Trialra, erdőjárásra, túrázásra: Scorpa TY 125 Long Ride
Aki próbált már harminc fokos melegben, a világ végén beröffenteni egy lefulladt endurót, az bizonyára nagyra értékeli majd, hogy a Scorpa TY 125-ben helyett kapott egy önindító is. Ezért garantálom, hogy a berugó kart nem használnád!
Az 1993-ban Marc Teissier és Joel Domergue által alapított Scorpa Company próba motorokat tervezett, fejlesztett és forgalmazott azzal a céllal, hogy nagy teljesítményű, erős identitású, magas szintű minőséget kínáló motorkerékpárokat tervezzen. A 8 hét alatt tervezett és épített prototípust „Type 293”-nak hívták, Rotax motorral szerelték fel, és részt vett a világbajnokságon és a francia bajnokságon Bruno Camozzi kezében.
A sportsikerek, valamint a rajongók érdeklődése az új trial motorkerékpár iránt hozzájárult az ipari termelés és az értékesítési hálózat fejlődéséhez. 1993 novemberében, a hivatalos bemutató után legyártották az első sorozatgyártású Scorpa Works 294-et, és 100 példányt adtak el belőle. 1994 októberében utódja, a Works 295, amely egy továbbfejlesztett változat volt, 250 példányban kelt el.
A Scorpa a motorozási élményre és a trial motorozás által nyújtott érzelmekre összpontosít. A Scorpa-nál olyan nagy teljesítményű motorkerékpárokat akarnak gyártani, amelyek mindenekelőtt mindenki számára elérhetők. A kezdő triáltól a tapasztalt versenyzőig olyan modelleket terveznek, amelyek könnyen vezethetők és minden tereptípusra alkalmasak.
Scorpa TY 125 Long Ride Műszaki adatok
Motor: 4 ütemű
Hengerűrtartalom: 123,70 cm
Furat és löket: 54 x 54 mm
Benzin: 98-as oktánszámú ólmozatlan benzin
Hűtés: Levegő
Indítás: Kick / Elektromos indító
Áttétel: 5 sebességes primer antisemleges rendszerrel, lánconként másodlagos
Kuplung: Többtárcsás olajfürdőben
Gyújtás: CDI elektronika
Alváz: Króm-molibdén cső alakú acél
Fékek: Hidraulikus, úszó tárcsarögzítés 185 mm-es Braktec 4 dugattyús trierből
Első felfüggesztés: 40mm hidraulikus acél villa, 170mm rugóút
Hátsó felfüggesztés: Monohidraulikus lengéscsillapító, 165 mm-es kerékút
Hátsó lengéscsillapító: Ollé
Első kerék: 1,60 x 21 hüvelyk
Hátsó kerék: 2,15 x 18 hüvelyk
Súly: 82 kg
Tengelytáv: 1308 mm
Szabad magasság: 320 mm
Ülésmagasság: 700 mm
Ha már régóta foglalkoztat a gondolat, hogy meg kellene tanulni motorozni, életed legnagyobb kalandja most kezdődik.
Töltsd le ingyenes e-bookunkat, amivel megteheted az első lépéseidet a motorossá válásod felé!
Add meg az adataidat és már érkezik is a postafiókodba az ingyenes e-book.
A Scopa márka alapítóihoz hasonlóan soha nem hagyta abba a magas szintű minőséget és magas színvonalat kínáló modellek létrehozását, innovációját és tervezését. A legelső sorozatgyártású motorkerékpár, a WORKS 294, majd az Easy modell 1996-ban, amely teljesen innovatív volt fékrendszerében…
A 250-es hengerűrtartalommal megjelent SY 2002 Long Ride inkább a próbaturnéra összpontosított… A 2010-es modell visszatérést jelentett a Scorpa gyökereihez egy házon belüli motorral. Az ORANGE and BLACK márka új fejezetet ír a tesztek történetében a 2023-as modell érkezésével.
Versenytársai például a GasGas Contact 250 és a Sherco TY 125.
Nekem, mint hölgy endurosnak ez a motor löketet adott és siker élményt!
Zsír Feri által kipróbálhattam ezt a komoly és sok oldalú motort. Trialra, erdőjárásra, túrázásra is alkalmas gép, vagy akár kisebb ingázásra közúton, mivel ez nem egy túra motor, nem egy kényelmes fotel. Viszont ez a gép mindenhol könnyen elmegy, számára nincs lehetetlen, mindenre képes.
Videó rólam és a Scorpáról:
Könnyen lehet vele tanulni és elsajátítani a dolgokat, amit később átvihetsz más motorokra is. Élmény vele menni bárhol. Maga a gumi minden körülmények között jól veszi az akadályokat. Feljárózni csiki-csukiba, sziklákon menni, fát ugratni hihetetlen jól lehet vele. Könnyű és az ereje megfelelő, nem is gondolnád, hogy csak 125 köbcentis. Más érzetet ad, ahogy leadja az erejét. Meglepő.
Ha mégis azt gondolod, neked ez kevés lenne, lehet kapni 200-as motorral is, amivel már hűha mit ad! Nem üzemórás motor, olcsó az alkatrész, megbízható, Yamaha blokkja van. Ha esetleg előfordul, hogy földhöz vágod, semmi baja nem lesz a nagyon jó kialakítása miatt.
4 ütemű, 125 köbcentis, mindössze 82 kg tele tankolva, szóval ez egy nagyon könnyű motor, alacsony ülésmagassággal, ami mindössze 700 mm, ezért hölgyeknek és alacsonyabb sofőröknek is szuper.
Az üzemanyag tartály 5,5 literes. Azt gondolná az ember, keveset megy el, de meglepően jó a fogyasztása. Egy tank benzinnel 80-100 km távolságot is megtehetünk vele. Maximális sebessége közúton meghaladja a 80-85 km/órát, persze ez a pilótától is függ.
A 185 mm-es tárcsafékek BRAKTECK 4 dugattyús féknyereggel vannak szerelve, ezért állatul fognak. A karok egy újjal behúzhatóak, könnyedek, mivel hidraulikus fék és kuplung is található a motoron. Aváltó finom, 5 sebességes, szépen veszi a fokozatokat.
Természetesen nem hiányzik a fényszóró és a kürt sem, hiszen ez egy teljes értékű közúti motor. Ugyanúgy használható aszfalton, mint terepen, simán forgalomba helyezhető. Esztétikailag szerintem egy klassz kinézetű, letisztult motor.
Piaci ára: 1.850.000 +ÁFA, ami véleményem szerint ár/érték arányában nagyon jó ajánlat.
Ha szeretnél egy ilyen „svájci kis bicskát”, akkor ez a neked való motor. Nekem nagyon tetszik, megnyert.