Csúszik a kuplung: Milyen hibái lehetnek egy manuális tengelykapcsolónak?
Ne járjunk csúszó kuplunggal! Nehéz a vasat kezelni, nem tudunk előzni, és a súrlódási hő eléget egy csomó mindent. Nemcsak a lamellákat, de a kenőolajat, sok vasnál érzékelőket stb., ne játsszunk vele, javítsuk, javíttassuk mielőbb!
Az előző cikkben részletesen megismerhettük, hogy miért is van szükség a tengelykapcsolóra, más néven a kuplungra a motoron. Most nézzük, hogy milyen hibái lehetnek ennek a fontos alkatrésznek és hogyan tudjuk őket megjavítani!
1. Nagyobb gázadásnál, különösen magasabb sebességfokozatokban a motor felpörög, a vas sebessége nem növekszik a motorfordulattal arányosan, száraz tengelykapcsolónál égett szag jön a motor felől.
A hiba oka: a tengelykapcsoló megcsúszik, vagyis nem képes akkora nyomatékot átvinni, amekkorát a motor ad.
A jelenség okai lehetnek:
– Túlságosan el vannak kopva a súrlódó felületek.
Ha már régóta foglalkoztat a gondolat, hogy meg kellene tanulni motorozni, életed legnagyobb kalandja most kezdődik. Töltsd le ingyenes e-bookunkat, amivel megteheted az első lépéseidet a motorossá válásod felé! Add meg az adataidat és már érkezik is a postafiókodba az ingyenes e-book. |
Javítása: cseréljük ki a kopásnak kitett lamellákat / tárcsát!
- A tengelykapcsoló kar holtjátéka kicsi. A holtjáték a kar útjának az a része, amíg még a kiemelő szerkezet nem dolgozik, a kart eddig nagyon könnyű behúzni. A kar végénél mérve ennek 1,5-3 cm-nek kell lennie. Ha kisebb, állítsuk be a működtető szerkezetet. Ha ez huzalos (bovdenes), akkor állítócsavarral, ha hidraulikus, akkor szakemberre kell bízni a feladatot.
Figyelem! A korszerű vasakon állítható a kar helyzete, hogy a kiscsajok és a péklapát kezű drabális pasik is be tudják állítani maguknak kényelmesre. Ez az állító nem ugyanaz, mint a holtjáték állítására szolgáló csavar!
- Ne járjunk csúszó kuplunggal! Nehéz a vasat kezelni, nem tudunk előzni, és a súrlódási hő eléget egy csomó mindent. Nemcsak a lamellákat, de a kenőolajat, sok vasnál érzékelőket stb.. Ne játsszunk vele, javítsuk, javíttassuk mielőbb!
2. Hiába húzzuk be ütközésig a kart, nagyon nehéz a váltót kezelni, gyakran álló helyzetben ki se tudjuk üresbe tenni a váltót. A vas kúszna előre, a motor fuldoklik.
A hiba oka: a tengelykapcsoló nem old megfelelően („nem emel ki”).
Javítása:
- Csökkentsük a holtjátékot az előbb említett mértékűre! (videó) Ha hidraulikus működtetésű a kuplung, légtelenítsünk, ellenőrizzük a folyadékszintet, és pótoljuk olyannal, ami benne van! Időnként nem árt lecserélni azt a folyadékot, a fékfolyadékkal együtt. Azt se árt tudni, hogy az bizony nem olaj!
- Ellenőrizzük, nincs-e kikopva a kar forgáspontja! Ha nem, vagy nem csak le-fel lötyög a kar, hanem behúzás-kiengedés irányba is, akkor újra kell perselyezni a kart és a konzolt. Szakemberre kell bízni a példát.
- Ez a hiba tönkreteheti a sebességváltót, törhet a léptetővilla, a fogaskerék oldalán a kapcsolóköröm, a váltótengely, szóval szét kell bombázni hozzá a blokkot, ne halasztgassuk a javítást! Gyorsváltós gépeken tönkreteheti az érzékelőt, összeakadhat tőle az elektronika szeme.
Kuplungos a csávó! – Mi az a tengelykapcsoló? Miért van rá szükség?
3. Ki se emel, csúszik is.
Hát ez agyrém, nagyon sok oka lehet a hibának. Például:
- A mozgató mechanizmusban nagyon sok a kopás eredetű lötyögés, és már nem lehet beállítani. Ilyenkor a teljes mechanikát kellhet cserélni!
- Ki van szálasodva a bovden. Ezt az is jelzi, ha kezd olyan alkarunk lenni, mint a Popeye-nek (hölgyeknél kevésbé vonzó). Ilyenkor a visszahúzó rugó nem tud mit kezdeni a dologgal. Cseréljük a bovdent, és közben alaposan olajozzuk meg (nyilván az újat, a külső és a belső közé injekciós tűvel 2-3 cm3 hidraulika olaj, varrógép-olaj vagy WD-40). Vagy lehet, hogy elpetyhüdt a rugó. Biztos ami ziher, cseréljük azt is.
- Oldalirányban mozog a sebességváltó csapágyazása. Így jártam az Aprilia Red Rose-ommal. Ne tudd meg, mit szívtam, mire rájöttem a hibára! Kihézagoltam a blokk szétszedése nélkül a váltót egy Seeger-gyűrűvel, és érdekes, egyből be lehetett állítani a kuplungot.
- Korábbi csúszás miatt elégtek a súrlódó felületek, súrlódási tényezőjük lecsökkent. Ilyenkor cserélni kell a lamellákat, csiszolással megérdesíteni az acél felületeket.
- Annyira elkoptak a lamellák, hogy csak cserével javítható a hiba.
4. A kar kiengedésekor sokáig nem fog a kuplung, majd hirtelen rántással indul el a vas.
A hiba oka: berágódott a kuplungkosár. Javítása: a kosár és a lamellák cseréje. Lehet a hiba oka a mozgató mechanizmus kopása, a bovden kiszálasodása is, ezeket cseréljük.
Azt is fontos tudni, hogy ha szerelésre kerül a sor, általában kell hozzá egy-két célszerszám. Nem kell bonyesz dolgokra gondolni, de például az, amit sokan csinálnak, hogy a külső és belső kuplung-kosarat egy beszúrt csavarhúzóval támasztják meg, a kuplungkosár deformálódásához (és az rossz működéshez), töréséhez vezet!
A kuplung különösen nagy igénybevételnek van kitéve akkor, ha valaki szereti a gyorsulgatást, egykerekezgetést, vagy ha jórészt városban hajtja a vasat. Figyeljünk oda a hibajelenségekre, és időben javítsuk, javíttassuk ki, mielőtt más részei is tönkremennek a vasnak!
Kívánok Mindenkinek baleset-és műszaki hiba-mentes, egészséggel és élményekkel teli kilométerekkel telepakolt szezont! Üdv szevatok!
Vidék