fbpx

Motoros jogosítvány-változások 2013-tól

Jelentős újítások lépnek életbe 2013. január 19-től a jogosítvány kategóriákkal, és azok feltételeivel kapcsolatban.

A leendő motorosoknak egészen más szempontok szerint kell majd választaniuk, hogy milyen típusú jogsit szeretnének megszerezni, valamint az „A” korlátlan kategóriánál a bűvös 21. életévet kitolták 24-re.

A változtatások eredményessége majd úgyis a gyakorlati életben derül ki, de addig is, mindenki számot vethet magával, hol szeretné kezdeni motoros pályafutását, és meddig akar elmenni ezzel kapcsolatban. Van, aki azt mondja, hogy természetesen a korlátlanig, viszont mások megelégszenek a kisebb kategóriákkal.

Az alábbiakban sorra vesszük a január 19-től életbe lépő változásokat, valamint a nemzetközi kategóriákat a 2006/126/EK irányelvnek megfelelően.

„AM” kategória

Eddig az „M” (moped, segédmotor) jogsi 14 éves kortól volt megszerezhető, viszont ez megszűnik. Helyette lép életbe az „AM” nemzetközi kategória, a 16. életévtől.

Ide tartoznak a segédmotoros kerékpárok (robogók), azaz kétkerekű segédmotoros kerékpárok (L1e kategória) vagy háromkerekű segédmotoros kerékpárok (L2e kategória), amelyek legnagyobb tervezési sebessége 45 km/h (kivéve azokat, amelyek legnagyobb tervezési sebessége 25 km/h-nál kisebb vagy azzal megegyezik), és az alábbi jellemzőkkel rendelkeznek:

Kétkerekű típusnál a motor:

  • – hengerűrtartalma nem nagyobb 50 cm3-nél a belsőégésű motorok esetében, vagy
  • – folyamatosan leadott legnagyobb névleges teljesítménye nem több 4 kW-nál elektromos motor esetében;

Háromkerekű típusnál a motor:

  • – hengerűrtartalma nem nagyobb 50 cm3-nél a külső gyújtású motorok esetében,
  • – legnagyobb hasznos teljesítménye nem több 4 kW-nál egyéb belsőégésű motorok esetében, vagy
  • – folyamatosan leadott legnagyobb névleges teljesítménye nem több 4 kW-nál elektromos motorok esetében;

Könnyű négykerekű motorkerékpárok, amelyek terheletlen tömege kevesebb 350 kg-nál (L6e kategória), a 45 km/h-t meg nem haladó legnagyobb tervezési sebességű elektromos járművek esetében az akkumulátorok tömegét nem számítva, és amelyek hengerűrtartalma nem nagyobb 50 cm3≥-nél a külső gyújtású motorok esetében; legnagyobb hasznos teljesítménye nem több 4 kW-nál egyéb belsőégésű motorok esetében, vagy folyamatosan leadott legnagyobb névleges teljesítménye nem több 4 kW-nál elektromos motorok esetében.

„A1” alkategória

Olyan motorkerékpárok tartoznak ide, amelyek hengerűrtartalma a 125 cm3-t, teljesítménye a 11 kW-ot, teljesítmény/tömeg aránya pedig a 0,1 kW/kg-ot nem haladja meg, továbbá olyan motoros triciklik, amelyek teljesítménye a 15 kW-ot nem haladja meg.

Ajánlom másoknak is
NaNa

NaNa

Motoros újságírói pályafutásomat 1995-ben kezdtem gyakornokként a Born to be Wild Motoros Magazin szerkesztőségében. 2000-ben államvizsgáztam a JATE BMI Kommunikáció és PR szakán, diplomamunkámat "A Magyarországon kapható motorkerékpármárkák image és a vásárlói attitűdök" címmel írtam. 2006-ban alapítottam meg a Csajokamotoron.hu oldalt. További info itt

0 0 votes
A cikk értékelése

Subscribe
Visszajelzés
guest
0 hozzászólás
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x