fbpx

Úttestnek álcázott mindennapi Dakar – Hogyan motorozz különféle útburkolati viszonyok között

rossz utak 01Ha naponta közlekedsz, akkor te is tudod, hogy egyáltalán nem túlzás azt állítani, hogy a városi, illetve lakott területen kívüli útjainkon közlekedve, olykor úgy érezhetjük magunkat, mint aki indult a Dakaron. Még talán azt is ki lehet jelenteni, hogy célba érni egy-egy ilyen menet után – haza, vagy munkahelyre – igazi terepmotoros teljesítmény és dicsőség.

Sajnos, kis hazánk útjai köztudottan nem a legjobbak. A nem elhasználódásból adódó, veszélyt jelentő egyenetlenségekre fel lehet készülni. A villamos sínek, a néhol még fellelhető macskaköves burkolatok, csatornafedelek holléte tudatosul benned, ha gyakran közelükben közlekedsz, de ha új útvonalon jársz, akkor okozhatnak meglepetéseket neked is.

Ezek mellett többségben vannak a kátyúk, repedések, nyomvályúk, aszfaltsüllyedések, amik sokkal nagyobb baleseti kockázatot jelentenek, mivel ad-hoc jelleggel bukkannak fel, így szinte lehetetlen felkészülni rájuk. Ilyenek többek között a teherautókról az aszfaltra hullott kavics, sóder, beton, építkezések vagy szántóföldek közelében az útra felhordott sár, a simán csak nedves, vizes út, kanyarokban a felhordott murva, az út menti gazirtás hanyagul ottfelejtett maradványai, egy szép adag tehén, vagy lószar, állattetem, és persze az örök mumus, az olajfolt. Ezek mind olyan dolgok, amikre hipp-hopp megjelennek előtted, és motorozás közbeni észlelésükkor azonnal a legjobb döntést kell hoznod arra nézvén, hogy hogyan haladsz át rajtuk, vagy hogyan kerülöd ki azokat.

Főleg nagyobb tempónál kell roppant rövid idő alatt döntened, így a legjobb, ha az elkerülő manővereket ösztönszerűen, rutinból mutatod be. Tétovázni, rosszul dönteni ilyenkor nem lehet. Egy túlhúzott fék – vagy épp bármilyen fékezés – egy hirtelen kormánymozdulat, túl nagy sebesség vagy rosszul megválasztott mozdulat a testeddel hamar a földre juttathat. Ahhoz, hogy túléld a tökéletes aszfalton kívüli élményeket jó, ha elméletben is felkészülsz, mielőtt éles bevetésre indulnál. Nos, akkor lássuk a túlélési technikákat.

NaNa

NaNa

Motoros újságírói pályafutásomat 1995-ben kezdtem gyakornokként a Born to be Wild Motoros Magazin szerkesztőségében. 2000-ben államvizsgáztam a JATE BMI Kommunikáció és PR szakán, diplomamunkámat "A Magyarországon kapható motorkerékpármárkák image és a vásárlói attitűdök" címmel írtam. 2006-ban alapítottam meg a Csajokamotoron.hu oldalt. További info itt

0 0 vote
A cikk értékelése
Subscribe
Visszajelzés
guest
0 hozzászólás
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x