HírekMotorokMotorozás

Ha külföldön iszol, olyan, mintha itthon innál

Ha az Európai Bizottság megszavazza az előterjesztést, a külföldön elkövetett közlekedési szabálysértésed – az ittas vezetés vagy a gyorshajtás – itthon is szankciókat vonhat maga után, akár a jogosítványodat is elveszítheted.

Súlyos közlekedési szabálysértés
  • A vezetéstől való eltiltás egy uniós országban az egész EU-ban érvényes lenne
  • Bővítenék a súlyos közlekedési szabálysértések listáját
  • Egyértelmű határidők a vezetéstől való eltiltásról szóló határozatok végrehajtására

A súlyos közlekedési szabálysértések, mint a gyorshajtás vagy az ittas vezetés miatt az egész EU-ban el kellene tiltani a vezetéstől a szabálysértőket, érveltek kedden az EP-képviselők.

A jelenleg érvényes szabályok szerint, ha egy járművezető egy közlekedési szabálysértés miatt elveszíti a jogosítványát egy másik uniós országban, mint amelyik a jogosítványát kiállította, a legtöbb esetben a szankció csak abban az országban alkalmazandó, ahol a jogsértést elkövették, és az EU többi részén nem jár korlátozással.

Annak biztosítása érdekében, hogy a külföldi illetőségű személy vezetői engedélyének felfüggesztését, korlátozását vagy visszavonását valamennyi uniós országban alkalmazzák, az új szabályok előírnák, hogy az erről szóló határozatot továbbítani kell a vezetői engedélyt kiállító uniós országnak.

Veszélyes szabálysértések

A képviselők azt javasolják, hogy az érvényes jogosítvány nélküli vezetést vegyék fel a súlyos közlekedési szabálysértések – például az ittas vezetés vagy a halálos közúti balesetek okozása – listájára, amelyek maguk után vonják az uniós országok közötti információcserét a vezetésről való eltiltásról. A sebességkorlátozás 50 km/h sebességgel történő meghaladása szintén az egyik súlyos közlekedési szabálysértés, amely a vezetéstől való eltiltáshoz vezethet. A képviselők a lakóövezetekre alacsonyabb sebességkorlátozást állapítanának meg, ami azt jelenti, hogy az ilyen utakon a megengedett sebességhatár 30 km/h sebességgel való túllépése a jogosítvány elvesztését vagy felfüggesztését vonhatná maga után.

Határidők

A Parlament azt is javasolja, hogy az uniós országoknak tíz munkanapos határidőt szabjanak meg arra, hogy tájékoztassák egymást a járművezetők jogosítványtól való megfosztásáról szóló határozatokról, 15 munkanapos határidőt pedig annak eldöntésére, hogy a gépjárművezetéstől való eltiltás alkalmazandó-e az egész EU-ban. Az érintett járművezetőt hét munkanapon belül tájékoztatni kellene a végleges döntésről.

Ha már régóta foglalkoztat a gondolat, hogy meg kellene tanulni motorozni, életed legnagyobb kalandja most kezdődik.
Töltsd le ingyenes e-bookunkat, amivel megteheted az első lépéseidet a motorossá válásod felé!
Add meg az adataidat és már érkezik is a postafiókodba az ingyenes e-book.
5 lépés a motorozás felé ingyenes e-book

A jelentéstevő szerint

Petar Vitanov (S&D, Bulgária), a Parlament jelentéstevője elmondta: „Biztos vagyok benne, hogy ez az irányelv nem csak a közúti balesetek számának csökkentését fogja elősegíteni, hanem hozzájárul ahhoz is, hogy a polgárok jobban tudatában legyenek a felelősségteljesebb vezetés fontosságának, hajlandóak legyenek betartani a szabályokat, és vállalják a szabályok megszegésének következményeit, függetlenül attól, hogy hol vezetnek az EU-ban.”

A következő lépések

A javaslattal kapcsolatban a Parlament 372 szavazattal 220 ellenében, 43 tartózkodás mellett fogadta el álláspontját. A Parlament ezzel lezárta az első olvasatot, és mivel a Tanács még nem fogadta el saját tárgyalási álláspontját a tervezetről, ezért a 2024 júniusában megválasztandó új Parlament folytatja majd a munkát a jogszabályon.

Háttér

A járművezetéstől való eltiltásra vonatkozó szabályok a Bizottság által 2023 márciusában előterjesztett közlekedésbiztonsági csomag részét képezik. A csomag a közlekedési szabálysértésekről szóló, határokon átnyúló információcserére vonatkozó szabályokat is tartalmaz, amelyek végleges formájáról jelenleg is folynak a tárgyalások a Tanáccsal. A csomag célja, hogy javítsa a közúti közlekedés valamennyi résztvevőjének biztonságát, és  hogy 2050-re a közúti balesetek halálos áldozatainak száma a lehető legközelebb kerüljön a nullához („zéró jövőkép”).

[wpdiscuz-feedback id=”mqfe59l4wf” question=”Mit szólsz ehhez az előterjesztéshez? Téged büntettek már meg külföldön? ” opened=”0″][/wpdiscuz-feedback]<br><br><em>Forrás: Európai Parlament Magyarországi Kapcsolattartó Irodája</em><br>Címlapkép: © <a href=”https://hu.123rf.com/profile_inspirestock”>inspirestock</a>, <a href=”https://www.123rf.com/free-images/”>123RF Free Images</a>

Motoros Védő Harang CsamShop motoros webáruház

NaNa

Motoros újságírói pályafutásomat 1995-ben kezdtem gyakornokként a Born to be Wild Motoros Magazin szerkesztőségében. 2000-ben államvizsgáztam a JATE BMI Kommunikáció és PR szakán. 2006-ban alapítottam meg a Csajokamotoron.hu oldalt. További info itt

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük