Dakar 2024: Egy új lépés a jövő felé
A Dakar-rali szervezői francia és spanyol versenyzőket hívtak meg Château-Lastours-ba, hogy a regisztrációk megnyitását ünnepeljék, és bejelentse a 46. kiadás nagyvonalait, amely új verseny- és technológiai szempontokat tartalmaz majd.
- A rali ötödik kiadása Szaúd-Arábiában 2024. január 5. és 19. között kerül megrendezésre, az ezeréves AlUla városából indulva, az országot az Üres Negyed irányába átszelve, és a Vörös-tenger partján fekvő Yanbu városában ér véget.
- „A kihívás ugyanolyan ijesztő lesz, mint tavaly januárban” – figyelmeztet David Castera versenyigazgató, aki hatalmas dűnékkel tarkított szakaszokat ígér a versenyzőknek, ahol az átkelés technikai kihívásaihoz navigációs nehézségek is társulnak majd.
- Egy új szakaszformátumot is létrehoztak: a „48 órás CHRONO STAGE” szakaszon a megállásra (16 óra) időkorlátot szabnak, mielőtt másnap reggel 7 órakor újra útnak indulnának, hogy teljesítsék az útvonalat.
- A Dakar Future program részeként a Mission 1000 művelet lehetőséget kínál a konstruktőröknek, hogy innovatív technológiákkal rendelkező járműveket teszteljenek a Dakar terepén: naponta több mint száz kilométert, és teljesítményüket egy óriási laboratóriumban értékelik.
ALULA CAMP: RANDEVÚ A TÖRTÉNELEMMEL
A Dakar-versenyzők a 2020-ban Szaúd-Arábiában megrendezett rali első kiadásán fedezték fel az AlUla csodáit. Ezúttal azonban még jobban elmerülhetnek az ezeréves régészeti lelőhelyek hangulatában: a rajttábor elvét, amely a tengerparti változatban óriási sikert aratott a versenyzők körében, most kiterjesztették a sivatagra is, a biwak a nabataiak által épített fenséges templomok közelében található. Az idők próbáját kiálló épületekből merítve inspirációt, ez a tökéletes módja annak, hogy kaland- és felfedező üzemmódba kapcsoljunk, mielőtt nekivágnánk a több ezer kilométeres útvonalnak.
1 PROLÓG, 12 SZAKASZ, 14 VERSENYNAP
A versenyzők ellenálló képességét feltáró, kiadást követően a Dakar 2024 hangulata ugyanúgy tiszteletben tartja majd a kihívással kapcsolatos elvárásokat. Az útvonalat, amely 5000 km-nek megfelelő távolságot tesz majd meg, különleges szakaszok tarkítják a szaúdi terület felfedezésére, 60%-ban teljesen új területeken. Összesen kilenc bivakot alakítanak ki egy nagy, nyugat-keleti irányban futó szakaszon, amely mindkét irányban átszeli az útvonalat, és a Vörös-tenger partján fekvő Yanbu városában ér véget.
48 ÓRÁS KRONO SZAKASZ: A MOTOROK AZ ÁGYÚDÖRGÉSNÉL LEÁLLNAK.
Ez egy új szakaszformátum, amelyet két napon keresztül versenyeznek, egy maratoni szakasz megkötéseivel, bár a versenyzők az esti órákban segíthetnek egymásnak. Ezúttal azonban nem lehet majd kantin vagy javítótársak között választani, mivel a versenyzők és a legénységek nyolc különböző bivakra oszlanak szét.
Amikor az órák 16 órát ütnek, minden járműnek meg kell állnia a következő bivaknál, amelyikre rátalál. Mivel a versenyzőknek nincs kapcsolatuk, és így nem látják a riválisok teljesítményét, letáboroznak, és másnap reggel 7 órakor újra elindulnak, hogy teljesítsék az útvonal hátralévő szakaszát. Az összeszámlálás a mintegy 600 kilométeres speciális szakasz után történik.
Ha már régóta foglalkoztat a gondolat, hogy meg kellene tanulni motorozni, életed legnagyobb kalandja most kezdődik. Töltsd le ingyenes e-bookunkat, amivel megteheted az első lépéseidet a motorossá válásod felé! Add meg az adataidat és már érkezik is a postafiókodba az ingyenes e-book. |
ÜRES NEGYED: KÉT KÜLÖNLEGES NAP
Az Empty Quarter hatalmas sivataga lesz a helyszíne a teljesen új „48H CHRONO STAGE” versenynek, amelynek különleges formája meghaladja az első szakaszra előírt időkorlátot. A terep különösen alkalmas két különálló pálya kialakítására, az egyiket a motorkerékpárok és quadok, a másikat pedig az autók és teherautók számára.
