KiemeltMotorokMotorozás

Úttestnek álcázott mindennapi Dakar – Hogyan motorozz különféle útburkolati viszonyok között

 

Vizes, havas, jeges út

A könnyebbség esetükben, hogy fel tudsz rájuk készülni. Persze, ha csupán foltokban, itt-ott figyelnek az aszfalton, akkor már nehezebb kivédened őket. Jellemzően azért az időjárási körülmények figyelmeztetnek jelenlétükre, így eleve óvatosabban kell közlekedned. Egy jó gumiabroncs a vizes úton biztonságos, de hidegben, havas és jeges úton már kell a rutin, a fokozott figyelem, az óvatos manőverek. Ha lehet, inkább menj kocsival, vagy busszal. Hóban, jeges úton csak a gyakorlott motoros postások és a jégmotorosok vannak biztonságban.

Csatornafedél, villamossín, macskaköves út, felmart út

Ezeken az útfelületeken kerüld a fékezést és a kanyarodást, még az enyhe ívet is, ha lehet. Ha mégis szükséges valamilyen manőver, roppant óvatosan tedd, főleg esőben, vagy téli körülmények között. A kanyarokban, a kicsúszási veszélyt csökkentő felmarások autók esetében nem jelentenek gondot, de motorral nagyon figyelni kell. Itt íven kell tartani a gépet, – mert valahogy be kell venni a kanyart, – de a sebességet fixen tartsd, és kerüld a fékezést, gyorsítást és az ívváltást is.

Villamossínek esetében, ha nem épp merőleges szögből, – például kereszteződésben mész át rajtuk, – hanem azokkal való párhuzamos haladás közben vagy kénytelen áthajtani a rémes vasdarabon, akkor törekedj arra, hogy a lehető legmerőlegesebb szögben lépd át a veszélyes vonalat. Ilyenkor egy rövid „S” kanyart írj le, természetesen csökkentett sebességgel, és féket, hirtelen gázadást kerülve.

Kátyú, nyomvályú, repedés, süllyedés, silányan javított út, sérült autópálya

Ezek az útburkolati sérülések sokáig díszelegnek a helyükön, mire kijavítják őket, így van időd megszokni, ha sokszor jársz ugyanazon az útszakaszon. Akkor, amikor például a kátyúk teremnek – jellemzően téli időszakban – sokszor meglepetésszerűen bukkannak majd fel előtted. Ezekkel nem tudsz mit tenni, figyelned, örökké pásztáznod kell az aszfaltot. Ha mégis eltalálnál egyet, csak egyenesen haladj át rajta. A többi hibával is hasonlóképp kell eljárni, de a legjobb, ha kihasználod azt, hogy a motorod egy nyomon haladó jármű, így könnyebben kikerülheted ezeket a csapdákat, mint egy két nyomon haladó autóval.

Kavics, beton, murva, por, zöld nyesedék, tehénszar, olajfolt és társaik

A legnehezebben kivédhető dolgok talán ezek, ha csak a tájban gyönyörködsz. Ezek mind híg, vagy épp apró szemű, gurulós cuccok, amik főleg kanyarokban teszik veszélyessé a két keréken való közlekedést. Már a legkisebb íveken is megdobhatják a kereket oldalirányba, és már jön is a perec. Kb. annyira veszélyesek, mint a hó, vagy a jég, csak nehezebb rájuk felkészülni. Ezekre is igaz a fék hanyagolása, és a kanyarodás kiiktatása. Ha nem tudod kikerülni őket, és kanyarban bukkannak fel, arra a rövid szakaszra, míg áthaladsz rajtuk, menj egyenes vonalban, ha lehet. Persze, ne menj át a szemközti sávba, ha ott jön egy autó, mert egy frontális ütközésnél jobb egy seggen csúszás, és némi letört tükör vagy fékkar. Ha belátod a kanyart, és szembe nem jön jármű, akkor persze használhatod a másik sávot is.

Ha már régóta foglalkoztat a gondolat, hogy meg kellene tanulni motorozni, életed legnagyobb kalandja most kezdődik.
Töltsd le ingyenes e-bookunkat, amivel megteheted az első lépéseidet a motorossá válásod felé!
Add meg az adataidat és már érkezik is a postafiókodba az ingyenes e-book.
5 lépés a motorozás felé ingyenes e-book

Természetesen, ezeket a közúti akadályokat jól venni csak az tudja, akiben megvan már a kellő rutin, látott, érzett már ilyeneket, és ösztönösen cselekszik. Érdemes biztonságos körülmények között kipróbálnod mindet, de a vezetéstechnikai tréningek látogatása is növeli a túlélési esélyeid.

Motoros Védő Harang CsamShop motoros webáruház

NaNa

Motoros újságírói pályafutásomat 1995-ben kezdtem gyakornokként a Born to be Wild Motoros Magazin szerkesztőségében. 2000-ben államvizsgáztam a JATE BMI Kommunikáció és PR szakán. 2006-ban alapítottam meg a Csajokamotoron.hu oldalt. További info itt

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük