Női bajnokság a 2024-es Superbike világbajnokságon
A FIM és a Dorna új, női motorkerékpáros világbajnokságot tervez 2024-re, amelyet szabványosított, 400 vagy 500 köbcentiméteres, kéthengeres motorkerékpárokkal kell megrendezni. Tizenkét futamot terveznek a hat Superbike versenyhétvégére.
Míg az elektromos MotoE versenysorozat figyelembe vette az e-mobilitás irányába mutató trendet, sőt 2023-ban először világbajnokságként is megrendezésre került, addig a FIM új női motoros világbajnokságában a sokszínűség játszik szerepet. Hiszen a motorkerékpározás az egyik utolsó bástya, ahol nincs külön bajnokság a női résztvevők számára – ellentétben a labdarúgással, tenisszel, kerékpározással, síeléssel, biatlonnal, ökölvívással, sífutással, síugrással, atlétikával, kézilabdával és így tovább.
A gyors nők azonban többször is betörtek ebbe a férfidominanciába. A német Petra Gschwander a 80 köbcentis világbajnoki osztályban versenyzett. Az amerikai Gina Bovaird még az 500 köbcentis világbajnokságon is versenyzett. A finn Taru Rinne (7. hely az 1989-es hockenheimi GP-n) a 125 köbcentis világbajnokságon remekelt, míg a japán Tomoko Igata 1995-ben Brnóban hetedik lett a 125 köbcentis világbajnokságon.
A szőke, német Katja Poensgen 1995-ben egy Suzuki 125-össel megnyerte az ADAC Junior Kupát, kizárólag férfi ellenfelek ellen, és számos más kategóriában is figyelemre méltó sikereket ért el. Ma Ana Carrasco a Moto3-as világbajnokságban, Maria Herrera pedig a MotoE világbajnokságban versenyez.
Ha már régóta foglalkoztat a gondolat, hogy meg kellene tanulni motorozni, életed legnagyobb kalandja most kezdődik. Töltsd le ingyenes e-bookunkat, amivel megteheted az első lépéseidet a motorossá válásod felé! Add meg az adataidat és már érkezik is a postafiókodba az ingyenes e-book. |
2022-ben Maria Herrera Aragónban teljesítette a Moto3-as wildcardos nevezést, és ő volt az első GP-résztvevő, akit egy kizárólag nőkből álló csapat támogatott.
Az új „FIM női motorkerékpáros világbajnokság” valószínűleg egyfordulós kupaként kerül megrendezésre, végül a Yamaha YZF-R7 modellje lett kiválasztva, így a versenyzők egyenlő feltételek között versenyezhetnek.
A lökettérfogat és a hengerek száma még nem tisztázott, de az új versenysorozat eltér majd a Supersport világbajnokságtól, így például 400 vagy 500 köbcentis kéthengeres motorokkal versenyezhetnének.
A női bajnokság a Superbike-világbajnokság részeként kerül megrendezésre, de csak az európai futamokon. Az első évben hat verseny lesz, hétvégénként két futammal; az indulói mezőnyt körülbelül 18-20 főre korlátozzák.
A Dorna a MotoE világbajnoksághoz hasonló koncepcióval veszi át a szervezést. Lesz egy sátor a boxoknak, a motorokat pedig ingyenesen osztják ki a csapatoknak.
Aki azonban azt hiszi, hogy soha nem volt még női bajnokság, az téved. Korábban már létezett Női Európa-bajnokság, ahol a magyar gyorsasági versenyző Kovács Niki europa-bajnoki harmadik helyezett lett.
Még az is lehet, hogy 2024-ben ebben a sorozatban is versenyezhet a magyar versenyző, hiszen ahogy a GP-versenyzésben, a női bajnokságban is 18-50 év között vagy a korhatár.
Ha minden jól megy, a versenysorozat egyik futama már az első évében megtekinthető lesz Magyarországon is, ugyanis az augusztus 23-25-i hétvégén a Balaton Park Circuit ad otthont a futamoknak.
A FIM női gyorsaságimotoros-világbajnokság 2024-es előzetes versenynaptára
Időpont | Ország | Helyszín |
Június 14-16. | Olaszország | Misano World Circuit “Marco Simoncelli” |
Július 12-14. | Egyesült Királyság | Donington Park |
Augusztus 9-11. | Portugália | Autodromo Internacional do Algarve |
Augusztus 23-25. | Magyarország | Balaton Park Circuit |
Szeptember 20-22. | Olaszország | Cremona Circuit |
Október 11-13. | Spanyolország | Circuito de Jerez – Ángel Nieto |