Milyen motort vegyek elsőnek?
A legnehezebb döntés, hogy milyen motorkerékpárt válasszunk, mikor még semmi tapasztalatunk nincs sem a motorok, sem a motorozás terén. Mivel folyamatosan érkezik a kérdés,hogy „Milyen motort vegyek?”, próbáltam összegyűjteni néhány ötletet, szempontot.
A legtöbb szakember és a tapasztalt motorosok is azt javasolják, hogy ha már eldöntöttük, hogy motorozni fogunk, ne dőljünk be a haverok unszolásának, hogy időt spórolhatunk meg, ha egyből egy hatszázas géppel indítunk, kezdjünk inkább kisebb motorral – ez a méretre és a henger-űrtartalomra is vonatkozik – , és fokozatosan lépegessünk a nagyobb kategóriák felé. A rutin megszerzésében persze a túl kicsi nyomaték ugyanolyan hátrányos lehet, mint a képességeinkhez képest túl erős motor.
Tételezzük fel, hogy valaki a motorvezetői tanfolyamon ül életében először motorra vezető pozícióba – nálam ez nagyjából így volt, egy szántóföldön való korábbi egyesben körözéstől eltekintve. Itt alátolnak egy motort, ami megfelel a leendő vezetői engedély kategóriájának.
Fórumunk tagjai közül többen azon az állásponton vannak, hogy még ha az életkor alapján lehetőség is lenne a korlátlan jogosítvány megszerzésére, érdemesebb először a korlátozott engedély megcélzása, hiszen így biztosan kisebb, könnyebb motoron tanulhatjuk meg az alapokat, és a vizsgán is sokkal könnyebb dolgunk lesz.
Ez meg milyen motor? A motorkerékpár stílusokról részletesen
Ha már régóta foglalkoztat a gondolat, hogy meg kellene tanulni motorozni, életed legnagyobb kalandja most kezdődik.
Töltsd le ingyenes e-bookunkat, amivel megteheted az első lépéseidet a motorossá válásod felé!
Add meg az adataidat és már érkezik is a postafiókodba az ingyenes e-book.
Már a motoros iskolában több motor is rendelkezésünkre áll, hogy akár csak egy ráülés erejéig kipróbáljuk, mennyire kényelmes az üléspozíció, a lábunk biztonságosan leér-e, kényelmesen kézre/lábra esnek-e a kezelőszervek. A motorvásárlás előtt a legfontosabb szempontok mindenképpen ezek lesznek. A biztonságos talajfogás nagy segítség elinduláskor, lassú manőverezéskor és parkoláskor is.
Legyen kényelmes!
A kényelmes ülés és üléspozíció – a gerinc pozíciója illetve a kéz és a láb helyzete – azért fontos, mert várhatóan hosszú időt szeretnénk majd tölteni később a nyeregben, és nem jó érzés, amikor az ülés túl puha vagy túl kemény, vagy megfájdul a hátunk vagy a kezünk vezetés közben.
Vásárlás előtt mindenképp üljünk rá minél több modellre, menjünk el motorkereskedésekbe, kiállításokra, ahol egyszerre több típust is kipróbálhatunk. Előtte nem árt átgondolni, hogy mire szeretnénk használni a motort. Csak a városban fogunk motorozni, vagy megyünk majd hosszabb túrákra is, csak aszfalton vagy terepen is kipróbálnánk magunkat.
Nekem a chopperes-cruiseres stílus jött be, mert nem szeretek előredőlve, a csuklómra támaszkodva vezetni, kényelmesebbnek találom az egyenes üléspozíciót. Persze a kényelem mellett nagy szerepe van a baráti társaságnak is, hiszen a környezetemben a többségnek valamilyen choppere vagy cruisere van.