Motorozz Biztonságosan! – Open Road szezonnyitó
Az idei Open Road szezonnyitó sajtótájékoztató a biztonságos motorozás jegyében telt. A sajtótájékoztató dekorációs elemei a rollup méretben kilógatott motoros tízparancsolatok voltak, valamint az Országos Baleset-megelőzési Bizottság tájékoztató anyagai.
Stílusos módon a tájékoztató videóháttere egy 70-es évekbeli motoros oktató videóval kezdődött, ami az elején viccesnek tűnt, de az abban elhangzó infók nagy része még a mai napig is helytálló. A változás azóta gyakorlatilag technikai: a lóerők és a több közlekedésbiztonsági technika megjelenése, de az emberek nem sokat változtak.
Az idei szezonnyitó számomra igen kedves volt, mégpedig a hatóság meglehetősen barátságos hozzáállása és nyilatkozatai voltak. Első körben leszögezték, hogy Magyarországban változott a legpozitívabban a közlegedés-biztonság statisztikája, az EU-ban mi vagyunk azok, akik a legtöbbet javítottak a közlekedésbiztonságukon. Jelentősen csökkent a halálos és súlyos kimenetelű balesetek száma nemcsak az autós, hanem a motoros körökben is.
Schváb Zoltán közlekedésért felelős helyettes államtitkár (NFM) bemutatta a konzekvenciákat, a statisztikai adatokból más is kiolvasható:
A halálos motoros balesetek okának nagy részét (nagyságrendi sorrendben)
- a sebesség nem megfelelő megválasztása,
- az ittas vezetés, valamint
- a megfelelő védőfelszerelések hiánya okozta.
Az bukósisak hiányának mértéke az Európai unióban mutatott átlagot mutatja, valamint szoros összefüggés van a balesetet szenvedettek életkora között. A 35 év alattiak aránya 70%-a a motoros balesetek szenvedettek között, ezért változtatták meg a korosztályi besorolásokat. A fiatal balesetet szenvedettek között 60% azoknak az aránya, akik a sebesség nem megfelelő megválasztása miatt kerültek bajba az úton.
Ha már régóta foglalkoztat a gondolat, hogy meg kellene tanulni motorozni, életed legnagyobb kalandja most kezdődik. Töltsd le ingyenes e-bookunkat, amivel megteheted az első lépéseidet a motorossá válásod felé! Add meg az adataidat és már érkezik is a postafiókodba az ingyenes e-book. |
Az úton lévő járművek műszaki felkészültsége megfelelő, kirívó statisztikai adat ezzel kapcsolatban nincs, valószínűleg mert a műszaki felügyelet megfelelően működik. A hatóság észrevette, hogy igenis vannak olyan autósok, akik kvázi „vadásznak” az utakon a motorosokra, de szerencsére ez csökkenő tendenciát mutat.
Ennek ellenpontozásként pedig megemlítette a motoros futárokat, akik a szabályokat rendszeresen figyelmen kívül hagyva közlekednek. A statisztikákban ugrásszerűen jelenik meg a motoros balesetek száma minden évben: az időjárás függvényében március-április magasságában hirtelen megugranak a motoros balesetek a tavaszi „kirajzáskor”, utána az idő múlásával csökkennek az adatok minden évben.
Győri Gyula a Nemzeti Közlekedési Hatóság elnöke is vázolta a tapasztalatokat: a közlekedésben részt vevő motorosok nagy része műszakilag és szellemileg is megfelel a biztonságos közlekedés feltételeinek. A problémát a közutakon rendszerint azok okozzák, akiknél a kettő nem vág egybe.
Hiába műszakilag megfelelő a jármű állapota, ha annak vezetője szellemileg nem eléggé felkészült: a brutális lóerőkhöz hiába párosítanak ABS-t és más közlekedés-biztonság technikai eszközöket, ha a jármű vezetője szélsőséges, és már kezelhetetlen helyzetekbe kergeti bele járművét. Kirívó műszaki esetek közé emelete a túlságosan hangos robogókat is, valamint megemlítette, hogy ezeket az eseteket a továbbiakban is szankcionálni fogja a hatóság, mint eddig.
A hatóságok továbbra is támogatják a motoros biztonságtechnikai tréningeket Dr. Halmosi Zsolt rendőr dandártábornok bejelentette, az országban több helyen is szerveznek a rendőrmotorosok által vezetett ingyenes vezetéstechnikai tréningeket az OBB szervezésében. Ezek a rendezvények évek óta elérhetőek, és a tapasztalatok azt mutatják, a motorosok örömmel vesznek részt rajtuk, ezért ezek számát emelni tervezik az ország egész területén.
A statisztikák elemzése után egy kedves leányzó, Zsuzsa bemutatta az ideális motoros felszerelés elemeit:
- bukósisak,
- csizma,
- protektoros nadrág,
- gerincvédők: kabátba épített és külön felvehető (ez biztonságosabb)
- kesztyű,
- térdvédő.
A fizetős vezetéstechnikai képzéseket a Honda Safetytől Simon László mutatta be. Örömmel jelentette be, hogy a múlt évben túllépték az általuk képzett 5000. motoros képzését. Tapasztalataik alapján elsőként az újrakezdő motorosok ismerték fel képzéseik fontosságát, majd az igazi kezdők is elkezdtek megjelenni a tanfolyamokon.
Manapság új motor mellé is kapják elég sok szalonban a biztonságtechnikai tréninget, és egyre többen ismerik fel már a gyakorló motorosok is, hogy a baleset-megelőzés a motoros képességeik fejlesztését jelenti. Kiemelte a fontosságát a szezon előtti akár önálló gyakorlásoknak is, hiszen egy nagyobb parkolóban bárki megteheti, hogy mielőtt útnak indul, átismétli a rutinfeladatokat, gyakorol akár önállóan. Sosem lehet elégszer hangsúlyozni: a téli több hónapos kihagyás után óvatosan üljünk motorra, hiszen a nyári hónapok rutinja már a múlté, fel kell frissíteni az ismereteket.