MotorokMotorozás

Vadászat fegyver nélkül – Állatgázolás motorral

Vallatgazolas 01eszély itt is, veszély ott is. Aki közlekedik, soha nincs teljesen biztonságban. Ha megúszod az állattá vált, vagy még emberré sem fejlődött sofőrök ámokfutását, ott vannak még veszélyforrásnak az életüket mentő, menekülő, ártatlan állatok, amik nem gonoszságból állnak az utadba, csupán ösztönösen viselkednek, amikor áthajtasz a területükön.

Jobb esetben csak a területükön, és nem rajtuk. Akaratodon kívül leszel vadász, és motorod lesz a fegyver, mellyel elejted a prédát, ha megtörténik a baj. Sajnos, olykor elkerülhetetlen, hogy a nagy, sötét éjszakában közlekedve egy-egy sün, macska, fácán, mezei nyúl ne essen áldozatául autóknak, motoroknak. Ezek a kisebb méretű állatok egy autó számára nem jelentenek veszélyt, de ha motorral kapod telibe őket, akkor könnyen lehet a találkozásból komoly baleset is.

Kivédeni ezeket főleg éjszaka, kivilágítatlan területeken nehéz. Ha nem 40 km/h-val araszolsz, akkor el fogsz csapni párat. Ahogy meghallják a motor zaját, megijednek, és valamerre elszaladnak. Ha bénák, akkor pont eléd. A fény is megzavarja őket. A mezei nyúl kimondottan keresi a bajt, mert ha a fénycsóvába kerül, ott is marad, és ha nem változtatsz irányt, akkor nyuszipörkölt lesz vacsorára. A legtöbben a fényre eliszkolnak, de rémületükben más állatok is megzavarodhatnak.

Az igazi veszélyt a nagyobb testű állatok jelentik. Már egy méretesebb kutyával való ütközés is kórházba vihet, de a többi, nagyobbnál nagyobb vaddal létrejött, nem kívánt kontaktust képtelenség megúszni ép bőrrel. Egy vaddisznó, egy őz, ne adj’ Isten egy szarvas már olyan tömeget képvisel, amibe ha belerongyolsz, akkor az felér egy frontális ütközéssel. Jó, azért elefántra nem kell számítanod, mint ahogy a fotón látható, de jobb, ha felkészülsz arra, ha egy állatkert falai leomlanának.

Nem hiába figyelmeztetnek az út szélén a területet felügyelő hatóságok a vadveszélyre. Az állatok vonulási útjait jól ismerik, ezért jelzik, hogy azon a szakaszon ésszel haladj. Kevés helyen építenek kimondottan az állatok részére felüljárót – pl. M86-os út – ahol a forgalomtól elzártan mozoghatnak. Ha mégis száguldozol, és szerencséd van, csak azt láthatod, ahogy előtted, valahol messze futnak keresztbe-kasul a rémült gidák, és nem pedig egészen közelről néztek egymásra bambán, vérben fürödve.

Ha már régóta foglalkoztat a gondolat, hogy meg kellene tanulni motorozni, életed legnagyobb kalandja most kezdődik.
Töltsd le ingyenes e-bookunkat, amivel megteheted az első lépéseidet a motorossá válásod felé!
Add meg az adataidat és már érkezik is a postafiókodba az ingyenes e-book.
5 lépés a motorozás felé ingyenes e-book

Amennyiben rutinos motoros vagy, akkor erdőn-mezőn áthaladó úton, ahol nem látható be az úttest környezete már alapból óvatosan közlekedsz. Ott is, ahol nem figyelmezet tábla a vadveszélyre. Az ilyen környékek értelemszerűen a legveszélyesebbek az éjszakai órákban, de nappal is számítanod kell egy-egy vaddisznó csordára.

A lakott területek is meglepetésekkel szolgálhatnak. Vidéken és nagyvárosban is előfordulhatnak kóbor kutyák, rémült macskák, rágcsálók, melyek hirtelen manőverekre késztethetnek rejtekükből előugorva.

Léteznek ugyan kütyük, amik zavaró, az állatok számára kellemetlen hangokat sugároznak emberi fül számára nem hallható frekvenciatartományokban, de ezek nem minden esetben hatékonyak. A menetszél által megszólaltatott vadsípok is hasonló funkcióra hivatottak, de működésük megkérdőjelezhető. Az egyetlen, ami biztos – a halál mellett – az az, ha a kritikus területeken fokozod az óvatosságot, jobban figyelsz mindenre, sötétben, ha nem jön szembe másik jármű, használod a távolsági fényszórót és a lehetőségekhez mérten lassabban mész a szokásosnál. Ha ilyenkor tűnik fel egy állat, akkor jó eséllyel elkerülheted az ütközést, irányt tudsz váltani, vagy akár meg is tudsz állni időben.

Érdemes néhányszor próbát tenned elhagyott útszakaszokon egy esetleges vészmegállásra, irányváltásra. A vezetéstechnikai tréningeken nem hiába oktatják az adott ponton való biztonságos megállás technikáját. Ha ez benned ösztönössé válik, nem csak eléd ugró gyalogosok, vagy hirtelen megálló autók esetében foghatod meg a gépet ütközés nélkül, hanem a kis oktondi állatokkal való szoros érintkezést is kivédheted, és így mindenki jól jár.

Páros motoros karkötők a CsamShopban

NaNa

Motoros újságírói pályafutásomat 1995-ben kezdtem gyakornokként a Born to be Wild Motoros Magazin szerkesztőségében. 2000-ben államvizsgáztam a JATE BMI Kommunikáció és PR szakán. 2006-ban alapítottam meg a Csajokamotoron.hu oldalt. További info itt

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük