Áldozataink bosszúja, avagy a rovartetemek okozta kosz és annak eltávolítása
Igazán hardcore motorrajongók sok mindenre figyelhetnek akár túra közben is. Az alap, hogy naponta, legalább a bogarak – a por és eső okozta szennyeződés maradhat, az nem okoz galibát hosszú távon sem – nagy részét, esténként távolítsuk el, mivel a testükben lévő savas anyagok olyan maradandó sérüléseket okozhatnak a lakkon, plexin, amit később még egy komolyabb gépi polírozás sem tud eltüntetni. Ha erre is lusták vagyunk, akkor legalább azt a néhány tetemet takarítsuk le, melyekből az ütközés után kis, fehér peték csapódtak a lakkra, mivel ezek a leg savasabbak.
Egy kis szélvédelemmel, kis első felülettel rendelkező motoron kevés bogárfogó rész van, nem tart sokáig a tisztítás – akár út közben is le lehet kapni a petés részeket – és hosszú távon megéri, hogy szép marad a lakk. Persze, ha motorunk szélvédelme nem a legjobb, a maradék bogáráradat a ruhánkon, sisakunkon landol. Erre is érdemes némi figyelmet fordítani.
Bakancson, nadrágon, kabáton és kesztyűn nagyon egyszerű a helyzet. Egy tiszta, neves ronggyal – még mosószer sem szükséges – hamar el lehet tüntetni a bogarakat, melyek ha sokáig a szöveten száradnak, később már nehezebben akarnak távozni onnan.
A szövet motoros ruhákat a mosógépbe vágni nem túl okos dolog. Könnyen sérülhetnek benne a protektorok – ha mégis géppel mosnánk, legalább ezeket vegyük ki belőlük – vagy bélések, és az esetlegesen speciálisan kezelt, víztaszító rétegnek sem tesz túl jót. Bőr felületen egy kis szappanos víz, vagy bőrápolós rongy is jó megoldás.
Ha már régóta foglalkoztat a gondolat, hogy meg kellene tanulni motorozni, életed legnagyobb kalandja most kezdődik. Töltsd le ingyenes e-bookunkat, amivel megteheted az első lépéseidet a motorossá válásod felé! Add meg az adataidat és már érkezik is a postafiókodba az ingyenes e-book. |
Ha a bőr felszereléseken már nagyon régi szennyeződések vannak, és nem bírunk velük, léteznek erre a problémára – bőrruha tisztító vállalkozások – szakosodott cégek, melyeket érdemes legalább évente – szezon végén – felkeresni a nem olcsó ruhadarabokkal. Az ilyen gyors tisztítások után – szövetruha, bőrcucc, bakancsok, kesztyűk – amint lehet, rendes ápolásban is részesítsük a felszerelésünket.
A sisakok esetében már tényleg elkerülhetetlen az, hogy túra, motorozás közben is többször takarítsuk, hogy jól kilássuk a plexin. Jó szélvédelemmel rendelkező motorok esetében a szerencséseknek nem kell ezzel bajlódniuk, de pl. egy naked bike, vagy egy sportmotor esetében gyakran kell megállni emiatt, vagy tankoláskor lemosni.
A nyári kánikula, a menetszél szárító hatása hamar kőkeménnyé teszi a bogarak testét. Ha nem hordunk magunkkal tisztítószert, akkor a legegyszerűbb, ha a benzinkutak papír kéztörlőjét benedvesítjük vízzel, – ne a mocskos autó ablakmosó vödörkében találhatóval, mert abban lehetnek a koszon kívül vegyszerek is, ami a plexinek nem tesz jót – majd ráhelyezzük 1-2 percre a plexire. Ne dörzsöljük, hanem várjunk. Egy kávé, cigi, pisi a várakozás alatt simán belefér. A víz hamar fellazítja a bogarakat, és egy másik papírtörlővel szárazra tudjuk törölni, és mehetünk is tovább.
Semmiképp se tisztítsuk a sisak-plexit ablakmosóval, vagy egyéb vegyszerekkel. Csak kimondottan plexitisztító folyadékkal – kis kiszerelésben kapható, kis helyen elfér, érdemes magunkkal hordani – vagy tiszta vízzel tisztítsuk. ülönösen a párásodásgátló bevonattal ellátott plexik kényesek a vegyszerekre. Az is jó megoldás – ha pl. egy parkolóban megállva nincs víz – hogy egy kis flakonban magunkkal viszünk pár deci tiszta vizet, és egy-pár papírtörlőt, vagy rongyot. Megéri, mert egy új plexi nem olcsó.
Mind a sisak-plexin, mind a sisak egyéb felületein, a motorok fényezett elemein és azok plexijein egy-egy évekig ott maradt bogártetem olyan maradandó nyomot tud hagyni, hogy a gépi polírozás sem tud vele mit kezdeni, így érdemes résen lenni, és ha lehet, ha van időnk s kedvünk, távolítsuk el a nem kívánt hullákat, így hosszútávon újszerű lesz gépünk, ami meghálálja a törődést.