MotorokMotorozás

Nyakunkon a motoros szezon

motorszerelesA március a tavasz kezdetét jelenti még akkor is, ha a télutó még érződik az időjáráson. Ha nem lepi el kis országunkat váratlanul a hó, akkor lassan rákészülhetünk a motoros szezonra.

Vannak, akik a téli enyhe napokat kihasználták arra, hogy megjárassák gépüket a háztömb körül, de olyan is akad, aki kisebb túrát is maga mögött tudhatott, így kedvencükről biztosan tudják, hogy működése megfelelő. A legtöbb motor azonban garázsokban, sufnikban, esetleg az udvarban, ponyva alatt várja a természettel együtt az ébredést. A tavalyi cikkünkben részletesen kifejtettük, mikre érdemes figyelni, de alább olvashattok egy rövid emlékeztetőt.

 

Amennyiben ősszel gondosan raktuk el gépünket, akkor az első hadra fogás előtt sok teendőnk nincs. Egy gyors ellenőrzés után jöhetnek az önfeledt pillanatok. Az ősszel lustább tulajoknak viszont az ilyenkor szükséges műveleteket nem árt elvégezniük annak érdekében, hogy ne érjék őket meglepetések.

Ha garázsban tartottuk a gépet, akkor is kezdjük egy szolid mosással, tisztítással, mert kosznak, pornak, pókhálónak, macskapisinek, egérszarnak és egyéb nem kívánt dolognak a fényezésen, az alkatrészeken nincs helye. Ha szabad ég alatt, esetleg ponyva nélkül kényszerült szerencsétlen motorunk átvészelni a telet, egy komolyabb mosással, műagyag-, gumi-, króm alkatrészek ápolásával kell kezdenünk.

Ha már régóta foglalkoztat a gondolat, hogy meg kellene tanulni motorozni, életed legnagyobb kalandja most kezdődik.
Töltsd le ingyenes e-bookunkat, amivel megteheted az első lépéseidet a motorossá válásod felé!
Add meg az adataidat és már érkezik is a postafiókodba az ingyenes e-book.
5 lépés a motorozás felé ingyenes e-book

Abban az esetben, ha a kényszerpihenő alatt nem töltöttük az akkumulátort, akkor az első indítás előtt mindenképp töltsük fel azt. Ha az akkumulátor hosszabb töltés ellenére sem vitézkedik, akkor vásároljunk újat, és legközelebb figyeljünk rá gondosabban. Ha az első indítás a jó akkumulátor ellenére is sikertelen, karburátoros motorok esetében érdemes elvégeztetni azok tisztítását, szinkronizálását.

Ha ősszel nem történt meg a motorolaj cseréje, azt a szezon előtt mindenképp cseréljük le, függetlenül attól, hogy előző szezonban mennyit futott a régi. Ha motorunk különkenésű váltóval, primer, illetve kardánhajtással rendelkezik, és azokban az olajcsere a kilométer futás alapján esedékes, a cserét szintén végezzük el. Ez vonatkozik a kétévente cserére érett féket, illetve hidraulikus kuplungot működtető folyadékra is.

A legtöbb motorkerékpár vízhűtésű, így ezek hűtőfolyadékainak cseréjére is figyeljünk. Mindenképpen megfelelő mennyiségű fagyálló hűtőfolyadékkal kevert desztillált vizet használjunk, mely elegy nem csak a fagytól védd meg, hanem véd a korróziótól, és keni a vízpumpát is. Érdemes 2-3 évente is lecserélni. Ha valamely okból a folyadékszint csökkent, akkor annak pótlásáról se felejtkezzünk el.

Lánchajtás esetén gondoskodjunk annak kenéséről, illetve ha nagyon elkoszolódott, tisztítsuk meg alaposan a láncspray által összeszedett szennyeződésektől.

Ellenőrizzük a guminyomásokat, hogy a fékek nem szorulnak-e, hogy a villaszárak nem olajosak-e. Keressünk lelazult csavarokat, melyeket menetrögzítővel, illetve meghúzással fixáljunk, ha szükséges. Az összes világító berendezést sorban próbáljuk le, ha kell, cseréljük az izzókat. Sorban menjünk végig a kapcsolókon, a kezelőszerveken, zárakon, hogy minden megfelelőképp működik-e. Ha szükséges, tisztítsunk, kenjünk, fújjunk, zsírozzunk.

Az első indítás, kisebb kör után nézzük át motorunkat, keressünk olaj-, illetve hűtőfolyadék szivárgásokat. A hosszú állás során kiszáradhatnak, megkeményedhetnek tömítések, így könnyen előfordulhat tömítetlenség. Amennyiben ilyet találunk, mihamarabb javítsuk, illetve cseréljük az elfáradt alkatrészt.

A feledékenyebbek nézzenek utána, mikor jár(t) le a műszaki vizsga érvényessége, illetve, hogy a kötelező felelősség-biztosítást befizették-e. Ha minden megvan, akkor jöhet a motoros szezon, ami már a nyakunkon van.

Páros motoros karkötők a CsamShopban

NaNa

Motoros újságírói pályafutásomat 1995-ben kezdtem gyakornokként a Born to be Wild Motoros Magazin szerkesztőségében. 2000-ben államvizsgáztam a JATE BMI Kommunikáció és PR szakán. 2006-ban alapítottam meg a Csajokamotoron.hu oldalt. További info itt

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük