Házi barkácsKiemeltMotorokMotorozás

Lánc, szíj vagy kardán? Amit a szekunder hajtásokról tudnod kell

szekunder hajtasok 03A kardán hajtás igényli a legkevesebb karbantartást

A kardánhajtás a motorkerékpárok történetében már egészen korán feltűnt. A legelterjedtebb talán a BMW-k esetében, de előszeretettel használja a Moto Guzzi és sok japán gyártó is. A lánc- és a szíjhajtás mellett ez a megoldás a legkényelmesebb a felhasználó számára karbantartás tekintetében is. Ha 30-40 000 kilométerenként lecseréled a néhány deci hajtóműolaját, és nem kínozod kaszkadőrmutatványokkal sem, akkor simán túlél téged is.

Kardános megoldásnál a hajtásláncnak nincs igazán rugalmassága, mint a lánc és a szíj esetében. A terhelésváltási reakciókat – váltás, gázvisszaengedés motorfékre – sokkal határozottabban, keményebben fogod érezni, – olyan „darabos” lesz a gép – és egyes modelleknél a kanyarban való gázadás – jobb vagy bal kanyartól függően – vagy fokozottabb bedőléssel, vagy felegyenesedési hajlammal tudatja majd, hogy hatalmas lendtömegek keringenek alattad. Ne tojj be azonnal, hamar és könnyen meg fogod szokni és később fel sem fog tűnni. Ez a jelenség általában olyan motoroknál jelentkezik, ahol a motor főtengelyének forgástengelye a motorkerékpár hossztengelyével megegyezően helyezkedik el (BMW boxerek, Moto Guzzi stb.).

A kardánhajtás hátránya még a nagy súly, a bonyolult szerkezet mely javítása meghibásodás esetén borsos árú szervizszámlát vetít előre. Nem jellemző, hogy könnyen megadná magát egy kardánhajtás, de ha bele kell nyúlni, azt megérzi a pénztárcád. Mivel szennyeződés nem tud bejutni a rendszerbe, nagy előnnyel indul egy ilyen megoldás mostoha időjárási körülmények között.

Összegzés: Szinte gondozásmentes kivitel, így a legjobb választás akkor, ha lusta vagy, utálsz motort takarítani, folyton láncot fújogatni ragacsos sprayvel, szíjat kémlelgetni a hibák keresése végett. Ha szupertúrázó vagy, válaszd ezt!


Sokak számára szempont, hogy milyen szekunder hajtással készült motorkerékpárt vásárolnak. Az igazán erős sportmotorokhoz a lánc dukál, normál felhasználás esetén jó választás a fogas szíj, de akit a hosszabb túrák vonzanak, annak a legmegfelelőbb egy kardános motor lehet, mint pl. egy Gold Wing, egy Pan European vagy egy szuper BMW 1200 GS. A választást mindenkinek a saját igényei fogják meghatározni. Vásárlás előtt érdemes ezt a nem elhanyagolandó szempontot is figyelembe venni.

Ha még ezek után is kérdés merülne fel benned, jelezd nekünk a cikk kommentjeiben, vagy írj e-mail-t!

Ha már régóta foglalkoztat a gondolat, hogy meg kellene tanulni motorozni, életed legnagyobb kalandja most kezdődik.
Töltsd le ingyenes e-bookunkat, amivel megteheted az első lépéseidet a motorossá válásod felé!
Add meg az adataidat és már érkezik is a postafiókodba az ingyenes e-book.
5 lépés a motorozás felé ingyenes e-book

Motoros Védő Harang CsamShop motoros webáruház

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük