KiemeltMotorokMotortesztek

Kicsi a bors, de nagyon lelkes! – Honda CBR125R 2011 teszt

Első ránézésre a motor igen formás, sportos darab. Nekem olyan komolykodó fekete kiscica benyomást nyújtott elsőre – talán mert tudtam mi van a szpoiler alatt.

A hozzá nem értőket rendszerint becsapja testes megjelenésével és sok spoilerével, nagynak tűnő kipufogójával. Ahol városban megálltam vele megnézték, az ifjú tiniszíveket megdobogtatta,  még néhány lányka is integetett lelkesen – míg rá nem jöttek, én is lány vagyok.

A Honda Budaörsnél annyit kértek, hogy a 465 km-t megtett motort lehetőleg az 1000 km-es szerviz előtt vigyem vissza – 951 km-ig kergettem. Mondták direkt azért női tesztelőre bízzák, mert ezt a kicsit leginkább nőknek szánnák, amolyan kezdő motornak. Nos, erről csak annyit, hogy a 750-re szokva nekem nagyon bejött még nem kezdőként is.

A tesztelés során sikerült a húsvéti hétvégét megcsípni csütörtöktől keddig, még a motorral való közös locsolkodás sem maradt el…  Volt városi motorozás két nap szaladgálással, túra Sümegre és vissza, a sümegi borvidék megmászása, felgurulás a várba, utasmotoroztatás, tehát elég széles felhasználási módban vizsgázott a kicsi.

Röviden és tömören nekem a belopta magát a szívembe kicsinysége ellenére, végtelenül lelkes darabnak találom. Ugyan pörgetős mert a 125 cm3-ből a lelkesedést már csak így lehet kicsikarni, de a köbcentik ellenére a kicsi fekete macska nagyon is motorozás élményt-t tud nyújtani – csak kicsiben.

Még több kép a galériában!

Városban végtelenül kényelmes kis fürge jószág, autópályán elkocog becsülettel tartósan 120-szal, a veszprémi lankákon még kényelmes, Dobogókőre és Mátrába csak az vigye, aki szereti hallgatni a fordulatszámot és sűrűn váltogatni. Aki ezzel tanul meg motorozni, az garantáltan megfertőződik a benzingőzzel és fájó szívvel fogja ezt a kicsit nagyobbra cserélni, pláne érzékeny lelkű csajok fognak bőgni utána. Szép is, kezes is, jóindulatú is, könnyen megszerethető. Ideális első szerelemnek.

Ha már régóta foglalkoztat a gondolat, hogy meg kellene tanulni motorozni, életed legnagyobb kalandja most kezdődik.
Töltsd le ingyenes e-bookunkat, amivel megteheted az első lépéseidet a motorossá válásod felé!
Add meg az adataidat és már érkezik is a postafiókodba az ingyenes e-book.
5 lépés a motorozás felé ingyenes e-book

honda cbr125r 2011 9

Küllemre a rafinált fekete fényezést annyival tették pikánsabbá, hogy a spoilerezett felületek egy kis metál fénnyel turbózottak, a fém alkatrészek és a kiegészítő műanyagok pedig matt feketék: az összhatás látványos, sportosan szép. A motor vonalvezetése dinamikus,  eleje egy csíkszemű arc, de mégis vidáman gombtekintetű első lámpákkal tompán púpos orral egy tömbben, széles fejidommal, kicsi de arányos plexivel.

Az ülés vonala szépen rajzolódik a tank púpjához, az utasülés a hegyen fejjel előre pucsítós kis háromszög extra könnyű testmérethez és testsúlyhoz tervezve – mondjuk ki, nem utasbarát és a kis teljesítmény nem értékeli az utasokat. A farokidom dupla villában végződik a kapaszkodókkal, amolyan kis villás ördögfarok fazon, szépen aláillesztett homorú vonalú lámpával.

honda cbr125r 2011 5

A kipufogó tervezése rafinált, úgy néz ki mintha megint valami nagy dologba futottunk volna bele bár a rövidsége gyanakvásra ad okot, aztán közelebbről nézve gyorsan lebukunk a kis kilógó pöcökkel. A látványos küllem viszont könnyű testtel párosul, súlypontja  nagyon kiegyensúlyozott, fenék alatt középen található (nekem nagyon bejött, mert könnyen irányítható testsúlyáthelyezéssel is), a lábtartás magunk alá húzós, sportos.

Az ülés hagy kívánni valót maga után, a városban megtett első 30 km után már örültem, hogy nem születtem mogyorókkal a lábam között, mert lövésem nem volt, hogy azokat hová tettem volna. A szép vonalvezetésű púpos tank bár kellemes láb közé véve mert combbal és csípővel könnyen mozgatható, de a bukkanóknál a kemény felfüggesztéssel párosítva azért tud ám érdekes pillanatokat szerezni. Egy szó mint száz, akik a tankra simulva szeretnek motorozni és combbal navigálnak nagyrészt, azoknak bizony törni fogja a szeméremcsontját.

Az ülés viszont elég hosszú a másként használatra, és pucsítósban hátratolva a fenekünket már nagyságrendekkel jobb az élmény, de még akkor is azért keménynek mondható. A kemény felfüggesztés azért értelemmel kellemesre hangolt, néhányszor belefutottam olyan nagy lukba amiről azt gondoltam most kiköpöm a fogtömésem vagy a vesekövem, de mégis szépen korrigálta egy tompább kis ütéssel, semmi lengedezés, vagy csúnya felkoppanás.

A kulcs helye elöl a műszerfal előtt, kormányzárral, gyújtás, erre finom kis zümmögéssel végigpörgeti a digitális kijelzőt. Van mutatós rész is, a fordulatszámmérés felette, szép nagyban, ez igen látványos a szerkezeten, mert nagyon sűrűn mocorog is rajta a mutató. Elinduláskor kedves kis csöndes dorombolással válaszol a folyadékhűtéses négyütemű, majd nekilódul, a digitális km óra szép nagy és jó helyen van, lepillantva rögtön szembetűnik.

A többi visszajelzés nem túl nagy, de elég fényerősek tűző napon is, hogy láthatóak legyenek. Az egyest a motor meglökésére használhatjuk, és utána jön még hatodikig a pörgetés. 13 000-ig mutatós fordulatszámmérés, a piros rész 11000-től található,   4-5000 környékén kicsit villanymotoros zümmögése van, városban 5-600 körül kényelmesen és dinamikusan gurulgat, 120 km/h-nál 9000 pörög, de még nem a visítós verzióban, ez szerintem autópályán utazósnak elviselhető.

Hegymenetben igényli a visszaváltást (csak picike ő), a hat fokozat kicsit soknak tűnik megálláskor a visszapakolgatásnál (hol van már az az üres?), de amikor a lelkesedést adagoljuk, mégiscsak jól jön és jól adagolható, nincs teljesítményugrás. A váltó a klasszikusan finoman kezelhető Honda váltó: könnyen kattan oda ahová akarjuk, az ürest könnyen veszi még nagy csizmában is.

A váltó pöcke viszont rövid, ezért volt olyan is, hogy a csizma oldalával váltottam (néha mellé), de megszokható egy kicsit jobban magunk alá fordított lábfejjel. Akik kifelé csámpítanak a váltón, azok erről gyorsan le fognak nevelődni.

A műszerfalon az index, duda, kuplung és fékkar, kormány és üléspozíció távolságok az én átlagos  európai konfekció 40-es méretemnek tökéletes, kicsit féltem az index picike pöckétől, de annyira közel van a kézhez, hogy pont jó is a kicsisége. Kényelmes a kütyük kezelése. Ami nekem fura és lassan szokható, hogy az első lámpák és a fejszpoiler a hátsó vázelemekhez van rögzítve, ezért a kormány fordításakor ezek nem fordulnak velem. Na jó, a második nap már nem zavart.

honda cbr125r 2011 18

Városi szaladgálásnál rendkívül rugalmas a vékony gumijain, fordulékony és könnyen kezelhető – 137 kilónyi a kicsike megtankolva, parkolni is könnyű vele. Szociális szempontból előnyös megjelenésű: a hozzá nem értők szerint „hú de nagy és szép motorral jöttél”, de a nagymotoros kollégák is megnézik.

A húsvéti bevásárláshoz annyira nem alkalmas – kipróbáltam, mert a hétvégi bevásárlások hozzátartoznak a női motoros életformához, a szép dizájn nem igazán ad lehetőséget a gumipókos cuccolásra – kevés a beakasztható felület, a felbővíthetős tanktáska kilőve a púpos tank miatt (a D kosár már nem fér oda a tanktáska fölé, csak a laposabb lányoknak esetleg) és egyebek felmálházására, leginkább méretes hátizsákot alkalmazhatunk. Az agyonmálházás azért sem javasolt mert elég magasra kerülnek fel a cuccok és a súlypontja is felkúszik azonnal a motornak.

Az autók közötti elsurranásban nagyon ott van, a többsávos utakon nem marad le, lehet vele városban haladni, menekülhetünk előre, nem csak a fékbe, dinamikusan kergethető.  A picike plexi első ránézésre inkább a dizájnhoz gondolnánk, aztán kiderül, hogy az ülésen jól hátracsúszva az autópályára azért jól ki van az találva, a menetszél pont a bukó felett suhan el, és a motorban lévő lelkesedés is megmarad.

A hatodik sebességben már nincs sok erő, ott érdemes tartani a 120-as utazót egy ideális fogyasztáshoz. Határozottabb autópályás emelkedőknél vissza kell váltani különben gyorsan 80 km/h találjuk magunkat, a váltó helyes kezelésével viszont jól tartható a tempó. Megtanít váltogatni.