Ezért az FIA élcsapatai nem látják a kétkerekűek által hátrahagyott nyomokat, és tehetségük alapján kell navigálniuk. Az előző kiadásban bevezetett, a motorkerékpáros szakasznyitóknak járó „bónuszok” rendszerét is alkalmazni fogják.
DAKAR KLASSZIKUS, 4. FELVONÁS
Az úttörők korszakára való hivatkozás vezetett a Dakar Classic létrehozásához a 2021-es szezonban. Az 1980-as és 1990-es évek járművei visszatérhettek a Dakar-pályákra egy szabályossági kihívás keretében, amely 23 autót és teherautót vonzott a koncepció megnyitójára.
Mostantól kezdve a formátum körülbelül 100 legénységre korlátozódik, akik mindannyian örömmel osztoznak a történelmi járművek és azok restaurálása iránti szenvedélyükben. René Metge és Jacky Ickx Porsche 911-esének másolatai, Ari Vatanen 205-ös Peugeot-ja és Jan De Rooy duplafülkés DAF teherautója mind új életre kelnek a Dakar Classic-on.
Őfelsége Khalid Bin Sultan Al Abdullah Al Faisal herceg, a Saudi Motorsports Company és a SAMF elnöke így nyilatkozott:
„Nagyon örülök, hogy a Dakar visszatér Szaúd-Arábia az ötödik egymást követő évben. Ez a tekintélyes rali mára egy nagyon áhított éves hagyománnyá vált, amely bemutatja a Szaúd-Arábiai Királyság megbecsült helyzetét és figyelemre méltó rangját a motorsport világában.
A Dakar Szaúd-Arábia ékszere, amely a kiváló és sokszínű sportnaptárunkat díszíti, és megszilárdítja nemzetünk helyét a globális motorsportesemények élvonalában. Az esemény megtestesíti ambiciózus terveinket, hogy további fejlesztéseket és eredményeket érjünk el a sportágazatban, lépést tartva a Királyság általános fejlődésével és vezető szerepével a különböző ágazatokban, például a turizmusban. Egy olyan jelentős globális esemény, mint a Dakar Szaúd-Arábia, továbbra is tükrözi a Királyság erős elkötelezettségét a sportélet fejlesztése iránt, ami a térségben és azon túl is vezető modellé teszi; a sportcsillagok célpontjává, és a motorsport otthonává világszerte.”
Őfelsége Khalid herceg hozzátette: „Ma, amikor leleplezzük a Dakar Szaúd-Arábia ötödik kiadásának részleteit, alig várjuk, hogy új fejezetet írjunk a Dakar-rali útjának a Királyságban. Reméljük, hogy megerősíthetjük a Királyság méltó pozícióját, mint a világ legrangosabb rallye-jának ideális otthonát.
Alig várjuk, hogy a világ minden tájáról érkező vendégeket üdvözölhessük, hogy élvezhessék ezt a kivételes versenyhangulatot a Királyság területén. Ezáltal ismét megmutatjuk a világnak azt az egyedülálló szépséget és változatos tájakat, amelyek megtestesítik a Szaúd-Arábiai Királyság pompáját.”
DAKAR FUTURE MISSION 1000: A HOLNAP ENERGIÁI
Miközben a TU kategória tovább fejlődik, és a bioüzemanyagok egyre nagyobb teret nyernek, a dekarbonizáció területén a leginnovatívabb technológiáknak egy párhuzamos kihívás keretében kell megmutatniuk, hogy mit tudnak. A résztvevő járművek minden nap egy körülbelül 100 kilométeres útvonalon indulnak el, amely nem azonos a hivatalos útvonallal, de hasonló nehézségekkel jár.
Kísérleti jelleggel csak a legkevesebb üzemanyagot fogyasztó energiaforrások vesznek részt a Mission 1000-ben: hidrogén, 100%-ban elektromos vagy hibrid motorok, minimális mennyiségű bioüzemanyaggal a fedélzeten.
Nincsenek nyertesek, nincsenek vesztesek. Bár a Mission 1000 résztvevői végül egy valódi versenybe is bekerülnek. Kezdetben meghívást kapnak egy teljes körű tesztelésre, hogy az autógyártók minél több információt gyűjthessenek. A műszaki megbízhatóság, az energiafogyasztás és a szén-dioxid-kibocsátás szempontjából nyújtott teljesítményüket azonban egy szakértői testület fogja értékelni.
Az FIA és a FIM által támogatott projektben várhatóan mintegy tíz jármű – motorkerékpárok, személygépkocsik és teherautók – vesz majd részt. Minden este találkoznak majd a bivak egy kijelölt területén, amely energiafüggetlen, de mindenki számára nyitott lesz, hogy minél több beszélgetést ösztönözzenek a témáról.