EseményekMotoros túra

Az almafröccs a mi borunk – Motoros túra a nyugati országrészben

zalatura 22703. nap – Buddhisták lettünk

Talán sokan nem tudják, hogy hazánkban 1993-ban a 14. Dalai Láma avatta fel Európa legnagyobb buddhista sztupáját Zalaszántón.

Habár mi 2006-ban már jártunk ott, úgy gondoltuk, ez a látvány olyasmi, amivel hozzá tudunk járulni a túra kulturális értékéhez.

A Békesztupa alatt egy buddhista szentély is található, amit két tibeti szerzetes gondoz. Meglepődtünk, hogy valamivel több mint fél év alatt a szerzetesek milyen jól megtanultak magyarul. És a szentélyben arra is fény derült, hogy immár két éve tartó erőlködésem, hogy elsajátítsam a mongol nyelv alapjait, hiábavaló volt. A három mongol kislány, akik a szentélyben a megfelelő időben gyertyákat és füstölőket gyújtottak, hiába beszéltek hozzám las-san-és-ért-he-tő-en, hamarabb megértették, amit mi magyarul mondtunk, mint én őket. De legalább felismertem, hogy mongolok…

A sztupával csaknem szemközt egy sziklás hegycsúcson található a Rezi-vár. Mindazoknak, akiket kevésbé érdekelnek a keleti vallások, e miatt is érdemes a környékre látogatniuk. Az innen Zalaegerszeg felé vezető úton pedig mindenkinek erősen javasolt megállni a Gyöngyösi Betyárcsárdánál, ahol a finom, magyaros ételek, és korabeli relikviák mellett egy hatalmas fűzfa alatt, az út szélén található a két Bakonyból Zalába menekült betyár, Vak Illés és Kökes Pista sírhelye.

Sajnos a csárdában, ahol az épp előttünk begördülő két turistabusz ellenére is külön figyelmet kaptunk, nem ihattunk a betyárok egészségére egy jó bort. A helyi nevezetesség, a Cserszegi fűszeres 1988-ban Londonban a Világ Bora címet nyerte el, de számunkra maradt ismét az almafröccs (almalé és szódavíz keveréke), és a finom falatok.

Továbbhaladva az úton, a bor névadó falujába, Cserszegtomajra jutunk. Az útról is jól észrevehető a 32 méteres Margit-kilátó, ahonnan az egész Keszthelyi-öböl látszik. A falu szélén pedig az a 20 hektáros arborétum található, amelyet a kiállító építője, Horváth Jenő botanikus hozott létre 1966-ban.

A hévízi tóra sajnos ezúttal nem maradt időnk, hiszen útközben kaptunk egy telefont, zalaegerszegi szállásadóinktól, hogy ha még a környéken járunk, és nem vagyunk még nagyon fáradtak, van a közelben egy remek tó… Kustánszeg felé motorozva megálltunk Zala legmagasabb pontjánál, ahonnan úgy is elég jó a kilátás, ha az ember nem mászik fel a kilátóba, ami amúgy is tilos.

A tó tényleg gyönyörű, így a farmert és a bakancsot ledobálva, törölközőink takarásában fürdőruhára váltottunk, és hatalmasat lubickoltunk. Persze hiába vettem elő leggyorsabb úszásmódomat, a nap hamarosan a dombok mögé bukott, így megszűnt a vízen az utolsó napfényes folt. Tehát továbbra is bele kellett nyugodnom, hogy nyaralásunk harmadik napjára az áldott napsugár még mindig csak a kézfejemet és az orromat érte. Na mindegy. Majd otthon a kertben lebarnulok.