Húzd könnyen a gázt! – Bovdenek karbantartása
Egy motorkerékpár tele van olyan apró alkatrészekkel, melyek közül ha egy felmondja a szolgálatot, máris vége a mókának, és tolhatod vissza a garázsba a gépet szerelni. Ilyen alkatrészek a bovdenek is.
Manapság, ahogy a technika fejlődik, fokozatosan eltűnnek a motorokról a mindenki által bovdenként emlegetett, szakszerű nevén tokos huzalok. Gondoljunk csak arra, hogy már a hidegindító (szívató) is eltűnt a motorokról az elektronikus benzinbefecskendező rendszerek miatt, a kuplungbovden is kiveszőben van a hidraulikus erőátvitel, vagy épp az automataváltók miatt, és a gáz adagolásáról is sok esetben elektronika gondoskodik, nem acélhuzal.
Az ír feltaláló, Ernest Monnington Bowden nevéhez fűződő hagyományos cucc segítségével mechanikus erőátvitel érhető el úgy, hogy közben a huzal a kívánt helyekre kanyaroghat. Nem csak motorkerékpároknál, hanem autóknál, kerékpároknál, és egyéb gépeknél is használják, használták ezt a megoldást.
A belső acél sodrony hivatott a húzóerő közvetítésére, mely egy kívülről műanyag burokkal rendelkező acél spirálban, tokban mozog. A modernebb bovdenekben vagy az acél spirál belseje, vagy maga az acélhuzal van beburkolva kopásálló műanyaggal, így növelve meg annak élettartamát, illetve biztosítva a gondozás-mentességet. A karbantartást azért ezeken a modernebb huzaloknál sem árt néha elvégezni, mivel egy motorkerékpáron fokozottan ki vannak téve a szennyeződésnek.
Ha már régóta foglalkoztat a gondolat, hogy meg kellene tanulni motorozni, életed legnagyobb kalandja most kezdődik. Töltsd le ingyenes e-bookunkat, amivel megteheted az első lépéseidet a motorossá válásod felé! Add meg az adataidat és már érkezik is a postafiókodba az ingyenes e-book. |
Nem mindenkinek van vadi új motorja, így lehet, hogy te is egy 10-20 éves, vagy még régebbi járgányt hajtasz, melynek a bovdenjeire érdemes némi figyelmet szentelned, mert működésük a koszolódással nehézkessé válhatnak, és ha nem kapnak megfelelő kenést, a belső acélsodrony szálai sorban elszakadhatnak, és a kellemetlenségek mellett baleset is okozhatnak.
Ha régi, még nem teflon belső bevonatos bovdenek vannak a motorodon, a karbantartás szinte kötelező jellegű. Ha csak kenni szeretnéd, viszonylag egyszerű dolgod van. A kormány felőli részeknél le kell kötnöd a bovdent, és megfelelő kenőanyagot kell juttatnod a bovdenházba.