A hosszú szezon méltó zárása
Most, hogy a szezonnak vége – bár eddig csak a hőmérséklet miatt érezhetjük a tél közeledtét – az alaposabb motorosok felkészítik járgányaikat a tétlen téli hónapokra.
A motorok iránt rajongók számára nem csupán egy közlekedési eszköz kedvencük, hanem annál több. Épp ezért, az igazán motorbolondok kellőképp gondoskodnak arról, hogy az minél többet megkapjon. A téma évről évre előkerül a motoros médiában, de sok új „belépő”, új tulaj létezik, akik nem tudják, hogy ilyenkor érdemes néhány dologra figyelni, illetve alap karbantartási műveleteket elvégezni. Nekik és a természetesen minden motorosnak szól a következő néhány jó tanács.
Műszaki előkészületek
Megoszlanak a vélemények arról, hogy mikor legyen a motorolaj lecserélve. Tárolás előtt, vagy utána? Javallott tárolás előtt lecserélni a motorolajat, mivel a használat során annak kémiai összetevői megváltoztak, így a hosszú állás során lerakódhatnak a járatokban, melyek eltávolítása esetenként problémás lehet. A szezonvégi olajcsere esetén tavasszal egy gyors műszaki szemle után azonnal nyeregbe pattanhatunk.
Amennyiben lehetőségünk van, mentesítsük az első és hátsó kereket attól, hogy egész télen egy ponton legyenek terhelve a gumik. Ehhez a legegyszerűbb, ha van középtámasz a motorunkon. Ebben az esetben csak a motor elejének a megemeléséről kell gondoskodnunk. Ha csak oldaltámasz áll rendelkezésre, különféle motoremelők segítségével „lebegtethetjük” gépünket.
A legideálisabb tárolás az, ha a motorblokk alatt a váznál tudjuk megemelni a gépet – ez jellemzően csak cruiser motorok, illetve endurok, krosszmotorok esetében lehetséges a váz kialakításának köszönhetően – mert ilyenkor a rugóstagok is tehermentesítve vannak. Ha emelők nem állnak a rendelkezésünkre, és csak oldaltámasz van a motorunkon, akkor érdemes az előírtnál kb. 0.5 barral magasabb guminyomásokkal tárolni, és néha, akár havonta forgatni a kerekeken, vagy odébb tolni a motort, hogy ne egy ponton deformálódjon a gumiköpeny. Szezon kezdetével ne felejtsük beállítani a megfelelő nyomásértékeket!
Ha már régóta foglalkoztat a gondolat, hogy meg kellene tanulni motorozni, életed legnagyobb kalandja most kezdődik. Töltsd le ingyenes e-bookunkat, amivel megteheted az első lépéseidet a motorossá válásod felé! Add meg az adataidat és már érkezik is a postafiókodba az ingyenes e-book. |
Az akkumulátor kényes pontja a téli tárolásnak. Sok esetben ilyenkor mennek tönkre. Mivel lehetőség szerint érdemes a motort beindítani – pl. havonta – a rövid járatás alatt az indításkor felvett áramot a motor töltőrendszere nem tudja kellőképp pótolni, és az akkumulátorban a feszültség egyre csak csökken. Ennek kiküszöbölésének érdekében úgynevezett csepptöltőkkel kell folyamatosan karbantartani azt.
A mostanság kapható töltőket a tárolás ideje alatt folyamatosan az akkumulátorhoz csatlakoztatva hagyhatjuk. Ezek figyelik a töltöttségi szintet, tesztelik az akkumulátort, ha kell, töltik, és garantálják azt, hogy tavasszal minden gond nélkül fog teljesíteni és az akkumulátor sok éven keresztül megőrzi kapacitását. Érdemes beruházni tehát csepptöltőbe, mivel hamar kifizetődik.
A motor kültéri tárolása esetén szereljük ki az akkumulátort a motorból, és fűtött helyen tároljuk és töltsük! Ha nem akarunk mindig bajlódni a ki- és beszereléssel, akkor a csepptöltőkhöz kínált csatlakozókat szereljük be a motorba, így töltés kezdetekor csak rá kell csatlakoztatni a motort a töltőre, akárcsak egy telefont. Ne felejtsük ilyenkor kikapcsolni minden fogyasztót, melyek esetleg terhelnék a rendszert.
Amennyiben motorunk vízhűtéses, méressük be a fagyállót, nehogy a kültéri tároláskor fagykárt szenvedjen. Az ideális a -35 fok körüli érték. Persze, a mi éghajlatunk alatt ilyen hideg nem fordul elő, de a hűtőfolyadéknak kenési szerepe is van a rendszerben, így ha ezt az értéket megközelíti a mért szám, akkor a vízpumpa is jól érzi magát. Persze, -20 fokos számnál sincs dráma.
A cikknek még nincs vége. Lapozz!