fbpx

Francis Villedon egyedi BMW R 60/7-e

altA francia motorépítő keze munkáját dicsérő, „Mimosa” nevezetű vas, párját ritkítja, ugyanis az öreg BMW boxerből, csodás, különleges géppé vált.

Amikor a 2008-as EICMA motorkiállításon a BMW Motorrad bemutatta saját Lo Rider koncepció gépét mindenki egyetértett abban, hogy egy erőteljes cruiser, amely csak az abszolút alapokat tartalmazza, egy napon szívesen látott újdonságként is megjelenhet a folyamatosan bővülő modellpalettán. Bár ez a motor még mindig nem az, viszont ez a „Mimosa” néven ismert, csodálatos egyedi BMW igazán vonzza a tekintetet.

Ezt a motort Francis Villedon, egy francia motorkerékpár-építő készítette az 1990-es évek közepén. Villedon Harley-Davidsonokat alakít át, de BMW rajongó is, olyannyira, hogy személyes közlekedési eszköze egy R 1150 R roadster, Harley-s ügyfelei nagy döbbenetére.

Sok BMW motorkerékpár (pl.: R/50, R 60, R 69 S, R 51/3, R 25, R 25-3 és még egy oldalkocsis R/60 Ural „Africa Korps” oldalkocsival) tulajdonosa és restaurátora volt az 1980-as évek óta a korábbi reklámgrafikus, aki Marseilleből az Alpes de Haute Provence megyébe költözött, hogy új karriert kezdjen egyedi motorkerékpár tervezőként és építőként, amelyekhez Harley-kat használt alapul. Azonban a kihívás, hogy egy öreg BMW boxert alakítson át túl nagy volt ahhoz, hogy Francis ellenálljon.

„Ezzel a motorkerékpárral tényleg valami egyedit szerettem volna alkotni és meg akartam mutatni, hogy egy régi, európai motorkerékpárból kiindulva is lehet jó egyedi motorkerékpárt építeni” – mondta. „Továbbá mindig is lenyűgözött a boxer motorblokk – szerintem hihetetlen, ahogy ez az erőforrás ilyen közel siklik a talaj fölött – ezért úgy gondoltam kipróbálom. Szerettem volna valami letisztultat és modernt, amely egyszerű és króm- illetve sallangmentes. Minden mechanikus alkatrésznek feketének kellett lennie, minden másnak, mint például a váznak, üzemanyagtanknak, kormánynak pedig sárgának.”

Hogy miért sárga? Egyszerűen csak azért, mert ez Francis kedvenc színe. Az akkoriban 10 éves lánya által „Mimosa”-nak nevezett motorkerékpár BMW R 60/7-ként kezdte életét, de amint elkezdődtek az átalakítások, hamarosan felismerhetetlen lett.

A motor többek közt új karburátort kapott és módosult a szelepfedele is. Az önindító elhagyásával helyet szabadított fel a tekercs és a többi elektromos alkatrész számára. Berúgókarral kiegészített ötfokozatú tengelykapcsolót szerelt be, amely alá zselés akkumulátort helyezett el. A kardánhajtást 11 cm-rel meghosszabbította és a vázat a lo-rider kialakításnak megfelelően merevvé alakította át. Francis tulajdonképpen az oldaltámaszon kívül a váznak csak azon részét tartotta meg, amely a motorblokkhoz kapcsolódott, minden mást saját tervei alapján kézzel készített. A gázkar bowdenét és az elektromos vezetékeket a csővázban rejtette el.

Az első villák egy rendőrségi BMW R 80 RT-ből kerültek át, de meghosszabbította őket és úgy alakította át, hogy passzoljon hozzá a speciális küllős kerék. Az első kerék 21 colos „trail”, amelyhez megfelelő méretű féktárcsát alkalmazott, míg a hátsó kerék 16 colos.

A fényszóró borítása sokféle alkatrészt rejt, beleértve a fényszórót, a kürtöt, a gyújtáskapcsolót és a főfékhengert. A BMW tanksapkát magában foglaló sportster csepptank átalakítás után vált felszerelhetővé. Érdekes módon egy 2,5 literes üzemanyagtartály található az ülés alatt, így bővítve a tanktérfogatot nyolc literre.

Egy kézi kart találhatunk az üzemanyagtanktól balra, amellyel az üres fokozatot kapcsolhatjuk. Egy-egy kipufogócső csatlakozik mindkét hengerhez, a 60 mm átmérőjű csövek fekete színűek és hangtompítóval rendelkeznek.

Francis számára ez a projekt a szívügye volt, amelyet szívesen fejezett be, bár legbelül azt kívánta bárcsak megtarthatta volna:

„Számomra a kinézetétől kezdve, a hangján keresztül, az úttartásán át, a fékrendszerig minden örömöt okozott ezzel a motorkerékpárral kapcsolatban a kényelmetlen ülést leszámítva, de még az is jó móka volt” – mondta. „Pénzügyi okok miatt adtam el a motorkerékpárt, aminek azóta két másik gondos tulajdonosa is volt. Érdekes módon – nem tudom, hogy hogyan és miért, de valamilyen okból kifolyólag – jelenleg a németországi Ingolstadtban, az AUDI múzeumban található!”altaltalt

NaNa

NaNa

Motoros újságírói pályafutásomat 1995-ben kezdtem gyakornokként a Born to be Wild Motoros Magazin szerkesztőségében. 2000-ben államvizsgáztam a JATE BMI Kommunikáció és PR szakán, diplomamunkámat "A Magyarországon kapható motorkerékpármárkák image és a vásárlói attitűdök" címmel írtam. 2006-ban alapítottam meg a Csajokamotoron.hu oldalt. További info itt

0 0 vote
A cikk értékelése
Subscribe
Visszajelzés
guest
0 hozzászólás
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x