KiemeltKultúraMotoros történelem

Elspeth Beard az első angol világjáró motoros csaj

elspeth beard 3Elspeth Beard neve közel negyed évszázada vált ismertté, amikor világ körüli motorozásba kezdett. Vállalkozása a mai technikai eszközök hiányában – műholdas telefon, internet, e-mail stb. – a mainál merészebb tett volt. Nem beszélve arról, hogy az 1980-ban vásárolt 1974-es évjáratú BMW R 60/6 típusú motorkerékpár sem közelítette meg a mai gépek megbízhatóságát.

Elspeth a használt motort 30 000 mérfölddel az órájában vásárolta, de gondoskodott arról, hogy egyre többet mutasson. Első önálló útja során ellátogatott Skóciába és Írországba, majd Európát és Korzikát is bejárta, így további 10 000 mérföldet gyűjtött az első két éve alatt. Ekkor Elspeth 24 éves volt. Felfüggesztette építészeti tanulmányait az első három év után, és az addig, egy marylebone-i pub béli munkájával összespórolt, több mint 1900 dollárral a zsebében nekivágott világkörüli kalandjának.

Első komolyabb útja egyenesen New York-ba vezetett. A motort repülőgéppel küldte át a másik kontinensre, majd Kanadán keresztül, Mexikón át egészen Los Angeles-ig motorozott, így közel 5000 mérföldet tett meg. LA-ből motorja a tengeren érte el Ausztrália partjait, így érkezve meg Sydney-be. Elspeth a motor hajóútja közbeni időt kihasználta arra, hogy gyalogosan ismerje meg Új Zéland csodálatos tájait.

Ezek után hét hónapot dolgozott Sydney-ben építészgyakornokként, és egy garázsban lakott addig, míg építészi tapasztalatokat szerzett, és feltöltötte alaposan megcsappant anyagi készleteit. Heteket töltött azzal, hogy alumíniumból hajtogatott, zárható dobozokat készítsen, melyek elengedhetetlenek voltak ahhoz, hogy útját folytassa.

Átmotorozta egész Ausztráliát, és átélte élete addigi legnagyobb balesetét is, mikor egy erősen szennyezett úton, a queensland-i Townsville-ben nagyot bukott. Szerencsére egyetlen törés nélkül megúszta az esetet. Elmondása szerint az életét Bell bukósisak mentette meg, melyet hosszú útja során végig hordott.

Ekkor az ifjú utazó két hetet töltött kórházban, majd felépülése után azonnal tovább folytatta útját északról a keleti partig, majd átszelve a szárazföldet, elérte a nyugati partot, ahonnan egy csónakkal szállította BMW-jét Szingapúrba. Ekkor is kihasználta a hosszadalmas teherszállítási időt, és míg a jó öreg boxer a vizeken ringatózott, Elspeth felfedezte Indonézia ismeretlen helyeit.

Ha már régóta foglalkoztat a gondolat, hogy meg kellene tanulni motorozni, életed legnagyobb kalandja most kezdődik.
Töltsd le ingyenes e-bookunkat, amivel megteheted az első lépéseidet a motorossá válásod felé!
Add meg az adataidat és már érkezik is a postafiókodba az ingyenes e-book.
5 lépés a motorozás felé ingyenes e-book

elspeth beard 1

Szingapúrban egy másfajta szerencsétlenség várta, amikor minden értékét ellopták, beleértve az útlevelét, a motor papírjait és a meglátogatni kívánt országokhoz tartozó hitelkártyáit. Miután hat hetes hercehurca után sikerült az összes iratát újra megszereznie, a Tai-Maláj félszigetre, Bankokba, majd Chiang Mai-ba és az Arany Háromszögbe motorozott. Később útja Indiába – Burmába – vezetett, majd visszatért délre, hogy motorja újból csónakon utazva, Penangból Madras-ba hajózzon.

Az út során Elspeth átélte második, és egyben utolsó nagy balesetét is, amikor egy kutya a motor alá futott egy teherautó mögül egy veszélyes útszakaszon. A motor egy fának ütközött, de utasa ezúttal is komolyabb sérülés nélkül megúszta az esetet.

Újabb két hét kényszerpihenő következett annak a tai családnak a vendégszeretetével övezve, melynek kertjébe a baleset során sodródott. „Egy szót sem beszéltek angolul, én pedig egy szót sem tudtam tai nyelven, de tökéletesen tudtunk kommunikálni jelnyelven.” mesélte útja után Elspeth.

A tai-ok csodálva nézték, ahogy szögbelövővel megjavította viharvert csomagszállító dobozait, és Elspeth is meglepődött azon, mikor az általa elgázolt kutya tetemének fele a család konyhájában végezte. „Akkor értettem meg, miért örültek nekem annyira. Hetekre elláttam őket élelemmel.”

Elspeth megjavította az R 60 sérült motorblokkját is. „Leszereltem az egyik hengert, kiegyenesítettem az elhajlott tőcsavarokat amennyire csak tudtam, visszaszereltem a hengert új tömítésekkel, és visszatért a megfelelő kompresszió.” A baleset miatt Elspeth lekéste a hajót, mely Madras-ba vitte volna, de végül a következő járatot el tudta csípni.

Egyszer Indiában elmotorozott Kalkuttába, majd Katmanduba, ahová a szülei repültek egyenesen Angliából, hogy találkozhassanak vele először az után, hogy két évvel korábban útnak indult. A szülőket sokkolta lányuk soványsága, bár volt vékonyabb is, mikor hepatitisszel és vérhas fertőzéssel küzdött.

Ekkor épp Katmanduban volt, ahol egy holland motorossal találkozott – aki szintén egy BMW nyergében utazott – és végül vele együtt motorozott vissza Európába. Előtte azonban még egyedül tett még egy kitérőt a Himalájába, és így még többet fedezhetett fel India szépségeiből.

 

Nincs még vége, lapozz tovább!

Páros motoros karkötők a CsamShopban

NaNa

Motoros újságírói pályafutásomat 1995-ben kezdtem gyakornokként a Born to be Wild Motoros Magazin szerkesztőségében. 2000-ben államvizsgáztam a JATE BMI Kommunikáció és PR szakán. 2006-ban alapítottam meg a Csajokamotoron.hu oldalt. További info itt

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük