2024-ben meglódult az új motorok forgalomba helyezése
A DataHouse adatai alapján 2024-ben az új motorok forgalomba helyezése jelentősen meghaladta az előzetes becsléseket. Bizakodásra ad okot, hogy a nehéz gazdasági helyzet ellenére az új motorkerékpár forgalombahelyezések száma 22,8%-kal emelkedett a 2023-as adatokhoz képest.
A jó hír az, hogy míg 2022-ben 5197, 2023-ban pedig 6557 db új motorkerépár került forgalomba, ez a szám 2024-ben 8054 volt, ami jelentős növekedést, 2022-höz képest 55%, 2023-hoz viszonyítva pedig 22,8%-ot jelent. A havi regisztrációs számok összehasonlítása alapján forgalombahelyezések megoszlása követi az időjárás változását illetve a motoros szezont: a legkevesebb motort (265) januárban helyezték forgalomba, míg a legtöbbet (952) májusban, a motoros szezon elején.
Motormárkák trendjei
Az újonnan forgalombahelyezett motormárkák trendje is változott a korábbi évekhez képest. 2024-re a kínai gyártók előretörésével átrendeződött a paletta. Habár a Honda továbbra is jelentősen vezeti a márkák versenyét, a korábbi, 2023-as 37,18%-ról 27,73%-ra csökkent a piaci részesedése.
A 2023-as második helyezett BMW-t (12,22%) 2024-ben a Yamaha szorította le 10,14%-os részesedéssel a harmadik helyre, ami ezúttal 9,23%-os piaci részesedést jelent. A további sporrend: Benelli, Keeway, Kawasaki, Suzuki, Triumph, KTM, Piaggio.
Motorkerékpár szegmensek
Az új motorok sorát ismét az ON-OFF motorkerékpárok vagyis a kalandmotorok, túraendurók vezetik. Mondhatnánk, hogy ennek az oka, hogy Magyarországon rossz az utak minősége és ezek a motorok jobban kiegyenlítik a kátyúkat, de ez nem lenne igaz. Ez a világtrend évek óta jelen van, ezért is próbál minden gyártó piacra dobni egy-két motorkerékpárt ebben a kategóriában. Szerencsére már nemcsak a hardenduron edződött bájkerekre gondolnak, hanem vannak kisebb (alacsonyabb és gyengébb, kisebb hengerűrtartalmú) modellek is a hétköznapi halandók számára.
Lapozd végig a statisztikákat!
Hogy ezekre is van igény, azt nagyonjól mutatja, hogy míg korábban ezt a kategóüriát a BMW GS modelljei vezették, idén a BMW a második helyre szorult a BMW R 1300 GS-sel, és a Benelli TRK 702 szorította le. A további modellek ebben a szegmensben: Honda XL 750, BMW R1250 GS, Honda CB 500 XA, Suzuki DL 650, Honda CRF 300LA, Honda ADV 750, Honda CRF 1100 A, Yamaha XTZ 690.
Ha már régóta foglalkoztat a gondolat, hogy meg kellene tanulni motorozni, életed legnagyobb kalandja most kezdődik. Töltsd le ingyenes e-bookunkat, amivel megteheted az első lépéseidet a motorossá válásod felé! Add meg az adataidat és már érkezik is a postafiókodba az ingyenes e-book. |
A motorkategóriák versenyében második helyen állnak az utcai, naked modellek. Nem csoda, ezek a kétkerekűek tökéletesek a mindennapi használatra, városi ingázásra, túrázásra, szóval igazi mindenesek. Ugyanebből az okból kerültek ismét a harmadi helyre az óriásrobogók. Azok számára, akik nem szeretik a manuális váltót, de szükségük van a hétköznapi közlekedéshez egy igazi csatalóra, akkor ez a kategória, ami nekik megfelel.
A robogó nem motor!!!
A motorosok és a robogósok között állandó vita, hogy motor-e a robogó. A DataHouse elemzése újabb bizonyítékkal szolgál, hogy a robogó nem motor, hiszen a 125-ös robogókat és a 125-ös manuális váltós motorokat külön kategóriába rendezte, ahogy az elektormos robogókat és az elektromos motorkerékpárokat is megkülönböztetik. Ez a két kategória egyébként ebben a sorrenben követi egymást a kategóriák népszerűségében.
Őket a sort a túramotorok, a cruiserek, a classic bike-ok, a sport-túra motorkerékpárok, az off-road motorok, a sportmotorok, majd a supersport motorok követik.
A 125-nél kisebb motorkerékpárok nem kerültek be a statisztikába, hiszen azoknak jelenleg nincs regisztrációs kötelessége, ezért csak a kereskedők tudják nyomon követni az eladásokat.
Végkövetkeztetés
Még nagyon sok érdekes tanulságot le lehetne vonni a statisztikai adatokból akár a korábbi évekhez hasonlítva, akár a motorozási szokások, és az energiahelyzet változásával összevetve. Az biztos, hogy a motoros piac jelentősen javult 2024-ben, és reméljük, hogy ez a tendencia folytatódik 2025-ben is.
A két legtöbbet eladott motorkerékpár forgalmazóinak pedig ezúton is gratulálunk. Habár a Benelli TRK 702 tesztje már elkészült tavaly, még nem publikáltuk (most majd belehúzunk az elkészítésébe), még ennél a 286 eladott darabbnál is többet adtak el tavaly a Honda PCX 125-ből (a táblázatban WW 125-ként szerepel), ebből 325 db-ot helyeztek forgalomba tavaly. A saját tesztünket itt olvashatod el a 2022-es modellről, itt pedig a 2023-as tesztet találod meg.