Olcsó János rövid ideig él – Mely dolgokon nem érdemes spórolni a motorkarbantartáskor
Alkatrészek, kiegészítők
Azt ugye mondani sem kell, hogy ha alkatrész cserére kerülne a sor, a legjobban teszed, ha gyári darabokat építesz/építtetsz be, vagy minimum a gyárival megegyező minőségűeket. Az alkatrészek esetében a legnagyobb a kockázat, ha silány cucc kerül a gépezetbe. Inkább ne egyél, ne igyál, ne dohányozz, tartozz közüzemi díjakkal, – vagy ne motorozz egy ideig, amíg össze nem jön a lóvé – de az életed ne kockáztasd azzal, hogy egy időzített bombára ülsz fel.
Az utólagosan felszerelt kiegészítők minősége sem mindegy. Ha egy szilánkokra törő plexi légterelő vagdos össze, ha menet közben pofán vág a visszapillantó tükör, ha vészfékezésnél kezedben marad az első fék karja, ha nem látják a menő ledes indexedet a napsütésben a forgalom résztvevői, akkor igazi kamikaze lehet belőled.
Ezen a téren is van minőségbéli szórás rendesen, ami persze a cuccok árában is tükröződik. Egy sok éves múltra visszatekintő, mondjuk túrafelszereléseket gyártó és forgalmazó cég, vagy egy szélvédőket már ezer éve – na jó, legyen 30-40 év– fejlesztő vállalat termékei biztosan nem fognak az életedre törni.
Ha egy occó’, kemény műanyag oldaldoboz a rázkódáskor osztódni kezd az autópályán, és tartalma beterít mindent a belső sávtól a leálló sávig, akkor nem csak kellemetlenül járhatsz, hanem magadat, és másokat is veszélyeztethetsz azért, mert Olcsó János voltál. Ha nem megy, nem kell erőltetni azt, hogy minden legyen a motorodon. Inkább legyen egy filléres hengertáska jól felkötve az ülésre, mint egy tojáshéj doboz.
Ápolási termékek
Jó lesz a mosogatószer anyu konyhájából. Jó habosan összepancsolod vele a motorod, leöblíted, oszt’ jó’van. Nem. Nincs jól. A fényezés, a króm, a gumi és műanyag felületek a motorodon nem egyeznek meg az odaégett zsírral borított tepsiével, mocskos sütő belsejével, de még a műanyag kajásdobozokéival sem.
A motorod teljesen más téma, ezért ha mást nem is, de egy hozzá való – tökéletes az autósampon is – szerrel mosd. Ennyi elég ahhoz, hogy ne nézzen ki a géped idő előtt úgy, mint amit 800-as csiszolópapírral tisztítottak. Ha igazán szereted a motor, akkor még át is kenegetheted a legegyszerűbb motorápoló kencével.
Ha már régóta foglalkoztat a gondolat, hogy meg kellene tanulni motorozni, életed legnagyobb kalandja most kezdődik. Töltsd le ingyenes e-bookunkat, amivel megteheted az első lépéseidet a motorossá válásod felé! Add meg az adataidat és már érkezik is a postafiókodba az ingyenes e-book. |
A láncot sem mindegy, hogy mivel mosod. Ha nekiesel pl. benzinnel, kimoshatod a gumigyűrűk mögött lévő kenőanyagot, így a lánc élettartama jelentősen csökken. Ne légy lusta, és a magasnyomású mosót is kerüld. Aprólékosan tisztítsd, ne sajnáld rá az időt. Normális láncpsray-t használj a lánc kenésére, ne sima olajat, ami az első kilométerek után leverődik, és nem lesz, ami kenje azt.
Szerelő
Ha nem vagy műszaki zseni, gyakorolj önkritikát, és bízd másra a javításokat. Ha kontárkodsz, magadnak és a motorodnak is ártasz. A jó szerelőt fel kell kutatni, mert nem sok van, ez tény. Keress, érdeklődj, bérelj fel magánnyomozót – na jó, ezt azért nem kell – és ha megtaláltad, bízd rá a motorod. Megéri.
Olyannál semmiképp se hagyd a motorod, akit nem ajánlottak ismerősök, vagy egyéb referenciákat nem tud felmutatni. Ha eddig nem ismertél meg jó szerelőt, akkor vakrepülés lesz minden próbálkozásod, ha az első jött-ment Mekk Mesterre hagyod a gépet.
A kiegészítők, alkatrészek, és ápolási termékek listáját lehetne még folytatni a végtelenségig. Mindenki a saját mércéje, pénztárcája szerint költsön a motorjára, de csinálja azt okosan úgy, hogy ne saját maga alatt vágja a fát. Pár szaros ezrest nem ér meg, hogy tolókocsiban nyomorodj meg életed végéig. Első a biztonság, az üzembiztonság. Ha prioritásokat szem előtt tartod, öröm lesz minden kilométer, maximum nem lesz menő okostelefonod, tableted, és nem szívsz el majd naponta több ezer forintnyi cigarettát.