Olcsó János rövid ideig él – Mely dolgokon nem érdemes spórolni a motorkarbantartáskor
Nem született mindenki grófnak, hercegnek, királynak, így csak keveseknek adatott meg az, hogy mindenből a legjobbat vegyék. A többiek is megtennék ugyan, de ha nincs miből, akkor hiába akarják. Jobb esetben addig nyújtózkodnak, amíg a takarójuk ér, és annyit költenek a motorjukra, amennyit félre tudnak tenni rá. Ez van. Ebből kell kihoznod neked is a legtöbbet.
A szerencsés az lenne, ha a takarékoskodást nem a motorkerékpár-alkatrészek, felszerelések, karbantartáshoz szükséges dolgokon gyakorolnád. A ruházatról, a testi épségedet védő protektorokról, sisakról már esett korábban szó annak tekintetében, hogy nem érdemes gagyit venni szaré’hugyé’. Könnyen belehalhatsz egy balesetbe, ha idő előtt szakad a ruha, reped a sisak. A silány minőségű, általában olcsó cuccokat kerüld akkor is, ha nem magadra, hanem a motorodra aggatod.
Léteznek vackok drágán is, és ki lehet fogni olykor olcsón nagyon jó minőségű alkatrészeket, kiegészítőket. Ezek felismeréséhez nem árt, ha rutinos vagy. Ha tudásod, tapasztalatod hiányos, a vásárláskor legyen jelen olyan barátod is, aki hamar lebeszél a szarról, és odacsap, ha elcsábulnál az alacsony árak vonzásában.
Nézzük, mik azok a dolgok, amikről azt hiszed, ha a legolcsóbbat, leghitványabbat veszed meg, akkor jól jártál, spóroltál, és még biztonságban is tudsz majd motorozni, ha felhasználod őket. A legtöbb ilyen szemét csupán arra alkalmas, hogy a garázsban nézegesd a gépet, de használni már nem kellene.
Fékbetét, kenőanyagok, folyadékok
Még mindig nagyon sokan spórolnak a relatíve kis kiadásokkal járó olaj, fékfolyadék, fékbetét cseréken. Változó áron juthatsz hozzá mindenhez a széles kínálatban, melyet a boltok polcain láthatsz. Ne csak a viszkozitást nézd egy olajnál, hanem törekedj arra, hogy olyan nedűt tölts a motorodba, melyet bejáratott, ismert gyártó készített, és olyan helyen vásárold, ahol garantált, hogy nem hamisították.
Ha már régóta foglalkoztat a gondolat, hogy meg kellene tanulni motorozni, életed legnagyobb kalandja most kezdődik. Töltsd le ingyenes e-bookunkat, amivel megteheted az első lépéseidet a motorossá válásod felé! Add meg az adataidat és már érkezik is a postafiókodba az ingyenes e-book. |
Motorolajból mindig a legjobbat vegyed, mert ha ezen spórolsz, dobhatod ki a kukába az idő előtt szanaszét kopott motorblokkot, vagy csillióért felújíttathatod. Hát nem olcsóbb, ha évente pár ezer forinttal többet költesz erre? Hát de! Azt ugye mondani sem kell, hogy minden olajcserénél cseréld az olajszűrőt is. Nem hiába tervezték azt oda. Ha eltömődött szűrővel kísérted a sorsot, akkor is jöhet a zsebbenyúlós felújítás, meg a BKV nyújtotta örömök.
A fékfolyadékok, hűtőfolyadékok sincsenek aranyárban, ezért kétévente mindig cseréld le azokat. A vízpumpa kenése végett fontos a megfelelő összetételű hűtőfolyadék, és persze ha a fagyban tárolod a gépet, akkor is jól jön, ha nem dermed már – 3 fokban.
A fékbetéteket ne használd a végtelenségig, ne hagyd vasig kopni, mert akkor nem csak betétet, de tárcsát is kell majd cserélned, ami fájdalmas lehet a családi kasszának. A látszólag 1-2 mm vastag kopó anyaggal virító, de régi betét sem az igazi már. Hatásfoka nyomába sem ér egy újnak. Érdemes már ilyenkor újat beszerelni. Egy gagyi fékbetét, és egy speciálisan ezzel az iparággal foglalkozó gyártó terméke között árban nincs sok különbség. Ne akarj itt sem nyerni pár ezrest. Ha a fék miatt tekeredsz majd fel a fára, késő lesz visszaemlékezned erre.
Gumik
Ahogy mások által nyúzott gumióvszert sem használ senki, motorgumi esetében se bízd sorsod egy kopott, ki tudja mit meg nem élt, udvar sarkába kihajított abroncsra. Egyik gusztustalanabb, mint a másik. Rendben, egy használt gumit megvehetsz, mondjuk 10 000 forintért, míg annak új ára elérheti akár az 50-60 000 forintot is, így tényleg tízezreket takaríthatsz meg.
De mi van akkor, ha a kikeményedett, öreg, kagylósra kopott gumi a sportmotorodon 200 km/h felett nem kívánt dolgokat produkál, és mondjuk, belerongyolsz egy kamionba az autópályán. Mint a fékbetét esetében is, itt is késő lesz már okosnak lenned. Már ha túléled.
Egy motorgumit nem hiába dobnak le a tulajok a kerekekről. Ha a mintamélység még rendben is van, az még nem jelenti azt, hogy egy hülye sznob motoros volt az előző tulaj, és nem tetszett neki a gumi színe, szaga stb., és ezért vett újat. Hidd el, volt rá oka. Vagy elöregedett, megkeményedett és csúszóssá vált, vagy sokat állt a motor egy helyben, és eldeformálódott, vagy javítva volt – javított motorgumi egyenlő az öngyilkossággal – vagy hibás valahol, de te észre sem veszed, és csak az tudja róla, aki rádsózza. Sok minden lehet. A motorgumi a kapocs a talaj, útfelület és a motorod között. Nagyon lényeges, hogy mindig rendben legyen.
Ha már sikerült a használt gumikról lebeszélni, csak óvatosan kacsintgass az olcsó, de új gumik felé. Léteznek márkák, melyek kedvezőbb áron kínálnak használható gumit. Lehet, hogy az egy márkás gumigyár termékei ismeretlen név alatt forgalmazva. Nincs kizárva. Ezeknek alaposan járj utána, és kérd ki barátok véleményét, hogy melyik a tényleg vacak, és melyikkel nem állsz majd fejre.
A tapasztalati információ a legnagyobb kincs ebben az esetben. Sajnos, a legtöbb olcsó gumi keveset bír, csúszik, veszélyes. Persze, van ellenpélda is – márkát most nem említünk, de eléggé ismert – mely borsos ára ellenére is néhány ezer kilométer után simán szétreped, ledobja a futófelületét. Szóval a magas ár sem garancia semmire sem.