Házi barkácsKiemeltMotorokMotorozás

A hosszú szezon méltó zárása

Mosás

Sokan azt mondják, hogy „Majd tavasszal lemosom, úgyis poros lesz a télen”. Ez nem túl szerencsés szemlélet, mert később kellemetlen meglepetéseket okozhat a hanyagság. A téli tárolás megkezdésénél egy alapos mosás mindenképp ajánlott. Elkenődött rovartetemek már néhány nap után is elváltozást idézhetnek elő a fényezésen, és ha sokáig nem takarítjuk le, egyre nehezebb lesz megszabadulni tőlük.

Az egyéb szennyeződéseket is érdemes mosás alkalmával eltávolítani, így az olaj, sár és a láncspray nyomainak is hadat kell üzenni. Érdemes a láncot is letakarítani az erre hivatott szerekkel. A webshopunkban kapható lánctisztító szerekkel a művelet egyszerűen elvégezhető.

Kerüljük a magasnyomású mosókat, illetve meleg motor esetében se essünk neki hideg vízsugárral. Mosáskor is csak megfelelő, ehhez a felhasználási területhez készült kemikáliákat alkalmazzunk! Semmiképp ne használjunk háztartási mosogatószert, vagy durvább szert, mert kárt tehet a gumi, műanyag és fényezett alkatrészekben.

Az alapos mosás és a szárazra, cseppmentesre törölgetés után érdemes némi wax-al leápolni a fényezett felületeket. laposabbak átkenhetik a polírozott, krómozott felületek mellett a szélvédőket is. Az ülések műbőr bevonata is megérdemli az ápolást. Itt figyeljünk arra, hogy csak olyan szerrel kezeljük, amitől az nem lesz csúszós.

Kültéri tárolás

Bár garázsban, parkolóházban sem árt, ha a hosszú mellőzés alatt letakarjuk valamivel motorunkat, a kültéri tárolás esetében ez elengedhetetlen. Figyeljünk arra, hogy olyan takaróponyvát válasszunk, mely szellőzik, így elkerülhetjük az alatta képződő pára káros hatását, mely olykor nagyobb kárt okoz, mint a szabad ég alatt tárolás. Ha a ponyva belső felülete bolyhos anyaggal borított, akkor elkerülhetjük a fényezett elemek karcolódását, mivel pl. szél esetén a ponyva mozoghat, és anyaga súrlódhat a felületeken. Ha betakartuk a motort, győződjünk meg arról, hogy a ponyva megfelelően van e rögzítve.

Beltéri tárolás esetén elegendő egy régi ágyneműhuzat, lepedő, mely a portól óv, de jól szellőzik.
Érdemes ledugózni, légmentesen elzárni a motor belső részeit a páralecsapódások miatt. Ekkor a légszűrőház, kipufogónyílások, és az esetleges váltó szellőzők lezárása javasolt.

Ha már régóta foglalkoztat a gondolat, hogy meg kellene tanulni motorozni, életed legnagyobb kalandja most kezdődik.
Töltsd le ingyenes e-bookunkat, amivel megteheted az első lépéseidet a motorossá válásod felé!
Add meg az adataidat és már érkezik is a postafiókodba az ingyenes e-book.
5 lépés a motorozás felé ingyenes e-book

Tárolási időszak alatti karbantartás

Megoszlanak a vélemények arról, hogy érdemes e beindítani a motort időközönként. Mivel a leginkább az indítás pillanatában van kitéve a motor a legnagyobb kopásnak, azt gondolhatnánk, hogy ha havonta, kéthetente megjáratjuk azt, akkor többször merül fel ez a rizikófaktor.

A korszerű motorolajak jól megtapadnak az alkatrészeken, így hosszabb idő után is megfelelő olajfilm alakul ki a kritikus pontokon, így az indítás pillanatában garantálják a kenést. Viszont ha hosszabb ideig áll a motor, ez az olajfilm egyre vékonyabb lesz, gyengébb minőségű olajak esetében pedig a kenés nem lesz elegendő. Így a 3-4, vagy több hónapot állt motor indítása esetében nagyobb a kockázat. Ilyenkor érdemes kiszerelt gyertyák mellett átforgatni a motort, hogy a rendszer kapjon némi előkenést.

Ha havonta egyszer beindítjuk, és üzem meleg hőmérsékletig járatjuk, elkerülhetjük a lerakódások képződését is. Ha motorunk karburátoros, akkor a több havi, esetleg fél éves állás előtt abból is engedjük le a benzint. Ha indítgatjuk, akkor természetesen ez a művelet nem szükséges.

Az üzemanyag tartály belső korróziójának elkerülése végett tartsuk azt mindig feltöltve benzinnel! Érdemes benzinstabilizátorral is feltölteni a tankot, mivel a hosszú állásban az üzemanyag összetétele is megváltozhat.

A tárolás alatt eszközölt indítások alkalmával érdemes a teleszkópokat berugóztatni, így megjáratni a teleszkópszárakat, a szimmeringeket, hogy ne tapadjanak le, száradjanak ki. A fékeket, hidraulikus kuplungot is érdemes megjáratni, hogy a tömítések, karmantyúk mozogjanak. Ezek a műveletek különösképp kültéren tárolt motoroknál hasznosak.

Lehetőség van természetesen arra is, hogy a szervizek téli tárolási akcióit kihasználjuk. Így a fizetésen kívül más dolgunk nincs, mert ilyen helyeken mindenre kiterjedő szolgáltatást kapunk, és tavasszal csak annyi a dolgunk, hogy indítunk, és nekivágunk az új szezonnak!

Páros motoros karkötők a CsamShopban

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük