KiemeltMotor felszerelésMotorok

Hogyan válaszd ki a megfelelő gumiabroncsot a motorodhoz?

Hogyan válasszunk gumiabroncsot motorkerékpárhozAzzal, ha online rendeled meg az új gumiabroncsokat a  motorodhoz, nem csak időt, de gyakran pénzt is spórolsz. De vajon tudod, hogy milyen gumi való a motorodra? Összeszedtük a legfontosabb tudnivalókat.

Azt, hogy milyen gumiabroncsot válassz a motorodhoz, elsősorban a motorod típusa és a motorozási stílusod határozzák meg. Ezen felül vannak még szempontok, amiket hasznos figyelembe venni.

A motorgumikat négy alcsoportba szokták besorolni: túra-, utcai-, dual sport- és terepgumikat különböztetünk meg első körben. Ha tudod milyen motorod van, ez alapján azt is tudni fogod, hogy ezek közül melyik kategória való rá.

Egy cruiserre a túragumi illik, ha csak városban és aszfalton használod a motort, akkor az utcai gumi való rá. Ha te vagy az, aki szívesen elhagyja az országutat is túrázás közben, akkor neked a dual sport gumit kell felszerelned, és egyértelmű, hogy egy terepmotorra terepgumi kerül.

A bonyodalom akkor kezdődik, amikor belemegyünk a részletekbe, és figyelembe vesszük az egyéb jellemzőket is. Azt, hogy melyik márkát, milyen gumiösszetételt vagy sebességi besorolást választunk, a saját belátásunk szerint dönthetjük el.

Ebben nagy segítséget nyújthat, hogy gyárilag milyen gumiabroncsot ajánlanak az adott modellre. Előfordulhat persze az is, hogy nem vagy megelégedve az eredeti abronccsal, és szívesen váltanál egy sportosabbra, tartósabbra, puhábbra vagy más mintájúra.

Ha már régóta foglalkoztat a gondolat, hogy meg kellene tanulni motorozni, életed legnagyobb kalandja most kezdődik.
Töltsd le ingyenes e-bookunkat, amivel megteheted az első lépéseidet a motorossá válásod felé!
Add meg az adataidat és már érkezik is a postafiókodba az ingyenes e-book.
5 lépés a motorozás felé ingyenes e-book
Kép a használt weboldalról autoalkatreszek24.hu
A kép forrása az autoalkatreszek24.hu weboldal

Mit jelölnek a számok a motorgumin?

Ahhoz, hogy a tökéletes méretű gumit válaszd ki a motorodhoz, nagy segítség, hogy van már rajta egy gumi. Nincs más dolgod, mint leolvasni az adatokat, és rendelni egy ugyanolyat. Igen ám, de vajon mit jelent az a sok szám meg betű?

A gumiabroncs oldalára nyomtatott számok és betűk nem véletlenszerűen kerültek oda. Ezek mind méreteket vagy kódokat jelölnek. Hogy eligazodj a gumiabroncsok között, elmagyarázzuk, hogy mik ezek:

jlölések a motor gumiabroncs oldalán

  1. A futófelület szélessége: egyenes vonalban, egyik oldalról a másikig mérik. Szinte mindig háromjegyű szám, a méretet általában milliméterben adják meg.
  2. Oldalfal magassága: a gumiabroncsok szélességének aránya a magassághoz képest százalékában. Minél nagyobb a szám, annál magasabb az abroncs. Általában kétjegyű szám.
    Tipp: a gumiabroncs pontos magasságának meghatározásához egyszerűen szorozzuk meg a szélességet a tizedesjegyben kifejezett aránnyal (tehát a 60-as arányt 0,6-ra konvertáljuk). Tehát egy 130/90-es gumiabroncs esetében  130 x 0,9 így eredményül 117 mm-t kapunk.
  3. A felni átmérője: a felni mérete középen, a legszélesebb résznél mérve, hüvelykben.
  4. Terhelési mutató: rövidítése: LI (Load Index) a gumiabroncs gyári előírásnak megfelelő guminyomás melletti maximális terhelhetőségét jelölő kód, általában 20 és 80 közötti tartományba esik. Kisebb keréknyomás esetén a gumi terhelhetősége is kisebb.
  5. Sebesség besorolás: rövidítése SI (Speed Index) egy ABC kód J-Z-ig, amely meghatározza a gumiabroncs biztonságos futáshoz tervezett sebességét megfelelően felfújt és terhelt állapotban. A betűk az egyes gyártóknál nem mindig ABC sorrendben követik egymást, ami kissé zavaró lehet. Minden esetben tájékozódjunk a gyártó oldalán. A nagy sebességű abroncsokat, 240 km/óra felett hagyományosan ZR-rel is jelölik, de nem mindegyik abroncson fordul elő.
  6. Egyéb jelölések: Márkától és típustól függően más jelölések is lehetnek a gumiabroncs oldalán. Ilyen például a WW jelölés, ami azt jelenti, hogy a gumi fehér falú (nem mintha ez egyébként nem lenne szabad szemmel is látható), a TL pedig a tubeless, vagyis tömlő nélküli gumiabroncsot jelöli.

Mikor készült a motorgumi?

jlölések a motor gumiabroncs oldalán
Ez a gumi 2018. 25. hetében készült

A gumiabroncsokon megtalálható a gumi gyártásának dátuma is. Ez egy négyjegyű kód. Az első két szám a gyártás hetét jelöli, tehát 01-52 közötti szám szerepelhet itt, a második két szám pedig a gyártás évének utolsó két számjegye. Ha tehát a 0718 számokat látjuk a gumi oldalán, azt jelenti, hogy 2018. 7. hetében, tehát február közepén készült.

