fbpx

Vész esetén…

altMai cikkünkben két olyan technikával foglalkozunk, amik majd’ mindennap szükségesek a balesetmentes és gördülékeny motorozáshoz. 

Sávok közti manőverezés

Első témánk a sávok közti manőverezés, ami a folyamatos és biztonságos motorozást hivatott segíteni. Ez a gyakorlat arra érvényes, ha a forgalmi sávunkban haladó gépjárművek lelassulnak, és a forgalmi szituáció lehetőséget ad arra, hogy a feltorlódó járművek mellett továbbhaladjunk. Ez nem veszélyhelyzet, sokkal inkább előre látható közlekedési lehetőség.

Végrehajtás:
Alacsony, 20-30 km/órás sebességnél minden típusú motorkerékpárra igaz, hogy ellenkezdő irányba dőlünk, ülünk ki, így stabilizálva járművünket. Második sebességi fokozatban hajtjuk végre a gyakorlatot, hogy nyomatékosabb motornál se fordulhasson elő, hogy megugrik alattunk.

Vészfékezés

A helyes vészfékező technika az egyik legnehezebben elsajátítható képesség, ám a nehéz nem azt jelenti, hogy lehetetlen! Tapasztalat, hogy a hátsó fék mellőzése, és az első fék nem megfelelő használata, valamint a bizonytalanság rossz döntésekhez vezet. Ezt a gyakorlatot is legjobb szakember által irányított, felügyelt helyen végezni.

Végrehajtása három lépésben történik:
Először 30 km/órás sebességgel kezdünk. Jelöljük ki azt a pontot, ahol fékezni kezdünk. Húzzuk be a kuplungot, és lépjünk erőteljesen a hátsó fékre.

Következő lépésben az első fék kezelését gyakoroljuk. A kuplungkar behúzása utána a fékkart két ütemben kell behúznunk. Az első ütemben a súlypont az első kerékre terhelődik, a teleszkópok felkeményednek, a gumi szétterül, majd a fékhatást tovább keményítjük. Vigyázzunk, hogy az első kerék ne csússzon meg, ha mégis megtörténik, csökkentsük a fékerőt!

Elérkeztünk a vészfékezés végrehajtásához. A kuplungkar behúzását követően a hátsó fékkel indítjuk a fékezést, majd az elsővel folytatjuk. Ne feledjük, a tempó még mindig 30 km/h! A terület adta lehetőségek és a képességünk függvényében emeljük a sebességet.

Következő cikkünkben a nézőpont áthelyezésről olvashatsz majd. Ha nem akarsz róla lemaradni, iratkozz fel RSS-ünkre, valamint kövess minket a Facebookon és a Twitteren!

NaNa

NaNa

Motoros újságírói pályafutásomat 1995-ben kezdtem gyakornokként a Born to be Wild Motoros Magazin szerkesztőségében. 2000-ben államvizsgáztam a JATE BMI Kommunikáció és PR szakán, diplomamunkámat "A Magyarországon kapható motorkerékpármárkák image és a vásárlói attitűdök" címmel írtam. 2006-ban alapítottam meg a Csajokamotoron.hu oldalt. További info itt

0 0 vote
A cikk értékelése
Subscribe
Visszajelzés
guest
0 hozzászólás
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x