Üdítően szép kalocsai mintás Pannónia
A hamisítatlanul magyar gépen, a népművészet hagyományait őrző, kalocsai pingálással készített díszítést Pajor Sándor álmodta meg, aki veterán motorok restaurálásával foglalkozik.
A csodás vassal és Sándorral, az EMAT-on (Épített Motorok és Autók Találkozója) futottunk össze, ugyanis a Pannóniát, néhány veterán társával együtt, kihozta tulajdonosuk a kiállításra. A kalocsai mintákkal tarkított gép, nem kis elismerést szerezve gazdájának, elnyerte a legjobb fényezés díját.
− Több mint két éve terveztük a kalocsai mintás projektet. Láttunk ilyen festést különféle tárgyakon, illetve egy Aprilia robogón is, amit Szabó Éva iparművész festett meg. Annyira ízléstelen és túlzsúfolt lett az a szegény robogó, hogy arra gondoltunk, kellene egy ízléseset is készíteni. Fontosnak tartottuk azonban azt, hogy a tradicionális kalocsai minta, egy magyar motorkerékpáron jelenjen meg! Adta magát az ötlet: a Pannónia Deluxe TLB-n jelentős méretű burkolatok vannak, ezért teljesen alkalmas arra, hogy maga a minta szépen tudjon rajta érvényesülni. Ezért döntöttünk e mellett a típus mellett.
− A Pannónia már megvolt?
Ha már régóta foglalkoztat a gondolat, hogy meg kellene tanulni motorozni, életed legnagyobb kalandja most kezdődik. Töltsd le ingyenes e-bookunkat, amivel megteheted az első lépéseidet a motorossá válásod felé! Add meg az adataidat és már érkezik is a postafiókodba az ingyenes e-book. |
− Igen-igen, mivel ugye motorkerékpárok restaurálásával foglalkozunk, ezért gyakorlatilag adott volt a motorunk. Evés közben jön meg az étvágy: nem akartuk, hogy magányos legyen a gépünk, ezért tettünk mellé egy szintén magyar gyártmányú, Duna oldalkocsit. Miután elkezdtem megtervezni a mintát, rájöttem, hogy nagyobb tapasztalat kellene ahhoz, hogy belevágjak az elkészítésébe. Keresnem kellett valakit, aki segít a megvalósításban. Az interneten ráakadtam a Kalocsai Porcelán Manufaktúrára, akik, azt gondolom, hogy ebben a témában a legnagyobb gyakorlattal rendelkeznek. Csak abban nem voltam biztos, hogy képesek-e 2K-s festékkel motoralkatrészekre kézzel festeni. Amikor elmentem hozzájuk, kiderült, hogy van náluk egy hölgy, aki rutinos a témában, mert festett már alkatrészekre. Közösen sikerült végül megvalósítanunk a terveket.
− Akkor ezután ment minden, mint a karikacsapás?
− Nem, ugyanis a problémát nem is a tervezés, festés jelentette, hanem az összeépítés. Vigyázni kellett, hogy ne sérüljön meg a minta, tehát úgy bántunk az alkatrészekkel, mint a hímes tojásokkal. A festés után kaptak a díszes felületek kétrétegű restaurátor lakkot, majd fehér kesztyűket húztunk, és kétszer annyi idő alatt raktuk össze a motort, mint általában. Fél évig tartott a projekt. Végül is decemberre már elkészültünk vele, de még januárban volt pár finomítás a motoron. Somfai Péterrel (Devils MC president, EMAT főszervező) beszélgettünk róla, hogy ki lehetne hozni a gépet az EMAT-ra, bár ódzkodtam ettől kicsit, mert nem épített motorról van szó, de végül beneveztük a legjobb fényezés díjáért.
− Mióta restaurálsz veterán motorokat?
− Már 15 éve. Elsősorban magyar motorokkal foglalkozunk, de készítettünk már BMW-t, Zündappot, Henkelt, tehát a német vasakban is benne vagyunk. De azt mondom, hogy inkább a hazai motorok, amikhez jobban értünk, és vannak olyan kapcsolataink, amelyek által minden szükséges alkatrészhez hozzá jutunk. Bár, a magyar gépekhez nehezebb speciális alkatrészeket beszerezni, mert az utángyártás vagy nagyon rossz minőségű, vagy nincs. Manapság egyre nehezebb motorokat restaurálni, mert kevesebb a jó alap is, amiből lehetne dolgozni.
− Kik munkálkodnak még veled a gépeken?
− A vállalkozás tulajdonosa én vagyok. Van egy restaurátor kollégánk, Bogdán Gyula „Jimmy”, aki alkalmilag vesz részt a projektekben. A fényezést általában Frecska Ákos készíti, a kárpitosmunkát pedig Takács Gábor. Az alkatrészek beszerzését az utóbbi két munkatársam intézi. Nálunk elsősorban a tervezés, összeszerelés folyik.