Ez az adat azért nagyon fontos, mert a gyártók azt ajánlják, hogy átlagosan 5 évente cseréljük le a gumiabroncsokat. Az, hogy mikor érkezett el az idő, hogy új gumit vásároljuk nagyban függ a használat és a tárolás módjától is, ezért adnak meg ugyanúgy átlagos intervallumot, mint a bukósisakok esetében.

Ha fékezéskor érezhetően nő a féktáv, a gumi nedves úton könnyen megcsúszik, felülete érezhetően keményedik és repedések jelentek meg rajta, a mintázat mélysége elérte a 4 mm-t, azonnal le kell cserélni.

Radiális vagy előfeszített gumiabroncs?

A gumi felépítése befolyásolja a jármű vezetési és kezelési tulajdonságait. Általánosságban elmondható, hogy az előfeszített gumiabroncsok hosszabb ideig tartanak de kevésbé tapadnak, míg a radiálisok merevebbek, nagyobb tapadást biztosítanak, de kevésbé tartósak. Hogy melyiket válasszuk, az elsősorban a gyártó ajánlásától függ.

Néhány esetben elfordul, hogy egy motort vegyesen szerelnek fel radiális és előfeszített gumival. Ebben az esetben a szabály mindig az, hogy az előfeszített gumi kerüljön előre, a radiális pedig minden esetben hátra.

 

Ha már minden objektív szempontot figyelembe vettél a motorgumi kiválasztásához, még mindig nem végeztél. A különböző gyártók különböző mintájú gumiabroncsokat hoznak forgalomba. Az egyik minta sportosabb, a másik klasszikusabb, az egyik jobban viselkedik esőben, míg a másik divatosabb.

Ha ezek után sikerül végre eldöntened, hogy milyen gumiabroncsot válassz, akkor már csak a motorozás van hátra. Biztos vagyok benne, hogy ezután már nem akarsz látni gumifákat…

Címlapkép: 123rf

Motoros Védő Harang CsamShop motoros webáruház

NaNa

Motoros újságírói pályafutásomat 1995-ben kezdtem gyakornokként a Born to be Wild Motoros Magazin szerkesztőségében. 2000-ben államvizsgáztam a JATE BMI Kommunikáció és PR szakán. 2006-ban alapítottam meg a Csajokamotoron.hu oldalt. További info itt

Egy gondolat a “Hogyan válaszd ki a megfelelő gumiabroncsot a motorodhoz?” poszthoz.

  • Tóth F. Csaba

    Még néhány apróság: tárolás, használat közben a gumiabroncsot meg kell védeni az erős napsütéstől (tárolásnál ezért is illik letakarni a vasat, mégpedig úgy, hogy a gumiabroncsot is teljes egészében takarja a ponyva), valamint a szénhidrogén-származékoktól (benzin, olaj, gázolaj…).
    A gumiabroncsok előírt legkisebb profilmélysége 75 cm kerékátmérő alatt 1,6, afelett 3 mm, ami a teljes kerület mentén értendő, tehát ha nem döntesz abszolút, a gumi közepe fog kopni (nem szégyen az), ha itt elérte a határt, hiába jó még a szélein, az onnantól bála-alátét. Korszerű abroncsokat már nem lehet újravágni. Korszerű gumiabroncsokon kopásjelző van, ha ez kifigyel, a gumi virágtartó, kerti bútor vagy csónakütköző céljára még remekül használható.
    A gumit kétféle szerrel lehet ápolni. Régebben glicerinnel dörzsölték be. Mostanában szilikon spray-t használnak, DE FIGYELEM!!!! A szilikon csakis a gumiabroncs oldalfalának ápolására, élettartamának meghosszabbítására való! Futófelületre kerülve életveszélyes!!
    Az új gumikon van egy formaleválasztó anyagból álló réteg. Ezt óvatos használattal, laza, egyre növekvő döntögetésekkel le kell koptatni, mindössze néhány kilométer és el is tűnik.
    A méretválasztásról: lehet, hogy a széles gumi jól mutat, de kanyarodásnál birkózóssá teheti a vasat. Plusz a nagyonextrémszéles lefordulhat a felniről.
    Ahhoz, hogy egy gumiabroncsot, ami egyébként alkalmas rá, belső nélkül tudj használni, ahhoz a felninek is olyannak kell lenni. Fűzött drótküllős keréknél felejtős a tömlőnélküliség.
    Ha gumimárkát választanál, érdemes márkatársak véleményét kikérni, kinek mi vált be, de meg kell kérdezni azzal a lendülettel, hogy ő mire, milyen körülmények között használja, milyen a vezetési stílusa, és egy gumiabroncs tulajdonságai közül mi a legfontosabb neki.
    Előfordulhat, hogy egy komoly sportmotor hátsója nem tart tovább 3-4000 km-nél, pláne ha tekersz vele.
    A motorkerékpár kezelhetőségét alapvetően befolyásolja a guminyomás. A guminyomást ugye bemelegedett guminál mérjük, és sűrűn csekkoljuk! Túlfújt gumi rázóssá, pattogóssá, csúszóssá, laposabb gumi birkózóssá teszi a vasat.
    Balesetmentes közlekedést, jó egészséget mindenkinek! Üdv szevatok:
    Vidék

    Válasz

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük