MotorokMotorozás

Mégsem kell rendszám a robogókra

istock generic 86207Tavaly év elején felröppent a hír, hogy 2009. január 1-től a nagymotorokhoz hasonlóan az 50 cm3 alatti, segédmotoros kerékpárokat is egyedi azonosító jellel, vagyis rendszámmal kell ellátni. Erről megjelent információkat többször kiegészítették, módosították a illetékesek. Most azonban úgy tűnik, a robogósok egyelőre fellélegezhetnek, már csak a quadok vannak terítéken.

A smkp fogalom meghatározása a KRESZ (1/1975. (II.5.) KPM-BM együttes rendelet ) meghatározása alapján:

„segédmotoros kerékpár az olyan két-, három- vagy négykerekű jármű amelyet, 50 cm3-t meg nem haladó lökettérfogatú belső égésű motor vagy legfeljebb 4 KW teljesítményű egyéb motor hajt, tervezési végsebessége a 45 km/óránál nem nagyobb és saját tömege legfeljebb 350 kg.”

A törvényalkotók korábban rengeteg érvet felsorakoztattak döntésük mellett. Sokféleképpen magyarázták, hogy miért lenne jó, ha az 50 cm3 alatti járműveknek is kötelező lenne a rendszám. Például könnyen ellopják őket, mert nincs rajta azonosító jel, plusz még kicsi is, könnyű felrakni egy utánfutóra, később meg lehetetlen megtalálni. Közúti ellenőrzésnél is nehezen beazonosítható.

 

Ahogy a benzinár emelkedésével és a nagyvárosi forgalom egyre elviselhetetlenebbé válásával egyre nő az igény, konténerszámra jönnek be japánból és más keleti országokból a robogók, amiket szintén nem lehet beazonosítani. És talán az is megfordult a fejükben, hogy mennyi extra bevétel lenne az államnak, ha azt a rengeteg robogót (bocs, smkp-t), mind levizsgáztatnák.

Ha már régóta foglalkoztat a gondolat, hogy meg kellene tanulni motorozni, életed legnagyobb kalandja most kezdődik.
Töltsd le ingyenes e-bookunkat, amivel megteheted az első lépéseidet a motorossá válásod felé!
Add meg az adataidat és már érkezik is a postafiókodba az ingyenes e-book.
5 lépés a motorozás felé ingyenes e-book

Tavaly év végén már csak arról volt szó, hogy csak az újonnan vásárolt robogókat kell forgalomba helyezni, és így szépen, lassan, ahogy lecserélődik az állomány, idővel minden segédmotoron lesz majd rendszám. Aztán egyszer csak elérkezett 2009. január 1. és mindenki nagyokat hallgat.

A legújabb tájékoztatásban a segédmotoros kerékpárok már egyáltalán nem szerepelnek, pusztán a négykerekű segédmotoros kerékpárok, vagyis a quadok számíthatnak a szigorításra. A törvény szerint „a 2009. április 1-jét megelőzően használatba vett négykerekű segédmotoros kerékpárok 2009. július 1-je után érvényes hatósági engedély és jelzés nélkül nem vehetnek részt a közúti közlekedésben. A 2009. április 1-jét követőren használatba vett (hazánkban újként vásárolt, újként/használtként külföldről behozott) négykerekű segédmotoros kerékpárok csak érvényes hatósági engedéllyel és jelzéssel vehetnek részt a közúti közlekedésben.”

A műszaki vizsga- és rendszám kötelezettség tehát csupán azokra a quadokra vonatkozik majd, amelyeket nem csak hobbymotorozásra, terepjárásra, vagy versenyzésre használnak, hanem közúton is szeretnének közlekedni vele. A műszaki vizsga feltétle, egy előzetes műszaki átvizsgálás, amikor megállapítják, hogy a szóban forgó modell megfelel-e a közúti közlekedés előírásainak. Ellenkező esetben a forgalmi engedélyben a „Szilárd burkolatú közúton nem közlekedhet.” kitétel is bejegyzésre kerül.

Végül is elmondható, hogy ez a rendelkezés jogos. A quadok helyzete egyelőre nem volt rendezve a közlekedésben. Az más kérdés, hogy a tulajdonosok mit szólnak majd az új fejleményekhez.

Motoros Védő Harang CsamShop motoros webáruház

NaNa

Motoros újságírói pályafutásomat 1995-ben kezdtem gyakornokként a Born to be Wild Motoros Magazin szerkesztőségében. 2000-ben államvizsgáztam a JATE BMI Kommunikáció és PR szakán. 2006-ban alapítottam meg a Csajokamotoron.hu oldalt. További info itt

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük