fbpx

Tunézia egy újabb megközelítésben

saharun 20142015. március 12-én Budapestről indul a Sahaun, a szaharai kaland- és navigációs rally. 30 felkészített autó és 65 kalandvágyó résztvevő vág neki a 4800 km hosszú távnak. Ezen alkalomból a szervezők hétfőn délután a Lurdy házban tartottak sajtótájékoztatót. A futam nyilvános rajtja is itt lesz csütörtök reggel 9 órakor.

Az esemény rendhagyó módon a szervezők fotózásával kezdődött még a megszólalások előtt, ugyanis meglepetésvendég érkezett Abderraouf Betbaieb Tunézia magyarországi nagykövetének személyében. A látogatás nem volt véletlen, ugyanis a negyedik alkalommal induló afrikai futam ismét Tunéziába látogat. „Legközelebb homoksivatag itt található: a Szahara csak háromnapi autózásra van tőlünk” – ismertette a legfőbb érvet Polgár András szervező annak kapcsán, hogy miért ez az ország lett a futam úti célja.

Emellett nagyon fontos, hogy a változatos táj minden szempontból megfelel az indulók off-road elvárásainak. Négy nap homoksivatag, egy sóstó átkelés, oázisok, tengerpart és a 2003-as Dakar útvonal várja a résztvevőket. Idén új útvonal lesz a második világháborúból megmaradt, Rommel, német tábornagy által kikövezett hágón való átjutás, ahol leszakadt hidat és szakadékos meredek úton 500 méteres szintkülönbséget is le kell küzdeniük a csapatoknak.

Idén a Tunéziai Turisztikai Hivatal budapesti irodája felkarolta az eseményt, és együttműködő partnerként tekint a Saharunra – tudhattuk meg Leith ben Zakour hivatalvezetőtől. Ennek keretében a futam kommunikációs és sajtós segítséget is kap, így a verseny utolsó néhány napjára a média képviselői is csatlakozhatnak. A hivatalvezető reményét fejezte ki, hogy a közös munka révén 2016-ra sikerül megduplázni a létszámot.

A sajtótájékoztatón részt vett a Magyarországon élő Ahmed Szlimán, az Európa Afrikáért Alapítvány elnöke és több civil szervezet képviselője. Szlimán a „Sivatag nagyköveteként” évek óta segíti a szervezőket, célja Afrika és Európa közötti baráti és gazdasági kapcsolatok megerősítése. Elmondta, hogy a futam nem csak a kontinensek közötti gazdasági kapcsolatokat erősíti, hanem a kultúrák megismerését és egymás elfogadását, ami hozzájárulhat a békés együttélés megerősítésében.

A futam szervezője továbbiakban a versenyzők mindennapjairól beszélt. A Saharun verseny és kaland kategóriában indul, az utóbbi betekintést enged a verseny feladatokba, de nincs kiértékelés és eredményhirdetés, viszont több turisztikai elemet tartalmaz. A verseny kategóriában viszont a résztvevők minden nap GPS alapú itinert kapnak, mely tartalmazza a navigációs pontokat, a pontkeresős (geocaching) koordinátákat, de vannak átlagsebesség-tartós és legrövidebb-út feladatok is. A turisztikai élményt emellett a koordináta nélküli és kötelező megálló feladatok biztosítják. Utóbbinál a résztvevők bizonyos időt el kell töltsenek a megadott helyszínen. Ilyen idén többek között a Lamborghini Múzeum lesz még Olaszországban, vagy a Colosseum mintájára épített ókori amfiteátrumnál El Jem városában.

A verseny tisztaságát egy 2009-ben kitalált rendszer, majd később egy továbbfejlesztett útvonalrögzítő eszköz és szoftveres kiértékelés biztosítja. A járművek 2-3 méteres pontosságú pozícióját másodpercenként rögzíti az autókba épített egység, majd a célba történő befutáskor a járművek automatikusan egy szerverre töltik fel az adatokat. A kiértékelés során a megtett út mellett ismertté válnak a sebesség túllépések is, melyek levonásokat jelentenek vagy akár kizárást is.

Az indulás egyébként mindenki számára nyitott a Saharunon, viszont mindenképpen jó terepjáró tulajdonságú járművekkel érdemes nekivágni a sivatagnak. Fontos a nagy hasmagasság, a megfelelő terepgumi és a megbízható működés. A résztvevők dupla beépített üzemanyagtankkal vagy pótkannákkal kell nekivágjanak a homokdűnéknek, mert három napig nem lesz lehetőségük tankolni. Egyéb kiegészítők is kellenek az induláshoz: kötelező a beépített tűzoltópalack, a homoklapát és a homokvas. A futamon fontos a jó kondícióban lévő hajtás, motor és elektromos rendszer is. Továbbá a megfelelő gumi és guminyomás megválasztása is jelentősen növeli a sivatag meghódításának esélyét.

Szerkesztők! Vigyázat, technikai részletek, csak akinek kell:

A szervezők AT (All Terrain) abroncsot ajánlanak az indulóknak. Ezzel a homokban és sziklás úton is jól lehet haladni. Az MT (Mud Terrain, azaz sárra kitalált) gumik nagy bütykei könnyen haladnak lefelé a homokban, könnyebb elásni az autót. A homokban való haladás feltétele a minél nagyobb felületű gumi tapadás, ezért a résztvevők a szokásos 2,2-2,5 bar guminyomás helyett esetenként 1-1,2 nagyon alacsony nyomással tudnak csak haladni a homok tetején.

A csapatok 13 etap után érkeznek majd meg március 23-án Monastirba, ahol ünnepélyes díjátadó keretében adják át a „kupákat”, ami a Saharunon szokás szerint és stílusosan talapzaton álló sivatagi rózsa.

További információk és a futamról szóló napi beszámolók az esemény facebook oldalán.

NaNa

NaNa

Motoros újságírói pályafutásomat 1995-ben kezdtem gyakornokként a Born to be Wild Motoros Magazin szerkesztőségében. 2000-ben államvizsgáztam a JATE BMI Kommunikáció és PR szakán, diplomamunkámat "A Magyarországon kapható motorkerékpármárkák image és a vásárlói attitűdök" címmel írtam. 2006-ban alapítottam meg a Csajokamotoron.hu oldalt. További info itt

0 0 votes
A cikk értékelése

Subscribe
Visszajelzés
guest
0 hozzászólás
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x