fbpx

Ellenőrizd azt a guminyomást!

Visszhangzik a fejünkben az intelem, ami nem alaptalan. Mivel a motor gumijai tartják úgymond a popsinkat, nem árt fokozottan figyelnünk rájuk!

Először is, a keréknyomást kell ellenőriznünk indulás előtt. Ha szemmel láthatóan, illetve nyomásra nem tűnik laposnak, akkor mehetünk.

Ha menet közben furcsán kóvályog a motor, akkor viszont mindenképpen nézzük meg a nyomást!

A gumik nyomását az előírt értékre állítsuk be, ami a szervizkönyvben vagy a motor lengővilláján van feltüntetve.

Ha egy hosszabb út után akarjuk megnézni a nyomást, vigyázzunk, mert a tárcsa meleg lehet. A hátsó résznél pedig inkább a fék felől közelítsük meg a dolgot, mert ha a láncnál nyúlunk a gumihoz, eléggé koszosak lehetünk…

A gumi kopását szemrevételezéssel tudjuk megvizsgálni. Ha még van rajta minta, nincs nagy baj… A bordamélységnek minimum 1,6 mm-nek kell lennie, amit a kopásjelzőnél ellenőrizhetünk a bordák között.

Ha az ember nem pályamotorozik a vassal, hanem az utcán használja, akkor a gumi közepét kell néznie a kopás szempontjából. És persze azt is figyelgessük, hogy nincs-e sérülve, nem-e repedezett az oldala. Régi gumival nem érdemes járni, mert nagyon csúszhat.

Mit tegyünk, ha esetleg út közben sikerül defektet szereznünk? A legtöbb esetben „lassú defekt” lehetősége áll fenn, tehát leenged a gumi. Nehéz lesz elfordítani a kormányt, vagy csúszik a gép hátulja…

Ekkor a cél, hogy eljussunk egy benzinkútig, ahol kaphatunk palackozott gumijavítót. Ezt a szert bele kell nyomnunk a gumiba, azután levegőt engednünk bele, és így kibírja a gumi addig, míg eljutunk haza vagy azonnal egy gumicserére. Igaz, hogy nagyon nehéz a gumijavító után leszedni az abroncsot a felniről, viszont életmentő lehet.

A motorunk gumijainak állapotát tehát ajánlatos minden indulás előtt ellenőriznünk, bár ez a rutinos évek után úgyis ritkul, ahogyan a tapasztaltabbaktól hallottam… Pedig nem szabadna!

A technikai felvilágosításért köszönet Bánfi Julianna motorszerelő- és versenyző hölgynek, aki a MAMI-nál (Magyar Motorkerékpár Szakközépiskola és Szakiskola) folytatta tanulmányait, és jelenleg is a szakmájában tevékenykedik.

 

Ajánlom másoknak is

Cseréld a bukósisakodat sapkára!

NaNa

NaNa

Motoros újságírói pályafutásomat 1995-ben kezdtem gyakornokként a Born to be Wild Motoros Magazin szerkesztőségében. 2000-ben államvizsgáztam a JATE BMI Kommunikáció és PR szakán. 2006-ban alapítottam meg a Csajokamotoron.hu oldalt. További info itt

0 0 votes
A cikk értékelése

Subscribe
Visszajelzés
guest
0 hozzászólás
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x