EseményekMotorverseny

Az ebola járvány ellenére is elrajtol a Budapest-Bamako

bamako 01Számunkra ezúttal nem a celebek teljesítménye lesz érdekes a Budapest-Bamakó ralin, hanem egyik régi tagunk, Marcsa kalandjait próbáljuk majd nyomon követni a fapados dakaron.

Az elmúlt évekhez hasonlóan az idén sem nehézségektől mentes a Budapest-Bamako rajtja. A múltban Al-Qaida fenyegetésekkel és emberrablásokkal kellett szembenéznie a magyar szervezésű afrikai ralinak, idén pedig egy ebola járvánnyal fenyegetett régió vár a 480 indulóra. “Az ebola sokkal többeket riasztott el, mint az elmúlt évek terror fenyegetései. Az eredeti 600 nevezőből mindössze 480-an vállalták be a futamot” – mondta a verseny és kalandrali alapítója Szabó Gál András.

A futam célpontját, Bamakót az ENSZ egészségügyi világszervezete még nem nyilvánította hivatalosan ebola mentes országnak. Az elmúlt hetekben 8 ebolás beteg vesztette életét Maliban és több száz embert tartottak karanténban. A nehézségek ellenére a Budapest-Bamako az idén ismét Bamakoban ér majd célba. “Természetesen vannak vészforgatókönyveink arra az esetre ha súlyos járvány lenne Maliban, de meglátásunk szerint emiatt most nem kell különösebben aggódni.” – mondta a futam főszervezője.

A Dakar afrikai szellemi örökösének tartott rali január 16-án 42 ország résztvevőivel rajtol Budapestről, a Lurdy Házból. Két kontinens nyolc országán halad majd át a két hetes maratoni tereprali mezőnye. Vadonatúj etapok és napi célpontok szerepelnek az útvonalon. Először jut el a rali a marokkói Marakesbe, Erg Chigaga dűne rendszeréhez, a mauritán Terjit oázishoz és egy különleges csimpánz rezervátumban is éjszakáznak majd az embert próbáló rali résztvevői Maliban.

A világ legnagyobb amatőr ralijaként számon tartott Bamako mottója az idén sem változott: “Bárki. Bármivel. Bárhogy.”. A verseny kategóriában induló terepjárók mellett az idén is lesznek flúgos járművek. A rajthoz áll két Robur teherautó, egy Millennium Flakon névre hallgató Trabant kombi, régi VW bogár, egy Peugeot 205-ös, egy Mercedes iskolabusz és egy 1960-as Ford Falcon. Az indulók közt ott lesz a bulvár lapok hasábjairól ismert Fekete Pákó és Body Sylvi. A 2013-as ralit csak részben teljesített Fekete Pákó izgatottan vág neki az idei futamnak. “Az idén rendben van a marokkói vízumom is és végre elejétől végig teljesíteni fogom a ralit” – mondta a nigériai származású magyar előadó.

A verseny kategória az idén is rendkívül komoly kihívást jelent majd. Maga a pálya kijelölése 5 hétbe és 2 autóba tellett. “Embertelen árvizekkel és komoly dűnerendszerekkel kellett megbirkóznunk.” – mondta a pályát író Tempfli László, akit tapasztalt szaharai sofőr létére megdöbbentettek az idei zord viszonyok. A versenyzők a régi afrikai Dakar etapjaira emlékeztető kő és homok sivatagos valamint szavannás etapokkal kell, hogy szembenézzenek Marokkóban, Mauritániában és Maliban.

Ha már régóta foglalkoztat a gondolat, hogy meg kellene tanulni motorozni, életed legnagyobb kalandja most kezdődik.
Töltsd le ingyenes e-bookunkat, amivel megteheted az első lépéseidet a motorossá válásod felé!
Add meg az adataidat és már érkezik is a postafiókodba az ingyenes e-book.
5 lépés a motorozás felé ingyenes e-book

Az idén először 4×4 kaland kategória is indul a Bamakón. “Ezt elsősorban azoknak hoztuk létre, akik terepjáróval indulnak, de nem akarnak versenyezni.” – mondta Szabó Gál András.

A futam jótékonysági projektjei között szerepel több Afrikai iskola felszerelése, oldalkocsis mentő motorkerékpárok és egy iskolabusz adományozása. A rali indulói Diema városában pedig egy közszolgálati közösségi rádiót építenek, amely távoktatási, nőjogi, mezőgazdasági és szórakoztató műsorokat szolgál egy olyan régióban, ahol a hallgatók nagy része írástudatlan, áram nincs és a legfőbb médium még ma is a rádió. “Büszke vagyok a csapat összefogásra. Egy angol induló és egy észt csapat adományozott elegendő pénzt, hogy az URH adót, az antennákat és a kábeleket megvegyük. A rádió adó egyéb felszereléseit pedig az indulók dobják be a közösbe” – mondta Villám Géza, a volt kereskedelmi rádiós. “Egy keverőpultra és pár tartalék mikrofonra még mindig szükségünk van, de reméljük a rajtig az is meg lesz” – tette hozzá.

A 2015-ös Budapest-Bamako össztávja 8646 kilométer lesz, napi 529 kilométeres átlag etapokkal. A leghosszabb a 3,5 napos szuper maraton Budapesttől Tangerig, amely 3117 kilométer lesz. A 16 napos futam Január 16-án rajtol délután kettőkor a Lurdy Házból, és február 1-én ér célba Bamakóban.

A több mint 8000 kilométeres Afrikai autóverseny és túra ismét jelmezes rajttal indul, ahol 480 induló áll majd rajthoz vicces járművekkel és jól felkészített terepjárókkal egyaránt. „Az idén 42 országból érkeztek az indulók. Az idén először Izraelből is érkezett egy csapat. A legtávolabbi nevezőnk pedig perui” – nyilatkozta a futam alapítója a volt kereskedelmi rádiós, Villám Géza.

Az embert- és gépet próbáló sivatagi autós, motoros futam komoly veszélyekkel és rizikókkal jár. Ezekre az elmúlt napokban több európai ország külügyminisztériuma is felhívta a figyelmet. Az angol indulókat a rabati angol követség figyelmeztette a rendezőkön keresztül.

A magyar résztvevőket a Külgazdasági és Külügyminisztérium intette óvatosságra. A magyar kormány „a rali megrendezését rendkívül kockázatosnak tartja” áll a külügy múlt csütörtöki nyilatkozatában. A nyilatkozat kiemeli, hogy a „Száhel-övezet változatlanul a nemzetközi terrorizmus által leginkább sújtott régiók egyike, ahol a fenyegetettség érdemben 2014-ben sem csökkent.”

A rabati magyar nagykövetség, illetve a Maliban működő új tiszteletbeli konzulátus fokozott figyelemmel kíséri a karaván útját. A futam szervezői pedig elmondták, hogy „akárcsak az elmúlt években, Mauritániában és Maliban is kellő katonai és belbiztonsági kíséretet kap a Budapest-Bamako”.

Az, hogy mennyire fontos a biztonság misem igazolja jobban, hogy a mali hatóságok kérésére biztonsági okok miatt a 11. etap útvonalát a rendezők teljesen átszervezték, és csak az etap lebonyolítása után hozzák nyilvánosságra.

A verseny kategóriában az idén 40 csapat vesz részt. A verseny navigációs és vezetéstechnikai összecsapás. Nem a leggyorsabb nyer, hanem a legjobban navigáló és legkitartóbban vezető csapat. Így férnek meg egymás mellett kisebb teljesítményű öreg autók, és jól felkészített terepjárók.

Az öreg és vicces autóknak fenntartott Spirit kategóriában az idén is ingyen indulhattak azok a csapatok, akik a futam eredeti szellemiségét ápolják és őrzik azzal, hogy lehetetlennek tűnő autókkal vágnak neki a távnak. Itt kapott helye két Robur, keletnémet ős-kisbusz, egy 1960-as Ford Falcon, 205-ös Peugeot, Skoda Favorit és egy 1968-as Volkswagen bogár is.

Az autók mellett 24 motor és 4 kamion is rajthoz áll majd. A kamionok juttatják el a futam résztvevői által összegyűjtött 1.100.000 millió Eurónyi adományt. A résztvevők orvosi felszereléseket, gyógyszereket, ruhákat, varrógépeket, hűtőgépeket, tanszereket, egy teljes falu energia rendszerét, egy oktatási rádióadó felszerelését, mentőautókat és egy iskolabuszt visznek Maliba.

bamako 02bamako 03bamako 04

Páros motoros karkötők a CsamShopban

NaNa

Motoros újságírói pályafutásomat 1995-ben kezdtem gyakornokként a Born to be Wild Motoros Magazin szerkesztőségében. 2000-ben államvizsgáztam a JATE BMI Kommunikáció és PR szakán. 2006-ban alapítottam meg a Csajokamotoron.hu oldalt. További info itt

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük