fbpx

Még kezesebb lesz az elnyűhetetlen kedvenc 2021-re

A Honda világszerte kedvelt, örökifjú belépő modelljét tetőtől talpig áttervezték a 2021-es modellévre.
HONDA CB125F 2021

A CB125F megújult eSP motorja immáron az Euro 5-ös környezetvédelmi előírásoknak is megfelel, ennek ellenére nem veszített lehengerlő teljesítményéből, sőt még pörgősebb és élénkebb lesz 2021-ben.

A Honda világszerte kedvelt, örökifjú belépő modelljét tetőtől talpig áttervezték a 2021-es modellévre. Alacsony belső súrlódású eSP (ti. enhanced Smart Power) motorja éppoly erős, mint volt, üzemanyag-fogyasztása azonban jelentősen csökkent. Hagyományos önindítóját pedig – generátorként is működő – ACG-egység váltotta.

Szemet gyönyörködtető idomzata a nagyobb CB-k formajegyeit viseli magán és olyan prémium összetevők szerepelnek felszereltségi listáján, mint a LED fényszóró, a középállvány vagy a digitális, fogyasztásmérővel kiegészített műszeregység. A kedvezőbb menettulajdonságok és a fejlettebb műszaki alapok dacára a CB125F tömege 11 kg-mal csökkent, így még elődjeinél is könnyebben kezelhető.

Egy belépőszintű, 125 cm3-es motorkerékpárnak igen sok elvárásnak kell megfelelnie. A kedvező vételár, a megfizethető fenntartási költség és az alacsony üzemanyag-fogyasztás mellett a megbízhatóság is alapkövetelmény. Mivel a pilóták többsége 125-ösön ismeri meg a nagymotorok világát, azt kell nyújtania, amit az erősebb testvéreknek: magával ragadó vezetési élményt és szabadságérzetet. Mindezt olyan formában, hogy a tanulást is elősegítse, tehát a könnyű kezelhetőség is elengedhetetlen, csak úgy, mint a hívogató, stílusos megjelenés.

A gyártók számára rendkívül fontos, hogy új vásárlókat, illetve követőket szerezzenek, s ha lehet, egy életre a márkához kössék őket, hiszen ez a sikeres jövő záloga. Nos, a látványos megjelenésű Honda CB125F minden követelménynek megfelel, hiszen strapabíró, barátságos, fürge, takarékos és rendkívül élvezetes vezetni.
A CB125F néven ismert, elnyűhetetlen előd összes jó tulajdonságát örökölte, de még kívánatosabb és hatékonyabb lett, hogy a kezdők is a végsőkig kiélvezhessék a kétkerekűek előnyeit és örökre beleszeressenek a motorozásba.

Mr. Ken Tomiyasu, a 2021-es CB125F fejlesztéséért felelős csapat vezetője elmondta:

„Számunkra a CB125F afféle igazodási pont, vele kezdődik minden. Ezért aztán a modell frissítése felér egy kisebb forradalommal – úgy javítottunk menettulajdonságain, hogy közben jelentősen csökkentettük az üzemanyag-fogyasztását.

Az alacsony belső súrlódású, modern eSP motor hihetetlenül hatékony, miként a váz, a futómű és az idomzat is a legmagasabb színvonalat képviseli. Nagyon büszkék vagyunk rá, hogy egyre többen kezdik Honda CB125F nyeregben motoros pályafutásukat, ezért is mindent megadunk számukra a vezetési élményt és a használati értéket illetően.”

Az új CB125F igen komoly gépezet, kidolgozása során nem kevesebb, mint 19 szabadalmi kérvényt nyújtott be a Honda. A modellt Olaszország déli részén, Atessában szerelik össze, itt kerül be a nagy merevségű, áttervezett vázba a továbbfejlesztett, léghűtéses eSP motor, amelynek üzemanyag-fogyasztása jelentősen csökkent.

Hogy az elődmodellnél 11 kg-mal könnyebb újonc megfeleljen a jövő kihívásainak, LED fényszórókat és digitális műszeregységet kapott, a fényezések választékában pedig három szín szerepel:

  • Splendor Red (piros)
  • Pearl Cool White (gyöngyházfehér)
  • Black (fekete)

A Honda világszerte kedvelt, örökifjú belépő modelljét tetőtől talpig áttervezték a 2021-es modellévre.
HONDA CB125F 2021

Erőforrás

  • Az eSP erőforrás üzemanyag-fogyasztását 27%-kal csökkentették a Honda szakemberei.
  • Alacsony súrlódást eredményező technológiák, úgy mint, a középtengelytől eltolt hengersort, a tűgörgős csapágyazású szelephimbákat és a olajozófúvókával ellátott dugattyút.
  • Az új, önindítóként is szolgáló ACG-generátorral közel 7 kg-mal csökkent az erőforrás tömege
    Ötfokozatú váltó és tömített lánc

A CB125F megújult eSP motorja immáron az Euro 5-ös környezetvédelmi előírásoknak is megfelel, ennek ellenére nem veszített lehengerlő teljesítményéből, sőt még pörgősebb és élénkebb lett. A 124 cm3-es, kétszelepes, SOHC-vezérlésű egységet kifejezetten városi használatra optimalizálták, s hogy a lehető leghosszabban szolgálhassa gazdáját, különösen nagy hangsúlyt fektettek a megbízhatóságra.

Menetdinamikájáról sokat elárul, hogy a csúcsteljesítmény 10,88 LE/7500 f./perc (korábban: 10,6 LE/7750 f./perc), a legnagyobb forgatónyomaték pedig 10,9 Nm/6000 f./perc (10,2 Nm/6250 f./perc). További érdekesség, hogy az 50 mm-es furathoz és az 63,1 mm-es lökethez 10,0:1 arányú sűrítési viszony társul, s akkor is csak 12,4 másodperc szükségeltetik a 200 méteres táv leküzdéséhez, ha álló helyzetből indul a CB125F. Talán ennél is fontosabb, hogy a korábbi 1,96 l/100 km-ről 1,5 l/100 km-re csökkent a fogyasztás, tehát a 11 literes üzemanyagtartály tartalmával akár 800 km is megtehető!

Magát az eSP motorkonstrukciót a 125 cm3-es motorkerékpárok fokozódó térnyerésére tekintettel dolgozták ki anno a Honda mérnökei. Új építésmódról lévén szó, tiszta lappal kezdtek, s arra törekedtek, hogy a lehető legkisebb legyen a belső súrlódás. Ennek érdekében egyedülálló alapossággal dolgozták ki a részleteket, most, nyolc év elteltével pedig összegezték a tapasztalatokat, s tovább tökéletesítették a szerkezetet.

Első lépésként a tömeget igyekezték csökkenteni, és kijelenthetjük, hogy igen jó munkát végeztek, hiszen az új egység 7 kg-mal könnyebb elődjénél. Emellett eltolták a dugattyúcsap tengelyét a hengertengelytől (ti. dezaxiálták), csökkentették a súrlódás mértékét a dugattyúszoknya és a hengerfal között, a dugattyút pedig egy olajbefecskendező fej „fürdeti” alulról azonos céllal.

Nem elhanyagolható az sem, hogy a szelepek mozgatását tűgörgős csapággyal ellátott, görgős himbákra bízták a hondások, míg az áramtermelést ezentúl önindítóként is funkcionáló generátor (ACG) végzi, jelentősen hozzájárulva a tömegcsökkentéshez.

Az – önműködő dekompresszorral kiegészített – rendszer hihetetlenül kifinomultan működik, indításkor ugyanis nem gátolja a főtengely megforgatását a sűrítési végnyomás, leállításkor pedig mindig a szívási ütem előtti pozícióban áll meg a dugattyú. Az már csak hab a tortán, hogy az ACG rendkívül csendesen működik, ilyeténképpen még kulturáltabbá teszi a modellt. Az erőátvitelről ötfokozatú váltó és tömített, nagy élettartamú lánc gondoskodik.

A Honda világszerte kedvelt, örökifjú belépő modelljét tetőtől talpig áttervezték a 2021-es modellévre.
HONDA CB125F 2021

Váz, futómű, stílus és felszereltség

  • Az új, acél csőváz 1,7 kg-mal könnyebb a korábbinál, a hátsó rugóstagok előfeszítése szabadon állítható
  • A CB-s formajegyeket felvonultató idomzatnak köszönhetően nagymotor benyomását kelti a CB125F
  • A fényszóró immáron LED, a műszeregység pedig digitális
  • A menetkész tömeg 117 kg, tehát az új CB125F 8,6%-kal könnyebb elődjénél

Az új, nagy szakítószilárdságú acélból készülő csőváz 1,7 kg-mal nyom kevesebbet a korábban használtnál. Tervezésekor a kiváló menetkomfortot, a biztos egyenesfutást és a könnyű, mégis precíz irányíthatóságot tartották szem előtt a mérnökök, nem mellesleg arra is ügyeltek, hogy kellően sportos érzést nyújtson a tempós kanyarvételeknél, illetve a mély döntéseknél.

Erős és merev gerincnyúlványán alakították ki az erőforrás függesztési pontjait, s olyan futómű-geometriát határoztak meg, ami igazán sokoldalúvá teszi a típust. A villaszög 26°, az utánfutás 92,4 mm, a tengelytáv 1280 mm, és igen beszédesek a tömegadatok is, tudniillik a menetkész tömeg 117 kg, azaz 11 kg-mal könnyebb, mint korábban.

A futómű ugyancsak kiváló minőségű. Elöl 31 mm-es csúszószár-átmérőjű teleszkópokból összeállított villa vasalja ki az úthibákat, míg hátul két – 5 fokozatban állítható előfeszítésű – rugóstag dolgozik. A présöntésű alumíniumkerekek átmérője 18”, így az úttartás és a menetkomfort is messze túlmutat a méretosztályban megszokottól. Az első abroncs mérete 80/80 R18, a hátsóé 90/90 R18. A 240 mm átmérőjű első tárcsát kétdugattyús féknyereg fogja közre, míg hátra 130 mm-es dobfék került.

A 2021-es CB125F agresszív megjelenésű, új idomzata a nagyobb CB-ket idézi. A „széles vállú” üzemanyagtartály és a hűtőradiátor ezüstszínű rácsa a CB-R Neo Sports Café modellcsalád tagjairól lehet ismerős, míg a fekete, remek időjárás-védelmet nyújtó, éles vonalakkal tagolt fejidom alkotóját a CB500F inspirálta.

Roppant látványos a LED fényszóró és a műszeregység szerepét betöltő, folyadékkristályos kijelző is. Utóbbi az aktuális váltófokozatot és hatótávolságot, a pontos időt, valamint az átlagfogyasztást is mutatja, sőt ECO feliratot jelenít meg, ha a pilóta hatékonyan és takarékosan motorozik. A motorindítás és – leállítás feladatát ezentúl egyetlen kapcsoló látja el, miként a távolsági fényszóró és a fénykürt is közös kapcsolót kapott.

A motor, a kipufogó leömlője és a teleszkópok hüvelye természetesen fekete, így a feltűnő fényezés kap némi kontrasztot és még ütősebb az összhatás. Szintén feketében pompázik a kipufogódob, s itt sem marad el az „esztétikai csavar”, hiszen a hővédő burkolat krómbevonatot kapott. Vonzza a tekintetet a hátsó rugópár, a gyertyapipa és a bal oldali motorburkolat piros festése is, akárcsak a tank oldalán látható, háromdimenziós Honda-szárny és az egyedi tükör, illetve irányjelző is.

Ahogy az egy mindennapos használatra szánt városi, illetve ingázómotortól elvárható, az üléshelyzet kényelmes és pihentető. Ez nem csak a puha, komfortos nyeregnek köszönhető, az előre helyezett lábtartópár és a széles kormány ugyancsak hozzájárul az ergonómiához, valamint a könnyű kezelhetőséghez és a magabiztos irányításhoz.

Mivel a két személynek is kényelmes, utaskapaszkodóval felszerelt ülést 15 mm-rel magasabbra helyezték, még könnyebben felmérhető a jármű környezete, és az is előny, hogy a középállvány szériatartozék.

5 1 vote
A cikk értékelése
Subscribe
Visszajelzés
guest
0 hozzászólás
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x