljanak az ütközés észlelése után: a motorkerékpároknak nincs olyan hosszú motorháztetejük és gyűrődő zónájuk, mint az autóknak, így a kezdeti ütközés és a légzsák működésbe lépése között eltelt idő rendkívül rövid.
Bár a légzsákok csak frontális ütközéseknél hivatottak hatékonyan működni, az Autoliv úgy tekint rájuk, mint egy holisztikus biztonsági megoldás részére. A vállalat viselhető légzsákokat is fejleszt, amelyeket mellénybe vagy akár hátizsákba is be lehet szerelni, és az Airoh-val együttműködve egy sisakra szerelhető légzsákrendszert is kifejlesztett. A motorkerékpárra szerelt zsákok azonban valószínűleg a leghatékonyabbak lesznek a halálesetek és sérülések számának csökkentésében, mivel nem függnek attól, hogy a motoros gondoskodik-e a megfelelő felszerelés viseléséről.
A legnépszerűbb háromkerekű robogó, a Piaggio MP3 új változata Párizsban mutatkozik be
Tekintettel az Autoliv és a Piaggio között fennálló kapcsolatra, valószínű, hogy a légzsák első sorozatgyártású változatai az olasz gyártó valamelyik márkájának motorjain fognak megjelenni, amelyek közé tartozik az Aprilia, a Vespa és a Moto Guzzi is. A Piaggio 2022-ben a milánói EICMA kiállításon mutatta be az MP3 robogó légzsákkal felszerelt prototípusát, így nagy az esélye annak, hogy ez lesz az első modellek között, amelyek megkapják a rendszert.
Az Autoliv azonban várhatóan minden más gyártónak is felajánlja légzsákrendszerét, aki átveszi azt, így hasonlóan ahhoz, ahogyan számos motorkerékpár-márka ugyanazt a Bosch ABS-fékrendszert használja, a jövőben több vállalat is használhatja ugyanazt az Autoliv légzsákot.