Ami fura volt az első néhány km-en, hogy a tankban lévő lötyögő üzemanyag ahogy állok a lámpánál, ringatott egy kicsit. Legalább 3 lámpaváltás kellett mire rájöttem, hogy mi az isten lengeti a kicsi vasat önállóan oldalirányba – hozzá vagyok szokva a 250 kilós száraz súlyhoz, itt a 10 literes tankban mocorgó üzemanyag belenget.

Bolondbiztosságot is tettek a rendszerbe, van sztenderkapcsoló, amíg lent van a sztender, beváltva sebességbe a motor leáll, megelőzendő a sztenderes fennakadásokat. Vészleállító gomb nincs, megálláskor vagy sebességben hagyva kitesszük a sztendert, vagy lekapcsoljuk a kulccsal.

A húsvéti motorozásnak hála: természetesen fel kell mászni a szőlőhegyre, mert onnan ilyenkor azért van mit lehozni. A száraz földúton a gyárilag szerelt gumi egész becsületesen megállta a helyét, a soksebességes váltóval adagolnunk kell figyelmesen a pónilovakat.

Vadulni persze nem érdemes a szép spoilerek miatt, de meglepően jól viselte a földutas-murvás csatangolást. Lefelé menetben  a fékek is jól adagolhatók, nem jellemző a megharapás, az első-hátsó tárcsafékek is folyamatosak, jól hangoltak. Akkor harap, ha rámarkolunk vagy durván rálépünk, azt csinálja amit mondanak neki.

honda cbr125r 2011 1

Aszfalton az első és hátsó tárcsafék együttes használatával drasztikus vészfékezést idézhetünk elő, a motor pedig mint a szög úgy áll meg alattunk száraz aszfalton, nincs riszálás, elhúzás és felpattogás, katonásan megtorpan és várja hogyan merre tovább.

A gázadásokra ügyes váltással lelkesen reagál, kapkodja rendesen a kerekeit amint megérezzük az ideális fordulatszámokat. Minden mozgással kapcsolatos tervezésében az egyenletesség nagyon jóindulatúvá és könnyen kezelhetővé teszi a vasat, a hibákat nagyon jól kezeli.

Utasmotoroztatás: ha nem akarjuk agyonütni a teljesítményét, akkor maradjunk rajta csak egyedül. A pici és könnyű testű utasok nehezen másznak fel a magasba, a nagytestű magasak felejtősek mert a súly bolondbiztos módon még jelölt is, bár elgurul utassal is, de azok szerint irtó kényelmetlen a dolog fél óra után, és a motor se szeresse a cipekedést.

Locsolós sztori: a Sümegi vár alatt megállva úgy éreztem a harcias kinézetű kicsikét minimum egy várral együtt illenék fotózni,  ezért a harci játékos telek két óriási kapuját kitárva látva örömmel be is hajtottam az udvarra, hogy majd én itt a várral a háttérben milyen jót fogok fotózni. A nyitott kapuk mögött gyereklovagoltatás, várjátékok és csárda, boltok, nagy közösségi nyilvános szaladgálás, gondoltam itt senkinek nem fog fájni, ha én motort fotózok és jó hírét viszem a placcnak.

Oda is gördültem a fű közepére, letámasztottam a fekete kiscicát, és bele is merültem a fényképezésbe. A locsoló meg elindult. Szerencsére nem rögtön a fényképezőgépre sikerült spriccelni, hanem egy fordulatot várnia kellett az illetékesnek mire sikerült lelocsolni legalább a motort.

De ha már így esett, lett motorlocsolós kép is, erre gondoltam akkor most már kihasználom az adódó alkalmat, és fotóztam tovább, el akartam csípni a szivárványt a motorral. Erre leállították a locsolást, a kertész pedig gyorsan elkezdett elpucolni ahogy méltatlankodva néztem körül a vízfüggönyt hiányolva…

A fényezésen viszont azonnal látszottak a megszáradó vízcseppek, a metálfekete már csak ilyen, a matt részek talán még jobban is tűrték a fürdést. A motor kibírta a vizes üzem tesztet is, nem ázik be esőben sem, mert hazafelé 80 km-en keresztül sikerült fürdenünk szakadó esőben… A gyári gumi viszont esőben közép-gyenge, inkább száraz úton javasolt koptatni, és dönteni vele a motort, akkor kiválóan tapad.

Fogyasztása iszonyatosan szívhez szóló a közel 400 Ft-os benzinárak tükrében: mindössze 1465 Ft-ért sikerült Sümegig legurulni Budapestről, ez nagyjából 2,5 l fogyasztást átlagol. Vigyorogva tankoltam vissza a vasat, és bánatosan adtam le a kulcsát. Könnyen megszerethető.

Kezdőmotornak ideális, mert már motorozás élményt nyújt, és látványra se egy robogó, hanem egy sportos vas.  A kicsi fenntartási költségek egy fiatal számára, az alacsony fogyasztás és az új motor  valamivel az új robogó feletti ára könnyen hazacsalogathatóvá teszi.

Motoros Védő Harang CsamShop motoros webáruház

Mina

Fotós, fényzsonglőr és a Csajokamotoron.hu tesztpilótája.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük