Januártól az autópálya díjak is emelkedtek. Kíváncsi vagy, mennyi az annyi?
Az új évben több új, fizetős útszakasszal és új autópálya matricával is bővült Magyarország e-matrica rendszere.
Az M30 Miskolcról északra tartó szakaszának átadásával Magyarország elsőként építette ki a Via Carpatia közép-európai közúti folyosó összes rá eső elemét. A nyugati határszélen Sopron és Körmend után is magas minőségű út tart az osztrák határ felé.
Már három megyén át autózhatunk a Békéscsaba bekötésére szolgáló M44-en – összegezte az idei közútfejlesztési eredményeket Schanda Tamás, az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) parlamenti és stratégiai államtitkára a tárca hétfői közleményében.
A Via Carpatia gyorsforgalmi korridor Litvániától Görögországig hét országot fűz fel, a Balti-, az Égei- és a Fekete-tenger kikötői között teremt a régióból hiányzó észak-déli összeköttetést. A folyosó utolsó magyarországi eleme került a helyére azzal, hogy őszre teljes hosszban elkészült az M3-tól Miskolcon át a szlovák határig tartó M30.
Ha már régóta foglalkoztat a gondolat, hogy meg kellene tanulni motorozni, életed legnagyobb kalandja most kezdődik. Töltsd le ingyenes e-bookunkat, amivel megteheted az első lépéseidet a motorossá válásod felé! Add meg az adataidat és már érkezik is a postafiókodba az ingyenes e-book. |
E-autópálya-matrica díjak 2022-től:
Kategória | Heti | Havi | Éves | Megyei |
---|---|---|---|---|
D1M | 1 600 Ft | 2 730 Ft | 46 850 Ft | 5 450 Ft |
D1 | 3 820 Ft | 5 210 Ft | 46 850 Ft | 5 450 Ft |
D2 | 7 630 Ft | 10 420 Ft | 46 850 Ft | 10 900 Ft |
B2 | 16 890 Ft | 23 950 Ft | 217 950 Ft | 21 800 Ft |
A borsodi megyeszékhely és Tornyosnémeti között megépült szakasszal Budapestről Kassára végig autópályán lehet közlekedni. A gyorsforgalmi út befejezésével Magyarország a teljes Via Carpatia kivitelezésének 2026-os határideje előtt öt évvel hiánytalanul elvégezte minden kapcsolódó feladatát.
A korridor hazai szakasza az M30 után az M3 autópályán folytatódik, majd az M35-ön Debrecen felé kanyarodik, végül Berettyóújfalunál vált át az M4-re, Nagyvárad irányába.
Az M1 Hegyeshalomig tartó szakaszának kiépítésével 1996 óta működik az első ausztriai autópálya-kapcsolat. A nyugati szomszédokkal közös gyorsforgalmi összeköttetések száma három éven belül megháromszorozódhat. 2021-ben elkészült az M80 autóút Körmend-Rábafüzes szakasza.
A határig vezető bő másfél kilométer forgalomba helyezésével be kell várni, hogy legkorábban 2024-ben a túloldalon megépüljön az S7. Abban az évben zárja majd le Magyarország az M85 monstre fejlesztéssorozatát is. Az autóút minden szakaszát 2010 után adták és adják át mintegy 138 kilométer hosszban, összesen közel 300 milliárd forint beruházási értékben.
Sopron gyorsforgalmi bekötése tavaly decemberben megvalósult, nyártól a balfi, decembertől már a fertőrákosi csomópontig is használható az M85. A befejező szakasz kivitelezése folyamatban van – olvasható a közleményben.
A Viharsarok magas színvonalú közúti kapcsolatának kiépítése az M44 megvalósításának köszönhető. 2021-ben az új Tisza-hidat is magába foglaló Lakitelek-Tiszakürt szakasz munkálatai értek célba. A fejlesztéssel az autóút már három megyét kapcsol össze, Békés és Jász-Nagykun-Szolnok után benyúlik Bács-Kiskunba is.
Tavaly tavasszal kezdődött meg és várhatóan 2024 elejéig tart a Szentkirályig tartó folytatás kivitelezése a kecskeméti visszakötéssel. Az M44 125 kilométeres főpályája és még majdnem 50 kilométernyi kapcsolódó közút összesen közel 400 milliárd forintból épül meg az évtized közepére.
Változások az e-matrica rendszerben 2022. január 1-től
Az innovációért és technológiáért felelős miniszter 62/2021. (XII. 22.) ITM rendelete módosította a használati díj megfizetése ellenében használható autópályákról, autóutakról, főutakról és azok díjáról szóló 45/2020. (XI. 28.) ITM rendeletet.
Új, fizetős útszakaszok 2022. január 1-től:
- M4-es autóút Abony és Törökszentmiklós-nyugat közötti szakasza
- M30-as autópálya Miskolc-észak és Tornyosnémeti közötti szakasza (az M30-as autópálya Miskolcot elkerülő szakasza továbbra is díjmentes)
- M76-os autóút Balatonszentgyörgy és Keszthely-Fenékpuszta közötti szakasza
- M85-ös autóút Sopron-kelet és Sopron-észak közötti szakasza
További változások:
- 2022. január 1-től új, megyei e-matrica került bevezetésre: már Jász-Nagykun-Szolnok éves megyei autópálya matricát is vásárolhatunk, amely az M4-es Abony és Törökszentmiklós-nyugat közötti szakasz használatára jogosítja fel tulajdonosát.
- A Komárom-Esztergom megyei e-matrica az M1-es autópálya vonatkozásában a 48-as km-nél lévő Szárligeti-csomópont és a 112-es km-nél lévő M1-M19 csomópont között lesz érvényes, így Budapest-Győr közötti M1 autópályán ezentúl Fejér megyei matrica is szükséges!
A rendszerben díjköteles utakról, útszakaszokról pontos információ a 45/2020. (XI. 28.) ITM rendeletben olvasható, amely 2022. január 1-től hatályos.
Forrás: MTI, Virpay, címlapfotó: mullerm