fbpx

Szemtől szemben az „Őrült emberrel”

erdős csaba 20Igen. Nagybetűvel. Őrült. A szó jó értelmében véve Erdős Csabát sokan csak így emlegetik. Saját szemszögéből nézve persze teljesen normális dolgokat művel, de még azok számára is őrületes, amit csinál, akik jól ismerik. Akik pedig alig, vagy egyáltalán nem ismerik, joggal illetik az „Őrült ember” jelzővel.

Munkássága sokszor az átlagember számára felfoghatatlan dolgokban nyilvánul meg. Ideje nagy részét gépeinek technikai fejlesztése és önmaga fizikai és szellemi teljesítmények fokozása teszi ki.

Erdős Csaba összeforrt a hazai stunt riding jelenséggel, és ünnepelt bajnoka a gyorsulási versenyeknek, így többszörös dragbike, dragster és stunt riding bajnok és ezekben a kategóriákban világrekorderi címekre is szert tett. Motoros és motorépítői körökben ugyanúgy ismert, mint a küzdősportok űzőinek, illetve a filmes kaszkadőrök világában.

Eddig sokan csak egy-egy motoros, quad-os bemutató megtekintésének erejéig kóstolhattak bele abba a világba, amiről az ő élete szól. Az utóbbi években Csaba komoly eredményeket ért el autós gyorsulási, úgynevezett dragster versenyeken is. Versenyzői múltja során a dragbike kategóriában is tarolt, de egy gyerekkori álmát valóra váltva, a saját maga által épített dragster pilótájaként is kimagasló eredményeket ért el, ebben a hazánkban még nem annyira ismert technikai sportágban. Csaba gépe magáénak tudhatja a Közép Európa leggyorsabb dragstere címet és építőjével a pilótafülkéjében 28 pályarekordot és 37 idő- és sebességi rekordot ért el.

2014. november 10-20. között az Allee bevásárlóközpontban minden érdeklődő megtekintheti az ott kiállított, nem mindennapi dragstert. November 15-én 13:00-kor Csaba az egyik fő szponzora által szervezett közönségtalálkozó keretében beszélt munkásságáról, és azokról a technikai részletekről és élményekről, amik a drag versenyzéssel kapcsolatosak.

Ezen az eseményen mindenki közelebb kerülhetett hozzá, és ő lelkesen válaszolt a felmerült kérdésekre. Hadnagy Józsi, a gyorsulási versenyek közismert szakkommentátora és házigazdája még több kérdéssel bombázta Csabát, aki azokra válaszolva sok érdekes részletet elárult a mellettük nyugvó bestiáról. A jelenlévők megtudhatták többek között, hogy a 9500 cm3-es, 2240 lóerős dragster másodpercenként 1 litert fogyaszt a 3600 forintos üzemanyagból, hogy második fokozatban 403 km/h a végsebessége, hogy a 100 km/óra sebességet 0,8 másodperc, a 200 km/óra sebességet 3 másodperc alatt éri el, és a negyed mérföldet (402 méter) 7,1 másodperc alatt teszi meg, és ilyenkor a célban 303 km/óra a sebessége.

A félelmetes sebesség elérése közben a dragster vezetőjére 3,5 G-s nehézségi gyorsulás hat, ezért is fontos a kiváló fizikai erőnlét, melyben Csaba szintén élen jár. Folyamatosan karbantartja testét, odafigyel a táplálkozásra, rendszeresen sportol és feszegeti saját fizikai határait is. A megdöbbentő technikai adatokat sokan fel sem tudják fogni igazán. Ez egy teljesen más világ az utca autósa, de még az egyéb autósportban jártas emberek számára is.

Még több kép a galériában

Kiemelendő tény, hogy Erdős Csaba nem csupán pilótája, de megalkotója, szerelője is ennek a gépnek. Az Amerikából vásárolt vázon kívül minden egyéb technikai részlet, megoldás, motor és váltó tuning, a nitro rendszer kialakítása és ezek műszaki összetevőinek összehangolása is mind az ő keze munkáját, technikai tudását dicséri. A saját fejlesztésű motorblokk egy utcai autó motorjából lett átalakítva úgy, hogy ezt a bődületes teljesítményt produkálni tudja.

Csabának volt ideje kitanulni a fortélyokat, és tapasztalatokat szerezni, mert nem ma kezdte ezt az őrületet.
11 évesen már motorozott, és már akkoriban megkapta a fejlövést. Neki kell egyszer egy igazi dragster autó, és ezért élete során mindent meg is tett. A gyermekkori álom egy nap valóra vált, és a sok munka, kitartás meghozta a rég várt eredményt. A sikerhez persze az út rögös és hosszú volt. Az első motorja egy Riga volt, majd egyre több, és egyre változatosabb gépek következtek. Belekóstolt a versenyzésbe is a motokrossz sportágban, majd dragbike versenyző lett.

1997 óta vesz részt hazai és nemzetközi stunt rider bemutatókon. Az eltelt idő alatt mind motorjai, mind saját kaszkadőri tudását is fejlesztette, és emellett a megszerzett tudást és tapasztalatot készségesen osztotta meg pályatársaival, ellenfeleivel is. Az így fejlődő ellenfelek kellő kihívással hatottak rá, melyből inspirációt merített a további, egyre hajmeresztőbb eredmények eléréséhez.

Az elmúlt években egyre több dragster épült hazánkban is, így kihívókban nincs hiány. A külföldi dragster versenyzők között van néhány igazi nagy falat, így izgalommal néz elébe a hozzá méltó ausztriai és horvátországi ellenfeleivel való megmérettetéseknek is.

Mint minden sporthoz, a drag versenyzéshez is kitartás és rengeteg szorgalom kell. Csaba fegyelmezett, és nem ismer lehetetlent. Addig fejleszti az általa alkotott gépezeteket, míg mindenkit túlszárnyal. Fizikai és mentális fejlődése során reakcióidejét is a maximális teljesítményen tartja, mely nagy szerepet játszik ebben a műfajban. A jó reakcióidő elérésében segítette őt a küzdősportokban való jeleskedése, illetve a civil foglalkozása során filmes kaszkadőrként szerzett gyakorlata, fegyelmezettsége és maximalizmusa. Csaba egy rövid kitérő erejéig beszélt a filmes élményekről is, és arról, hogy hogyan alakult kaszkadőr pályafutása.

A közönségtalálkozó folyamán a dragster pilótája kitért még olyan technikai részletekre is, mint a megfelelő tapadás fontossága, a váltó egyedi működése, a fékezőernyő szerepe. Szó esett a kezdeti próbálkozásokról, és arról, hogyan jutott el ő és csapata a folyamatos fejlesztés mellett a mai szintre. Az érdeklődők kulisszatitkokat tudhattak meg a verseny előtti előkészületekről, biztonsági eszközökről, a ruházatról és magáról a verseny folyamatáról is.

Megfelelő anyagi támogatás híján Erdős Csaba maga csinál sok mindent a dragster javítása, fejlesztése során. Egy-egy futamot is sok munka előz meg, így ezek jelentős részét is maga végzi, mely nagyfokú szerepvállalás az európai versenyzőkhöz képest egyedülálló. Maroknyi csapata nem 15-20 főből áll, mint a többi, profi versenyzőnél láthatjuk, így Csaba sokkal nagyobb részt veszi ki a feladatokból, és ezzel a közös munkával, segítőivel együtt jelentősen tudja kompenzálni a szűkös anyagi hátteret. Ezért is nagy eredmény, amit így, ilyen körülmények között el tudtak érni.

Végezetül szó esett a jövőbéli tervekről is, melyek – ismerve Csabát – minden bizonnyal hamar kilépnek a terv státuszból. Legfőbb vágya a 6 másodperces álomhatár átlépése, ami világszintű eredmény lehetne. A motorok továbbfejlesztését is fontos célként emelte ki amellett, hogy további fellépéseken, külföldi versenyeken és bemutatókon szeretne részt venni filmes kaszkadőrmunkái folytatása mellett.

 erdős csaba 5erdős csaba 7erdős csaba 8erdős csaba 14erdős csaba 17erdős csaba 19

NaNa

NaNa

Motoros újságírói pályafutásomat 1995-ben kezdtem gyakornokként a Born to be Wild Motoros Magazin szerkesztőségében. 2000-ben államvizsgáztam a JATE BMI Kommunikáció és PR szakán, diplomamunkámat "A Magyarországon kapható motorkerékpármárkák image és a vásárlói attitűdök" címmel írtam. 2006-ban alapítottam meg a Csajokamotoron.hu oldalt. További info itt

0 0 vote
A cikk értékelése
Subscribe
Visszajelzés
guest
0 hozzászólás
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x